B21A med tändproblem
Postat: 1 september 2014, 11:53
Hej,
Jag har en B21A som på måndag började strula lite. Efter ett tags sökande hittade jag en defekt coil-ledning, och hoppades i det längste att det skulle lösa mina problem - icke.
Just nu startar motorn hur lätt som hälst, men straks den får lite belastning skjuter den. Det känns som att tändningen kommer alldeles för tidligt, men allt jag kan kolla säger at det borde funka perfekt:
-Kamvinkeln ligger stabilt på 62 grader.
-Tändningen ligger lugnt på 12 grader.
-Bredbandslambdan säger at AFR ligger på 13-14 rundt tomgång.
-Stiften ser bra ut.
Hela tändningssystemet blev bytt i februari, från stift och kondensator i fördelaren, til rotor, lokk och tändkablar. Precis allt förutan coil-ledningen (jag fick den korta versjonen när jag behövde den långe), som blev bytt just nu.
Bredbandslambdan är en efterlevning från en tid när jag eksperimenterade med en weber förgasare, och innan dom här problemen började låg den typisk på 12-13 när motorn gikk på tomgång. Då fick jag en akseptabel bränsleförbrukning, och en lambdaverdi rundt 15 vid motorvägskörning. Nu när tomgången ligger rundt 13-14 får jag aldri en lambdaverdi över 14, som skulle tyda på att motorn går på tok för fett, men ändå så spikar den. Innan jag forsökte korrigera motorn med at justera förgasaren låg lambdavärdet på 16-18 under normal körning just efter at jag bytt min coil-ledning.
Det konstiga är at allt jag gjort är at byta en coil-ledning, och så justerat tändningen igen efter at ha kollat stiften. Ändå så vägrar motorn gå som den skal. Är det nån som har några tips på vad det kan vara som er på tok, eller måste jag byta ut allt igen?
Jag har en B21A som på måndag började strula lite. Efter ett tags sökande hittade jag en defekt coil-ledning, och hoppades i det längste att det skulle lösa mina problem - icke.
Just nu startar motorn hur lätt som hälst, men straks den får lite belastning skjuter den. Det känns som att tändningen kommer alldeles för tidligt, men allt jag kan kolla säger at det borde funka perfekt:
-Kamvinkeln ligger stabilt på 62 grader.
-Tändningen ligger lugnt på 12 grader.
-Bredbandslambdan säger at AFR ligger på 13-14 rundt tomgång.
-Stiften ser bra ut.
Hela tändningssystemet blev bytt i februari, från stift och kondensator i fördelaren, til rotor, lokk och tändkablar. Precis allt förutan coil-ledningen (jag fick den korta versjonen när jag behövde den långe), som blev bytt just nu.
Bredbandslambdan är en efterlevning från en tid när jag eksperimenterade med en weber förgasare, och innan dom här problemen började låg den typisk på 12-13 när motorn gikk på tomgång. Då fick jag en akseptabel bränsleförbrukning, och en lambdaverdi rundt 15 vid motorvägskörning. Nu när tomgången ligger rundt 13-14 får jag aldri en lambdaverdi över 14, som skulle tyda på att motorn går på tok för fett, men ändå så spikar den. Innan jag forsökte korrigera motorn med at justera förgasaren låg lambdavärdet på 16-18 under normal körning just efter at jag bytt min coil-ledning.
Det konstiga är at allt jag gjort är at byta en coil-ledning, och så justerat tändningen igen efter at ha kollat stiften. Ändå så vägrar motorn gå som den skal. Är det nån som har några tips på vad det kan vara som er på tok, eller måste jag byta ut allt igen?