ET måste inte alls vara 25 !
Finns flera 240 originalfälgar som har ET 20 som exempel.......
Till och med ET 15 på Scorpius-X.
Ökat ET (typ 40-50) är största problemet. Då hamnar fälgarna för långt in i hjulhusen och riskerar att ta i.
Då är spacer plattor ett måste. Spårvidden blir samtidigt smalare med ökat ET.
Med fälgar som har ET 15 ökar spårvidden exempelvis 2 cm om man jämför med fälgar som har ET 25.
Minns på den gamla goda tiden med 164 när man bytte ut 15 tums originalfälgarna med ET 40 till 14 tums 240-fälgar med ET 20.
Då breddade man spårvidden 4 cm! Mumma.... Inte helt populärt hos Bilprovningen.... Med ET 25 breddade man "bara" 3 cm och det har jag för mig var OK eftersom Volvo hade skrivit papper om undantag från den vanliga normen som då på 80-talet var typ 1.5 eller möjligtvis 2 cm.
Sen beror det mycket på vilka däck man har på. Breda däck sticker ut mer utanför fälgen och gör risken större för att det tar i hjulhuskanten bak. Det går att rolla in / vika in hjulhuskanten lite eller kapa bort lite av den men bäst är att se till att ha fälgar och däck som är "lagom". Ett underbart svenskt ord...
