Sida 1 av 1

Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 3 april 2014, 21:26
av Pink Pornostar
Vilken färg rekommenderas att använda på t.ex. bakaxlar och fjäderben?
Jag nämligen en uppsättning av dessa delar löst som ska på min 242:a, men de skulle behöva lite uppfräshning då de har lite ytrost.

Min vanliga karossbehandling (syra, 2k epoxi och 2k lack) känns lite overkill med tanke på att det inte är till en utställningsbil, plus att jag vill lägga så lite tid på underarbete som möjligt.

Så frågan är, finns det någon rekommenderad "heavy duty"-lack som passar till detta ändamål? Något som man bara slabbar på och som dessutom håller...

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 4 april 2014, 05:12
av GT-Mannen
Hammarlack duger alldeles utmärkt.

/Håkan

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 4 april 2014, 08:04
av Pink Pornostar
Har haft sådana funderingar utan att ha någon direkt erfarenhet av hammarlack. Den klassiska varningen "använd inte hammarlack för den innehåller silikon" gäller kanske mer på sådant som ska lackas än separata delar?

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 4 april 2014, 10:05
av schassen
säger ochså hammar lack.
han använt på mina 245 på just axlar bärarmar o fäderben.
Jag har ju iofs inte utfört några målningsarbeten på bilarna i övrigt = har inte sett nån siliconsmitta.

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 4 april 2014, 11:10
av Enbacka
Är det inte mest för att det rostar under hammarlacken folk brukar avråda från den? Själv använde jag POR15 men har inte direkt kollat vad som hänt under bilen de senaste åren :roll:

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 4 april 2014, 11:19
av Pink Pornostar
Har kollat lite POR15-filmer på YouTube, och det verkar kräva flera steg, bland annat någon form av "Metal cleaner" som jag antar är syra. Jag tänkte behandla delarna rikligt med Smedjans först som är någon form av syra.

Vet någon om Hammarlack är helt tät som t.ex. epoxiprimer är?

Annars verkar POR15 rätt så intressant. Kanske något för underredet på bilen?

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 4 april 2014, 11:39
av Enbacka
Jag har själv inte riktit föjlt dedär stegen,det känns så fel att spola av medlen med vatten på ren plåt (om nu inte instruktionerna har ändrats sen jag använde det) :shock: så jag blästrade,torkade av med thinner och målade efteråt.

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 4 april 2014, 12:47
av Pink Pornostar
Ja, jag har också reagerat på det. Det känns väldigt fel!

Rent spontant så är min filosofi att antingen få bort rost helt med bläster och/eller stoppa den på kemisk väg, dvs med syra. När man sedan målar över det måste man ha något som är helt tätt, epoxiprimer är det och även POR15. Det sägs att hammarlack är helt tät, men jag vet inte. I det här fallet är det skitsamma på några begagnade fjäderben och en bakaxel. Så jag testar nog kombinationen Smedjans (för att stoppa den värsta rosten) och därefter hammarlack.

Någon som har erfarenhet av Biltemas hammarlack? Är den bättre eller sämre än Hammerite?

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 9 april 2014, 12:42
av janneR
Inget fel på Biltemas hammarlack, ett råd är att använda slät hammarlack då jag upplever att den är lättare att applicera.

Mvh Janne

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 10 april 2014, 15:00
av schassen
Ursäkta mig vill inte vara nån besserwisser på nåt sätt.Smedjans rostlösare funkar prima. men billigare att köpa fosforsyra i färgbutiken direkt för det är det som smedjans innehåller.Färger i dagens miljöhetsande samhälle som är diffusions täta vet inte om? det finns nåt annat än epoxi för industrin om ens det finns längre, mvh hans

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 10 april 2014, 16:49
av Pink Pornostar
schassen skrev:Ursäkta mig vill inte vara nån besserwisser på nåt sätt.Smedjans rostlösare funkar prima. men billigare att köpa fosforsyra i färgbutiken direkt för det är det som smedjans innehåller.Färger i dagens miljöhetsande samhälle som är diffusions täta vet inte om? det finns nåt annat än epoxi för industrin om ens det finns längre, mvh hans
Jag har kört på Smedjans med blomspruta i omgångar som det står att man kan göra, men det händer inte särskilt mycket. Även testat att blanda med tapetklister och smeta på, men det händer fortfarande inte särskilt mycket. Har därför köpt lite citronsyra samt fosforsyra så jag kan få större mängder utan att bli ruinerad.

Mitt först experiment är med citronsyra, och sedan ett dygn ligger skivor och ok i ett citronsyrebad (1 kg syra i ca 20 l vatten). Får se hur det blir.

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 10 april 2014, 19:11
av Enbacka
Pink Pornostar skrev: Jag har kört på Smedjans med blomspruta i omgångar som det står att man kan göra, men det händer inte särskilt mycket. Även testat att blanda med tapetklister och smeta på, men det händer fortfarande inte särskilt mycket. Har därför köpt lite citronsyra samt fosforsyra så jag kan få större mängder utan att bli ruinerad.

Mitt först experiment är med citronsyra, och sedan ett dygn ligger skivor och ok i ett citronsyrebad (1 kg syra i ca 20 l vatten). Får se hur det blir.

Då vi ändå är inne på ämnet så kan jag rekommendera elektrolys till mindre grejjer, brukar använda det på bromsok och liknande.

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 12 april 2014, 20:58
av Pink Pornostar
Här är resultatet av nästan tre dygn i cintronsyrebad (20 l vatten + 1 kg citronsyra från ÖoB). Fick inte ner allt under ytan, "vattenlinjen" får vara ett bevis på att det verkligen funkar.
Bild

Ett annat exempel, plåtbiten som håller gummilisten mellan kofångare och kaross på 70-talarna (före och efter i samma bild).
Bild

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 12 april 2014, 23:43
av antote
Någon tvätt/borstning emellanåt eller grejerna har bara fått ligga i badet?

Re: Lacka t.ex. bakaxel och fjäderben

Postat: 13 april 2014, 00:00
av Pink Pornostar
antote skrev:Någon tvätt/borstning emellanåt eller grejerna har bara fått ligga i badet?
Ingen tvättning eller borstning under tiden. Processen kan beskrivas så här:
1) Kört med roterande stålborste och kniv för att få bort att löst. Fjäderbenen var extremt nersmutsade med salt, olja och lösa bitar underredsmassa
2) Lagt dem i badet i tre dygn
3) Plockat upp dem ur badet, borstat med stålborste några sekunder och sköljt dem med rikligt med vatten

Bild
Så här ser det ut när man tar upp dem från badet. Det guldfärgade är bromsoksfärg.

Bild
Här har jag borstat snabbt med stålborste/torkat av med papper. Bromsoksfärgen lossnar lätt efter badet, satt stenhårt innan.

När det gäller plåtbiten som håller gummilisten har jag inte behandlat den före överhuvudtaget, utan den åkte rakt ner i baljan.

Jag har läst i andra forum att man kan snabba upp processen genom att ta upp prylarna emellanåt och borsta av dem. Det lär ju hjälpa, eftersom det blir en sorts brun hinna på sakerna av den upplösta rosten. Dessutom ska det vara bra med lite rotation på syran.

Vill också påpeka att vätskan blev extremt smutsig, jag tror att det har mycket att göra med att delarna jag stoppade i var väldigt smutsiga (trots rengöring). Inuti i bromsskivorna fanns en massa skit som jag inte kunde få ut.

Du kan läsa mer på min blogg:
http://nattvard.com/242/?p=330

Håller även på att jämföra citronsyra och fosforsyra:
http://nattvard.com/242/?p=363