Sida 1 av 1

B21 låg temperatur

Postat: 20 maj 2014, 00:44
av volvoB21
Hej har en volvo 244 -80 B21A som inte kommer upp i rätt temperatur, så tänkte om någon har förslag på va de kan vara för fel?

Sedan har jag brunt kylarvatten och bilen spottar rätt mycket vatten ur avgassystemet när den är kall och vitröker, men spottar inget vatten när den är kall, den kanske vitryker lite då med dock, har inge vatten på oljestickan eller där man fyller på olja, kan det vara topplockspakningen ändå? Mvh/ lars

Re: B21 låg temperatur

Postat: 20 maj 2014, 08:05
av Råda
Testa att byta termostat.

Re: B21 låg temperatur

Postat: 20 maj 2014, 10:06
av volvoB21
Jag har tänkt på det men ville ha något mera svar innan jag provade, tack :)

Re: B21 låg temperatur

Postat: 22 maj 2014, 22:16
av volvoB21
Någon som vet något om det andra? Om jag måste byta topplockspakning?

Re: B21 låg temperatur

Postat: 23 maj 2014, 02:14
av Tobbe
Eftersom du inte får upp motortempen så blir inte grejerna redigt varma med kondens i avgassystemet som följd, så tror inte du behöver byta topplockspackning.

Re: B21 låg temperatur

Postat: 15 juni 2014, 21:35
av volvoB21
Någon som vet Varför blir kylarvattnet brunt då?
Och bytte termostat men temperaturen ligger för lågt ändå??

Re: B21 låg temperatur

Postat: 15 juni 2014, 22:24
av Volvo245GLT
Kylvätskan blir brun p.g.a. rost, antagligen för att någon struntat i glykolen och endast kört med vanligt vatten ett tag...
Spola rent hela systemet och fyll på med 50/50 glykol+vatten.

Blev det ingen skillnad efter termostatbytet så visar nog mätaren fel.
Den i min 245 DL -77 går upp i till mitten av det röda fältet när allt är normalt. Misstänker spänningsregulatorn till mätarna då även tankmätaren är lite väl optimistisk.
Hjälper inte byte av regulator så återstår bara byta själva mätaren eller givaren.

Re: B21 låg temperatur

Postat: 16 juni 2014, 20:31
av volvoB21
Tack :) skall prova, min mätare går upp mellan mitten och längst ned på mätaren i det markerade fältet, men då återstår isåfall vattenspottandet? Vad kan det bero på då?

Re: B21 låg temperatur

Postat: 23 juni 2014, 02:28
av volvoB21
Ingen?

Re: B21 låg temperatur

Postat: 23 juni 2014, 10:42
av Volvo245GLT
Det är normalt att det kommer vit rök och vatten ur avgasröret. Luften som motorn drar i sig innehåller fukt, och luftens syre tillsammans med (kol)vätet i bränslet ger H2O = vattenånga när det förbränns i motorn.
Är avgassystemet kallt så kommer ångan att kondensera och ut kommer vatten. När allt blivit genomvarmt så är det bara osynlig ånga som blåser ut.

Så länge det inte börjar bygga upp tryck i expansionskärlet eller försvinna vatten utan synliga läckage så är det ingen fara med topppackningen.
Och även om den skulle behöva bytas någongång så är det faktiskt inget större eller ens speciellt svårt jobb på dessa motorer. :)

Re: B21 låg temperatur

Postat: 24 juni 2014, 02:44
av volvoB21
Taaack" men hur märker jag om Den "bygger tryck"? :)

Re: B21 låg temperatur

Postat: 25 juni 2014, 17:38
av volvoB21
Bygger den tryck om kylarslangarna blir hårda?

Re: B21 låg temperatur

Postat: 27 juni 2014, 07:48
av Volvo245GLT
Att slangarna blir "lagom" hårda är normalt, men blir det stenhårda så kan man börja misstänka problem med att kompressionen letar sig ut i kylvattnet p.g.a. spricka i toppen eller kass packning.

Öppnar man locket på expansionskärlet när motorn är igång och genomvarm (ta det försiktigt!) så ska det pysa lite av övertrycket. Vatten expanderar ju när det värms upp.
Börjar det byggas tryck igen direkt när locket skruvas dit, eller om det bubblar och svämmar över så brukar det betyda problem. Samma sak kan dock hända vid kokning eller om cirkulationen är dålig p.g.a. kass vattenpump.

Re: B21 låg temperatur

Postat: 27 juni 2014, 15:03
av volvoB21
Okej tack för svaret:)