Sida 1 av 1

ny här och 3 frågor ang. min 244/-83

Postat: 21 oktober 2014, 01:08
av volvo 244/-83
Hej hej!
första gången här och hoppas inte sista gången... :oops: ;)

köpte precis en 244 årsmodel 83 (B23a,automat,taklucka;...) i ganska bra skick och absolut original. :D
har 4 jättebra Hakka-dubbdäck 185/65/15 på original Volvo Dunlop plåt 5x15 et 40 liggandes från min 144:an som jag sålde.

min fråga är : passar de från 144:an till min 244:an (6x15 et 20) ? utan spacer ?
:arrow: om de passar på då blir det helt okej till vintern (det behövs inte vara snygg eller "kan se bättre ut")...
( i sommaren ska jag montera "turbo" fälgar : då blir det jättekul+original) :ugeek:

en andra fråga jag har:
flera människor säger att om kamremen (B23a) går av då ska hända ingenting dvs inget motorras... :o
stämmer det ? jag trodde att om kamremen finns i motorn och om den går av då blir det motorras eller iaf jätte dyrt. :(
om det stämmer vad går sönder i så fall om kamremen säger hej då och hur ska jag känna detta ?

sista fråga: vilken olja är best (jag menar inte märket men viskositet) när jag kör bilen året runt ? :?

STORT TACK TILL ER ALLA FÖR ER HJÄLPEN PÅ FÖRHAND ! :|

P.s: jag ber om ursäkt att min svenskt är inte perfekt men det finns bara 5 års att jag flyttade från Luxemburg till Sverige. :|

Re: ny här och 3 frågor ang. min 244/-83

Postat: 21 oktober 2014, 11:50
av Posse
volvo 244/-83 skrev:
- - -

en andra fråga jag har:
flera människor säger att om kamremen (B23a) går av då ska hända ingenting dvs inget motorras... :o
stämmer det ? jag trodde att om kamremen finns i motorn och om den går av då blir det motorras eller iaf jätte dyrt. :(
om det stämmer vad går sönder i så fall om kamremen säger hej då och hur ska jag känna detta ?

- - -
Så här står det i Haynes Gör-det-själv-handbok:

"B21 och B23 motorer är konstruerade så att ventilerna inte kommer att slå i kolvtopparna om kamremmen går av eller monteras fel.

Detta gäller dock inte B230 motorn med mindre utrymme mellan ventiler/kolvar, MOTORN KOMMER DÄRFÖR att skadas om kamremmen kommer fel."

Re: ny här och 3 frågor ang. min 244/-83

Postat: 21 oktober 2014, 16:17
av Enbacka
volvo 244/-83 skrev: en andra fråga jag har:
flera människor säger att om kamremen (B23a) går av då ska hända ingenting dvs inget motorras... :o
stämmer det ? jag trodde att om kamremen finns i motorn och om den går av då blir det motorras eller iaf jätte dyrt. :(
om det stämmer vad går sönder i så fall om kamremen säger hej då och hur ska jag känna detta ?

sista fråga: vilken olja är best (jag menar inte märket men viskositet) när jag kör bilen året runt ? :?
Har du orörd motor/topplock/kamaxel tar ventilerna INTE i kolvarna. Ventilras gäller endast B230K som har förbränningsutrymmet i kolvarna och 631 topp. Sen om blocket eller toppen är planad, eller du har en kamaxel med högre lyft så är det en helt annan femma.

Re: ny här och 3 frågor ang. min 244/-83

Postat: 22 oktober 2014, 01:18
av volvo 244/-83
Hej Posse, Enbacka!

Stort tack för svaret. :!:

Då blir jag glad att det ska bli inte så dramatiskt om kamremen skulle "gå av" ! :D
:arrow: :arrow: (naturligtvis ska jag låta byta den regelbundet alla 7000 mil...)

Hoppas att någon skulle vilja svara till mina resterande frågor också . :oops:

Re: ny här och 3 frågor ang. min 244/-83

Postat: 26 oktober 2014, 23:21
av Lazze S
Min 83a hade precis passerat 8000 mil när remmen small av. Inget gick sönder så det var bara att montera dit en ny. Ta loss kåpan över remmen så ser du i vilket skick den är.

Re: ny här och 3 frågor ang. min 244/-83

Postat: 27 oktober 2014, 00:28
av volvo 244/-83
Hej Lazze S!

tack för information...

jag ska kolla inom kort skicket av remem (som du tipsade mig att ta loss kåpan) :idea: