Sida 1 av 2
Volvo vitmotorer!
Postat: 19 januari 2012, 18:54
av PontusJohansson
Tjena, Är sugen på att hinka ner en vitmotor i 240in. Men ska man ha 4, 5 eller 6 cylindrig?
Vill ha så mycket info som möjligt om dom för jag har noll koll på vitmotorerna..
Jag vill att den ska vara stark på låga varv, och då blir väl en sexa med en liten turbo lämpligast?
Inte för törstig, för det är meningen att den bara ska bli en rolig bruksbil..
Finns de olika varianter av dom olika motorerna? (som typ b230a, b230fk osv)
Ska man köra med orginal insprut eller med nå eftermarkands?
Ska man köra med m90 eller getrag?
Enklast blir väl att köpa en komplett billig bil med den motorn? så man får med hela elsystemet och så? Femman är väl lättast att få tag på billigt? Funkar väl från vilken 850 som helst?
Letat lite men hittar ingen projekt tråd där dom stoppat i en vitmotor i en 240. Länka gärna om du vet nån..
Som sagt så vet jag ingenting om dom här motorerna, så ge mig så mycket tips, råd och info som möljigt!
Tack på förhand! // Pontus
(ursäkta om de redan finns en sån här tråd)
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 19 januari 2012, 19:35
av 240_kalle
en faceliftad 960/v/s90 så får du låda och motor. karossen går ju att sälja till nån som skall ha s90 front på sin 740 eller nått sådant.
men då finns det väl endast 2,5 liters motor.. om du vill ha manuelt förstås
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 19 januari 2012, 20:23
av PontusJohansson
2.5 litern är en femma va?

finns de inte 3.0or med manuellt?
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 19 januari 2012, 20:30
av Tommy^_
Pratar ni 960/x90 så va det bara sexor

2,5 sexan fanns med manuell och automat. 3.0an fanns bara med automat orginal
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 19 januari 2012, 20:33
av PontusJohansson
läste lite och såg att 2.5an var en sexa de med.

men vilken motor föredrar ni?
2.5an är väl smidigast för man kan köpa en komplett 960 med låda och allt då jag ska ha manuellt? men 3.0 är ju piggast.. är det stor skillnad på dom?
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 19 januari 2012, 20:37
av Götesson
PontusJohansson skrev:2.5 litern är en femma va?

finns de inte 3.0or med manuellt?
Verkar som de finns två varianter av 3 litern, en 180 hk o en 204 hk. Är de en som är 24v o en som är 8v eller 16v? Kan dem inte så bra.
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 19 januari 2012, 20:56
av PontusJohansson
juste, 180hk:arn finns med manuellt, fast dom kanske är ganska ovanliga? jag vet inte heller vad som skiljer 3.0 litrarna åt..
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 19 januari 2012, 21:32
av PontusJohansson
hur mycket törs man leka med en m90 låda? hur många hk står den pall för?
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 19 januari 2012, 22:26
av Råda
Götesson skrev:PontusJohansson skrev:2.5 litern är en femma va?

finns de inte 3.0or med manuellt?
Verkar som de finns två varianter av 3 litern, en 180 hk o en 204 hk. Är de en som är 24v o en som är 8v eller 16v? Kan dem inte så bra.
Ja de finns ju
3.0 204hk aut 91-98
2.5 170hk aut 95-97
2.5 170hk man 95-97 (960)
3.0 180hk man 97-98 (S/V90)
osäker om "lilla" 3l sexan fanns i aut
och alla är 6 cyl med 24 ventiler
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 19 januari 2012, 22:30
av Råda
PontusJohansson skrev:hur mycket törs man leka med en m90 låda? hur många hk står den pall för?
Om du karateväxlar så håller den inge vidare
Men om du kan växla som folk håller den bra
Han kör 550nm med m90
http://www.garaget.org/?car=58112
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 19 januari 2012, 22:32
av Råda
Och som ett tips så rekommenderar jag att donatorbilen är en 91-95 så du slipper kuka med startspärren
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 20 januari 2012, 04:10
av janneR
3.0-motorn anses vara en bättre fungerande motor på alla sätt enligt de taxikollegor som kört bilar med de motorerna.
Mvh Janne
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 20 januari 2012, 09:39
av PontusJohansson
Råda skrev:PontusJohansson skrev:hur mycket törs man leka med en m90 låda? hur många hk står den pall för?
Om du karateväxlar så håller den inge vidare
Men om du kan växla som folk håller den bra
Han kör 550nm med m90
http://www.garaget.org/?car=58112
Får väl börja med en m90 så får man se hur länge de håller

Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 20 januari 2012, 09:46
av PontusJohansson
Råda skrev:Och som ett tips så rekommenderar jag att donatorbilen är en 91-95 så du slipper kuka med startspärren
ska de va en 91-95 även om man tar en volvo 850?
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 20 januari 2012, 09:49
av PontusJohansson
vad tror ni om en femma från en 850 ist för sexan? de är mycket billigare och jag har inte så värst bra ekonomi..
nack och fördelar med den?
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 20 januari 2012, 12:50
av Götesson
Råda skrev:Götesson skrev:PontusJohansson skrev:2.5 litern är en femma va?

finns de inte 3.0or med manuellt?
Verkar som de finns två varianter av 3 litern, en 180 hk o en 204 hk. Är de en som är 24v o en som är 8v eller 16v? Kan dem inte så bra.
Ja de finns ju
3.0 204hk aut 91-98
2.5 170hk aut 95-97
2.5 170hk man 95-97 (960)
3.0 180hk man 97-98 (S/V90)
osäker om "lilla" 3l sexan fanns i aut
och alla är 6 cyl med 24 ventiler
Om båda 3.0 är 24v, vad är de som gör att dem har olika hk antal? Nyfiken
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 20 januari 2012, 13:24
av Råda
Götesson skrev:Råda skrev:Götesson skrev:
Verkar som de finns två varianter av 3 litern, en 180 hk o en 204 hk. Är de en som är 24v o en som är 8v eller 16v? Kan dem inte så bra.
Ja de finns ju
3.0 204hk aut 91-98
2.5 170hk aut 95-97
2.5 170hk man 95-97 (960)
3.0 180hk man 97-98 (S/V90)
osäker om "lilla" 3l sexan fanns i aut
och alla är 6 cyl med 24 ventiler
Om båda 3.0 är 24v, vad är de som gör att dem har olika hk antal? Nyfiken
Vet faktiskt inte om det är mekanisk eller elektronisk skillnad
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 20 januari 2012, 13:26
av Råda
PontusJohansson skrev:vad tror ni om en femma från en 850 ist för sexan? de är mycket billigare och jag har inte så värst bra ekonomi..
nack och fördelar med den?
Tror det blir dyrare i slutändan med en 5a iaf, du får ju köpa massa 960 delar och korta ett 960 tråg bla. Och så är de ju problemet med fördelaren som hamnar i torpedväggen. 6orna har ju separata spolar.
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 20 januari 2012, 14:30
av PontusJohansson
Råda skrev:PontusJohansson skrev:vad tror ni om en femma från en 850 ist för sexan? de är mycket billigare och jag har inte så värst bra ekonomi..
nack och fördelar med den?
Tror det blir dyrare i slutändan med en 5a iaf, du får ju köpa massa 960 delar och korta ett 960 tråg bla. Och så är de ju problemet med fördelaren som hamnar i torpedväggen. 6orna har ju separata spolar.
Okej.. Varför funkar inte 5ans tråg? Men får 6an plats utan att modda torpeden?
Man kan ju göra såhär med fördelaren på 5an:
http://www.garaget.org/?car=107288&image=1022224
http://www.garaget.org/?car=107288&image=1288821
Re: Volvo vitmotorer!
Postat: 20 januari 2012, 15:39
av Råda
PontusJohansson skrev:Råda skrev:PontusJohansson skrev:vad tror ni om en femma från en 850 ist för sexan? de är mycket billigare och jag har inte så värst bra ekonomi..
nack och fördelar med den?
Tror det blir dyrare i slutändan med en 5a iaf, du får ju köpa massa 960 delar och korta ett 960 tråg bla. Och så är de ju problemet med fördelaren som hamnar i torpedväggen. 6orna har ju separata spolar.
Okej.. Varför funkar inte 5ans tråg? Men får 6an plats utan att modda torpeden?
Man kan ju göra såhär med fördelaren:
http://www.garaget.org/?car=107288&image=1022224
http://www.garaget.org/?car=107288&image=1288821
5ans träg är gjort för tvärställning och tar i motorbalken när du rakställer den
6an får plats utan att röra väggen, 6an slutar på samma ställe, bara att den bygger längre frammåt ist.
Jo visst kan man göra så med fördelaren men ser ju förjävligt ut

hellre fixa nått fördelarlöst system om du ska köra med 5a, dock vet jag inte hur lätt/svårt detta är att få ihop med 850ns elsystem