Svårstartad B230F årsmodell 91
Postat: 23 april 2017, 18:27
Hej allesammans!
Jag är nybliven ägare till en 240 av 91 års modell. Jag har egentligen gått och längtat efter en fin 240 i flera år och nu har jag äntligen gjort slag i saken. Överlag tycker jag att bilen är välbevarad, ca 15000 mil på mätaren och få ägare. Fin i lack och inredning, dock inte helt rostfri... Men det är en annan historia.
Till startproblemen:
Jag blir inte riktigt klok på när bilen är som mest svårstartad men jag ha i alla fall kommit fram till följande
-Svårast är det när motorn är lite halvvarm, tex när man kört en kort sträcka och stängt av, eller när den har hunnit svalna lite efter en längre runda. Ibland är det dock svårt även vid kalstart.
-Startmotorn jobbar på som den ska, men det tar ett antal sekunder (3-4) innan det blir någon tändning och då är det oftast bara en eller två cylindrar som tänder till. Motorn går de i någon/några sekunder ojämnt och stannar sedan igen.
-Ibland när det tar extra lång tid att starta och när motorn tänt till ett par gånger på någon cylinder så baktänder den också.
-Till slut startar den alltid, men det tar ibland upp till 20-30 sekunder (inklusive ett par tillfällen då den tänder till lite och dör)
När motorn väl har startat så går den fint på tomgången. Har inte märkt några som helst problem vid färd, varken vid konstant gas eller acceleration. Har aldrig varit med om att den har dött på tomgång eller liknande. Bränsleförbrukningen verkar också ok, ca 0,9 liter blandad.
Tändkablar, tändstift, rotor och fördelarlock är nya. Även luftfilter är nytt.
Testade idag att få ut felkoder och fick då kod 2.3.2 från bränslesystemet, men inga fel från tändningen.
Har börjat kolla igenom vakuumslangarna till insprutningen och bytt ett antal slangklämmor, är dock inte helt färdig med det arbetet än.
Är det någon som har några kloka tankar om vad som kan ligga bakom eller känner igen sig? Visst ska kod 2.3.1 innebära att blandningen vid tomgång är för fet eller mager?
Tacksam för all hjälp!
Jag är nybliven ägare till en 240 av 91 års modell. Jag har egentligen gått och längtat efter en fin 240 i flera år och nu har jag äntligen gjort slag i saken. Överlag tycker jag att bilen är välbevarad, ca 15000 mil på mätaren och få ägare. Fin i lack och inredning, dock inte helt rostfri... Men det är en annan historia.
Till startproblemen:
Jag blir inte riktigt klok på när bilen är som mest svårstartad men jag ha i alla fall kommit fram till följande
-Svårast är det när motorn är lite halvvarm, tex när man kört en kort sträcka och stängt av, eller när den har hunnit svalna lite efter en längre runda. Ibland är det dock svårt även vid kalstart.
-Startmotorn jobbar på som den ska, men det tar ett antal sekunder (3-4) innan det blir någon tändning och då är det oftast bara en eller två cylindrar som tänder till. Motorn går de i någon/några sekunder ojämnt och stannar sedan igen.
-Ibland när det tar extra lång tid att starta och när motorn tänt till ett par gånger på någon cylinder så baktänder den också.
-Till slut startar den alltid, men det tar ibland upp till 20-30 sekunder (inklusive ett par tillfällen då den tänder till lite och dör)
När motorn väl har startat så går den fint på tomgången. Har inte märkt några som helst problem vid färd, varken vid konstant gas eller acceleration. Har aldrig varit med om att den har dött på tomgång eller liknande. Bränsleförbrukningen verkar också ok, ca 0,9 liter blandad.
Tändkablar, tändstift, rotor och fördelarlock är nya. Även luftfilter är nytt.
Testade idag att få ut felkoder och fick då kod 2.3.2 från bränslesystemet, men inga fel från tändningen.
Har börjat kolla igenom vakuumslangarna till insprutningen och bytt ett antal slangklämmor, är dock inte helt färdig med det arbetet än.
Är det någon som har några kloka tankar om vad som kan ligga bakom eller känner igen sig? Visst ska kod 2.3.1 innebära att blandningen vid tomgång är för fet eller mager?
Tacksam för all hjälp!