Har problem att bakre centrallåsmotorn inte alltid orkar dra upp mekanismen. Låset känns inte trögare där än på någon annan dörr, har dock haft isär allt och smörjt upp för säkerhetsskull. Har inte mätt spänningen under drift då jag inte orkat släpa fram oscilloskopet, gissar att pulsen är för kort för att mäta bra med multimeter. Dock så fungerar det bättre om jag startar och håller lite varv, så jag antar att jag har spänningsfall någonstans.
Var brukar kunna jävlas? Var borde jag leta efter skarvar till bakre motorerna? Överhettningsskyddet i motorn såg lite halvdant ut, någon som vet vad man kan vänta sig för spänningsfall över ett friskt?
Dålig centrallåsmotor
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Dålig centrallåsmotor
Problemet är nästan garanterat termistorn, den runda skivformade komponenten som ligger i serie med motorn.
Jag brukar helt enkelt koppla förbi den.. Låstmotorn blir urstark då, men riskerar att brinna upp om strömmen blir mer än en kort puls.
Jag brukar helt enkelt koppla förbi den.. Låstmotorn blir urstark då, men riskerar att brinna upp om strömmen blir mer än en kort puls.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 22 november 2011, 21:53
Re: Dålig centrallåsmotor
Check, testar att koppla förbi det, är det ett PTC eller NTC? Jag tänkte att det var ett överhettningsskydd (dvs PTC) men det kanske är för att ta bort strömrusningen vid start (alltså NTC)?Volvo245GLT skrev:Problemet är nästan garanterat termistorn, den runda skivformade komponenten som ligger i serie med motorn.
Jag brukar helt enkelt koppla förbi den.. Låstmotorn blir urstark då, men riskerar att brinna upp om strömmen blir mer än en kort puls.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 22 november 2011, 21:53
Re: Dålig centrallåsmotor
Ok 6månaders trådlyft men var ute och mätte på centrallåsmotorn idag så det kanske kan vara intressant för någon annan.
Mätte först upp spänningen vid batteriet när jag använde centrallåsmotorn, spänningsfallet var runt 0.2V (13.7->13.5).
Tog sedan bort motor vb (vilken är den som krånglar) och mätte spänningen där vid användande. Följande är för låsning:

Markörerna (dom lite annorlunda streckade linjerna) står på 10 och 13.5. Spänningen ligger alltså runt 11-11.5. Så redan här har jag alltså tappat mer än 2V i relä och gemensamma kablar med de andra motorerna, illa!
Fortsatte med att mäta upp spänningen med motorn inkopplad (utan motorskydd). Blev ingen större skillnad mot ovan. Inget spänningsfall i kabeln/kontakter för denna motor alltså. Efter det mätte jag upp spänningsfallet över motorskyddet:

4V i början som snabbt sjunker till 2V under resten av pulsen (belastar man motorn ser man 4V konstant). Inte undra på att det är dålig sprutt i motorn, den ser ju mindre 13.5-2-2=9.5V.
Ignorerade spänningsfall innan motor, kändes som det skulle ta mer tid än vad jag hade, men motorskyddet kunde jag försöka fixa. Hade några polyswitchar hemma (elfa) som jag ersatte det med. Jag hade med holdström 4A hemma, vilket egentligen är för högt. Så antagligen kommer det bli bra varmt innan det löser ut, förhoppningsvis innan något tar eld iaf. Får skicka efter lite mindre storlekar nästa gång det blir något ifrån elfa.
Så här blev det:

Som synes tejpade jag fast den mot metallen för att den skulle bli varm snabbare
Motorn blev märkbart kvickare och än så länge fungerar det kanon.
Mätte först upp spänningen vid batteriet när jag använde centrallåsmotorn, spänningsfallet var runt 0.2V (13.7->13.5).
Tog sedan bort motor vb (vilken är den som krånglar) och mätte spänningen där vid användande. Följande är för låsning:

Markörerna (dom lite annorlunda streckade linjerna) står på 10 och 13.5. Spänningen ligger alltså runt 11-11.5. Så redan här har jag alltså tappat mer än 2V i relä och gemensamma kablar med de andra motorerna, illa!
Fortsatte med att mäta upp spänningen med motorn inkopplad (utan motorskydd). Blev ingen större skillnad mot ovan. Inget spänningsfall i kabeln/kontakter för denna motor alltså. Efter det mätte jag upp spänningsfallet över motorskyddet:

4V i början som snabbt sjunker till 2V under resten av pulsen (belastar man motorn ser man 4V konstant). Inte undra på att det är dålig sprutt i motorn, den ser ju mindre 13.5-2-2=9.5V.
Ignorerade spänningsfall innan motor, kändes som det skulle ta mer tid än vad jag hade, men motorskyddet kunde jag försöka fixa. Hade några polyswitchar hemma (elfa) som jag ersatte det med. Jag hade med holdström 4A hemma, vilket egentligen är för högt. Så antagligen kommer det bli bra varmt innan det löser ut, förhoppningsvis innan något tar eld iaf. Får skicka efter lite mindre storlekar nästa gång det blir något ifrån elfa.
Så här blev det:

Som synes tejpade jag fast den mot metallen för att den skulle bli varm snabbare
Motorn blev märkbart kvickare och än så länge fungerar det kanon.
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 14 december 2011, 16:42
Re: Dålig centrallåsmotor
Bra jobbat! Har samma problem och detta skall anammas. Vad tror du lagom håll resp utlösningsström kan vara om man tar i beaktning att det vintertid gärna får vara betydligt bättre sjung i centrallåsmotorerna utan att för den delen bränna något om ett dörrlås fryser ihop totalt?
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 22 november 2011, 21:53
Re: Dålig centrallåsmotor
Motorn verkar vara dra runt 2.5A, men det är under så kort tid (i mitt fall med larmstyrningen 50ms). Polyswitchar är ganska långsama så man kan nog gått hålla sig lite under 2.5A för att få ner utlösningsströmmen. Så 2A/4A kanske, borde fungera så länge man tejpar fast den mot motorn. Utlösningsströmmen är mätt vid 25grader (iaf på serien som jag använt) och sjunker hyfsat linjärt med temperaturen