Funktion på bränsletrycksregulator (btr)
Postat: 22 juni 2017, 12:51
Jag har en automat 87a med bränsleinsprutning. Det är väl 230F motorn det.
Insprutningen är vad jag förstår Jetronic LH 2.2, och den startar inte.
Jag har provar med en externs bränslepunp typ biltem 52-205 som ska ge 3 bar. Det är kanske för lågt tryck.
Jag kopplade förbi bränslepumpsreläet med en sladd direkt till tändspolen. Ordinare pump funkar och flödar bra men jag funderar på om trycket är för lågt. Returslangen från btr var lös och det flödade ut bensin, vilket gör att jag funderar på funktionen på den.
Mer om test av den längre ner.
Jag provade att plugga returen där btr-en ska sitta, dvs ingen soppa till tanken, men det gjorde ingen skillnad.
Med startgas så vill den starta, så det verkar som om tändsystemet är mer eller mindre ok.
Jag kan ha fel tändstift, men den borde iallafall hugga till även med bensin.
Det ska väl gå en signal mellan tändmodulen och bränsledatorn. Frågan är om den är från eller till ?
Jag testade btr-en med 6 bars tryckluft. Då läcker det lite ur den via utgången. Suger jag lite vacuum i tillhörande rör så börjar det flöda betydligt mer luft. Men är den funktionen riktig ?
borde den inte flöda mycket luft när trycket är för högt för att få ner trycket till kanske 4-5 bar och när trycket blir ännu lägre stänga mer eller mindre helt ?
När jag körde ordinariebränslepump via batteri så forsade det bensin genom btr-en.
Det är ju klart en verklig bränsletrycksmätning vore det bästa för felelliminering.
Problemen började för 2 år sedan. LMM pajade och jag köpte en på skroten. Bilen funkade ok därefter, men för ett år sedan blev den svårstartad, och har stått sedan dess.
Vita säkringshållaren vid tändspolen verkar ok.
Finns det någon del som är direkt startdödande, förutom trasig ECU (bränsledatorn) eller vad den nu heter ?
Någon givare eller så ?
Tips mottages gärna...
Insprutningen är vad jag förstår Jetronic LH 2.2, och den startar inte.
Jag har provar med en externs bränslepunp typ biltem 52-205 som ska ge 3 bar. Det är kanske för lågt tryck.
Jag kopplade förbi bränslepumpsreläet med en sladd direkt till tändspolen. Ordinare pump funkar och flödar bra men jag funderar på om trycket är för lågt. Returslangen från btr var lös och det flödade ut bensin, vilket gör att jag funderar på funktionen på den.
Mer om test av den längre ner.
Jag provade att plugga returen där btr-en ska sitta, dvs ingen soppa till tanken, men det gjorde ingen skillnad.
Med startgas så vill den starta, så det verkar som om tändsystemet är mer eller mindre ok.
Jag kan ha fel tändstift, men den borde iallafall hugga till även med bensin.
Det ska väl gå en signal mellan tändmodulen och bränsledatorn. Frågan är om den är från eller till ?
Jag testade btr-en med 6 bars tryckluft. Då läcker det lite ur den via utgången. Suger jag lite vacuum i tillhörande rör så börjar det flöda betydligt mer luft. Men är den funktionen riktig ?
borde den inte flöda mycket luft när trycket är för högt för att få ner trycket till kanske 4-5 bar och när trycket blir ännu lägre stänga mer eller mindre helt ?
När jag körde ordinariebränslepump via batteri så forsade det bensin genom btr-en.
Det är ju klart en verklig bränsletrycksmätning vore det bästa för felelliminering.
Problemen började för 2 år sedan. LMM pajade och jag köpte en på skroten. Bilen funkade ok därefter, men för ett år sedan blev den svårstartad, och har stått sedan dess.
Vita säkringshållaren vid tändspolen verkar ok.
Finns det någon del som är direkt startdödande, förutom trasig ECU (bränsledatorn) eller vad den nu heter ?
Någon givare eller så ?
Tips mottages gärna...