Sida 1 av 1

Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 31 januari 2012, 00:42
av Peter Holbrant
Hej var och köpte mig en 245gle-79a i förr förra veckan....
En bil i hyffsat bra renoveringsskick en ägare tom-2008 ytterligare 5 därefter varav 4 det senaste 7månaderna...
Tänker självklart göra en fin orginalrenovering av den.... Till saken hör bilen är rätt fräsch ur denna sida av landet sett i alla fall!!
men självklart har det besiktningsrepareras framför allt i bilens bakre parti hjulhus baljor tröskel bakre domkraftsfästen etc....
Undrar om det finns någon bra hemsida där det går at se tillgänglig repplåt och var den sitter på bilen!!

tänkte försöka byta alla gamla lagningar och nykommen rost i första hand med repplåt istället för som vanligt med tidskrävande handknackning... För tid har jag helt klart allt för lite av....

Mina 240 kunskaper är rätt knackiga har inte ägt 240 sedan 93-95... med undantag för ett snabbt ägande av en 244dl-76 förra året åkte 100mil och köpte snyggade till konstaterade att den tyvärr inte dög som familjeveteran åt vår familj såldes och gjorde iordning en 145-70 istället

fast kunde inte släppa att jag åxå ville ha en 245 så slog till direkt när jag hittade denna..... tyvärr har jag knappt hunnit kika eller köra den ännu då jag åkte på ett 7dagars övernattjobb direkt efter köpet.

Men idag lyckades jag åtm få köra 5km dvs idag åkte jag och monterade ett nytt avgassystem då någon av de sista ägarna klantat till det med borttagen bakre burk ersatt med något 3tums rakt brötrör måste säga jag är riktigt nöjd över bilen trots den lär kräva en del jobb och hellackering.....

åxå ett par inredningsfrågor inredningen är ruggit fin med ett par undantag förarstolen ngt nedsutten stommen hel och klädsel fin men stoppningen sliten var får man tag på detta nytt?? eller måste jag hitta ett fräsht säte och flytta över stoppningen i från??och i så fall vilka årsmodeller har samma stoppning och funkar det att ta stoppning från passagerarstol??

inv dörrhandtag framdörrar slitna minns det var problem redan på 90talet hitta fina sådana... finns det nya att köpa?? var volvo??svis??
Ytterligare en fråga mina handtag har en stålklämma inpressat i sig som dekor hade en 83a och vill inte minnas att den hade någon sådan klämma!! har alla detta(mitt minne kan ju svika, men vill minnas att det bara var en skåra där) eller är det ett gle-tillbehör??

några övriga reservdelsfrågor
Dörrar vilka årsmodeller är likadana som 79??
bagagelucka vilka är lika??
Färgkod på aluminium fälgar har för mig fälgen heter ate-fälg men vi kallade den även ambulansfälg vill jag minnas.. hur som helst orginalfälgen på upp till 77års gl och 78-80 gle vill jag minnas men även här gammal och opålitliga minnesuppgifter..

tar även gärna emot tips på hemsidor med mycket fakta och bra bilder!!

Läste för övrigt i tidningen klassikers hemsida att det idag bara finns 1249ex av 245 årsm 75-80 kvar i trafik av dessa var 243st 79:or undra hur många av dessa 79or som är gle?? likväl tänkvärt drygt 1200ex kvar utav 92480tillverkade 245or.... men det klart hela 240i seriens första årsmodeller utrotningshotad tillverkades 283616bilar och finns kvar i regristret 23557 men utav dessa är endast 5887 kvar i trafik inte konstigt att man sällan möter någon 1980års modell eller äldre trots 7-8000 mil om året på våra vägar...

hoppas på snabba svar så jag kan börja leta delar inför sommarens renovering så snabbt som möjligt
mvh Peter

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 31 januari 2012, 01:05
av Amarace
Klassikers siffror är ju i trafik, inte som finns i registret totalt (avställda och påställda). SÅ det finns fler 245 än det där totalt, GLE däremot är nog inte så jättemånga.
Häruppe tycker jag man ser just 79 rätt så ofta, klart överrepresenterade i trafiken, men det är ofta DL.

Bakluckan passar ju från 68 o fram till 93, men vill du ha likadan så är det 78-90? (stora nyckellåset och rutan som sitter med list).
Dörrarna är likadan 78-79 (lilla hålet för kabelgenomföring och kromade lister), 80 blev det större hål för kabelgenomföring, men har kromade lister, 81-85 är utan kromade lister (men dom går ju att flytta över), 86 kom det lister i nederkant så det är hål där för dom.

Klädseln är till att hitta fräschare stoppning o flytta över själva tyget och handtag är ju likadana fram till 93, så det finns nog på skroten. Stålklämman du nämner är i plast, kromad och är ren dekor, fanns som tillbehör, går att snäppa loss o flytta över till nya handtag.

Mekonomen går det att se EKonomiplåt, har själv köpt därifrån, passformen är dock sisådär, ena är bra, andra kan man behöva smida lite, men så är all ekonomiplåt nu (den jag fick från Mekonomen är Klokkerholm).

ATS-fälgarna satt upp till 78, 79 kom Turbinfälgarna, så egentligen har du väl fel, men vem bryr sig :) Färgkod vet jag dock inte, brukar lacka med lämplig färg bara.

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 31 januari 2012, 01:36
av Peter Holbrant
Oj tackar för snabbt svar åter Magnus!!
ska genast börja leta delar.... funderar nu på blev erbjuden 4a turbinfälgar billigt men trodde inte dessa var orginal till min så köpte 3st ate i stället..... följde med 4a sådana på bilen med usla sommardäck på men slängde på dubbdäck på dessa så just nu har ja 7 sådana fälgar.... å andra sidan hade en av mina kompisar turbinfälgar på sin bil och tvättade dessa med tandborste o flaskborste var och varann vecka... medans jag kunde snabbt skrubba av mina ate fälgar på min 77-gl med tvättsvamp.....

så står och velar hur jag ska göra....skaffa rätt modell eller vara bekväm de e frågan hehe

vet du om det går ta stoppning från samtliga årsmodeller och om det funkar ta från ett passagerarsäte åxå?? måste bli lättare hitta ett friskt sådant!!

mvh Peter

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 31 januari 2012, 15:17
av Amarace
Jag är snabb ibland :)

Jag tycker det är en smaksak med fälgarna, nu är ju ATS-fälgarna nästan ovanliga att se på en bil, medans Turbin är vanligare, jag tycker dock Turbin är finare, men som du säger så är dom ju svårare att hålla ren.
Så ha dom fälgar du själv tycker passar bäst.

Stoppningen kan tu ta ifrån 78-85, är osäker på om sitsstoppningen passar från 86 o nyare, ryggen passar då inte från 86 o nyare.
Fungerar utmärkt att ta från Passagerarstol, så brukar jag göra då jag vill ha fräschare (men jag är så bekväm av mig att jag byter hela stolen, ändrar bara reglaget för ryggstödet).

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 2 februari 2012, 00:20
av Peter Holbrant
Skitglad nu fick tag i en ofattbart fin kaross från en 79-244 vilken endast gått 10-11000 mil
saknade nästan bara motor och vxl-låda från att vara komplett..... den har nästan allt jag behöver till min renovering känns visserligen lite jobbigt ha sönder ett såpass unikt objekt men jisses vilka fina delar...... så nu kan jag knappt misslyckas med renoveringen!! här får jag samtliga orginalplåtar med perfekt passform(lite extrajobb få av dem men ändå) samt 95% av övriga vitala delar saknar egentligen bara en baklucka nu...

Hur som helst körde första längre svängen med 245an idag upptäckte lite missljud från bakaxeln.... så ytterligare en fråga vad skiljer mellan 79/gl automat och 79/gle man+od i utväxling etc??

mvh Peter

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 3 februari 2012, 15:01
av Lazze S
M46 har 3:73. Automaten borde väl ha 3:54 ?

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 4 februari 2012, 15:31
av Djo
kanske vetigare göra bil av 244an igen då?

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 5 februari 2012, 01:21
av Peter Holbrant
Djo skrev:kanske vetigare göra bil av 244an igen då?
Oj vad som är vettigt vilken fråga!!

Vad är vettigt med veteranbilshobbyn inte mkt, knappt något alls!
Varför utsätta sig för risker med vassa verktyg, svetsloppor på bröstet, stålflisor i ögonen.. Cancer framkallande vätskor etc etc??
Varför slösa onödiga pengar på något vilket man vet man aldrig får tillbaka eller i bästa fall går jämt ut på..
För att inte tala om all onödig tid som läggs i garaget...
Visst vore det skönt slippa svordommarna man öser ur sig efter en klämd tumme eller en slintande mejsel...

Nä vettigt å veteranbilshobbyn knappast något som går hand i hand

Så varför då i huvudtaget syssla med detta?? svårt att svara på! För nog är det vettigare packa familjen i vår e61a och få en komfortablare resa i en krocksäkrare bil. Slippa onödigt skruvande och tid i garaget för att istället oroa sig över vad andrahandsvärdet skulle bli om inte bilen är fullservad på märkesverkstad?? För övrigt vet jag ej om jag är kapabel reparera en så ny bil!!
Men snacka om tidsvinst och eliminering av risker...

Å andra sidan skapandet och nöjet av att reparera ger mig en skön tillfredställelse!
För att inte tala om att själva mekandet ger en verklighetsflykt bort från vardagens grå bekymmer ,det är kvalitetstid om något!!
Inte så dumt packa ungar in i bil och lufsa ut på ett veteranrally med picknik-korg och filt i högsta hugg en solig vårdag heller!!
Eller för den delen spänningen av att rota i en skrotlåda på marknaden i jakt efter något man inte visste man behöver eller kanske just den delen man letat efter i åratal...
Men framför allt gemenskapen veteranbilsintresset ger något som gör att man får vänner både över klasstillhörighet som åldersbarriärer!!

När jag tänker efter så kanske inte veteranbilshobbyn är så dum i alla fall trots risker och kostnader

Åter till frågan!
Tycker inte det är vettigare göra bil av 244an däremot vore de sjukt mkt enklare göra bil av den....

För ett av bilens största användningsområden blir till att dra veteranhusvagnen på div semesterresor vet av tidigare erfarenhet att då räcker inte bilen till vår familjs behov!Då kläder, tillbehör andra tillhörigheter cyklar, barnvagnar etc tar mer plats och vikt än husvagnens maxlast och bilens utrymme....
Vet för har dragit husvagnen bakom 142 med resultatet att gumman kommit efter med bmw med de barn och tillhörigheter som inte kommit plats...

Å andra sidan ska det vara enkelt kan jag ju sälja vagnen och slippa elbromspryttlar i motorrumet och dra modern husvagn med bra vägegenskaper bakom komfortabel modern bil...
men å andra sidan då hade jag ju missat tjusningen som veteranintresset ger

Eller varför inte snabbrenovera 244an lura på någon tysk en garanterad "lågmilare" för dyra pengar och använda dessa pengar till att köpa en veteranbil som tillgodoser familjens behov!! Då skulle jag visserligen få rallyn och utställningars som semesterbilsnöje, men då skulle jag ju missa tillfredställelsen och utmaningen av att bygga själv och för den skull en massa verklighetsflykt i garaget.

Så visst vore det enklare göra bil av 244an! Men inte vettigare inte för mig och min familj. Känns inte så vettigt ödsla pengar och tid jag ändå har så ont om på bil som ej tillgodoser familjens behov och krav.Svårt nog att förklara för gumman varför jag lägger tid pengar på gamla bilar när det vore så mkt lättare,enklare,bättre, vettigare(inte mkt sådant i vår hobby) att köpa en modern bil. Tyvärr är hon ingen veteranbils entusiast fast hon accepterar mitt intresse och har mjuknat avsevärt i ämnet specielt efter att hon fick husvagnen...

Sedan tycker jag det är roligare bygga bil på en ovanligare modell. Änn på en bil vars unikhet bygger på låga mil, detta medför ju att man inte vågar köra bilen för att inte riskera att ovanligheten försvinner...
Det ger också en nostalgi-kick av det är ju ren bonus!! min första bil efter körkort var en rätt rostig 14år gammal blåmet 244GL-77 med blå plych, b21e-motor, overdrive och svampig lättstyrd servostyrning en bil som raskt utrustades med 79ans gle-front och fräcka 264a baklampor

Det som vore bäst är ju självklart bygga bil av båda men tyvärr har jag inte råd eller framför allt den tid två projekt skulle ta.. för att inte tala om att renoveringstiden skulle dra ut mycket då det är så många delar jag är i behov av till 245an...

Vad som är Vettigast är inte alltid det som är Enklast och tyvärr inte heller alltid det som är Bäst

åtminstone inte i mina ögon... mvh Peter

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 5 februari 2012, 10:07
av Djo
menade inget illa tänkte mer på att det kanske är mer värt att rädda en fin bil än en rostig men med tanke på att du ska ha hela familjen och en drös grejer med dig och att en 245a ger dig en nostalgisk kik så förstår jag dig helt klart och att menar heller inte att man inte ska hålla på att rost laga onej är ju bra om gammla bilarna bevaras och kommer ut på vägarna även om jag kan tycka det vara lite synd att slakta en 244 i rost fritt skik för att bevara en rostig 245 :)

menade inget negativt alls och att det kostar pengar och att man lägger tid på saker som bara jag själv vet om och kommer se jag vet allt det där lägger själv ner en drös med pengar på min 244a som ska bli min första bil och gör iordning saker som folk inte kommer lägga märke till tillfredstälelsen att veta att man gjort iordning bilen själv jag vet hur det känns total fixat en duett epa förutt så jag säger bara lyka till och hoppas du får till en vacker 245a nu och att du inte klämmer några tummar ;)

MVH//Erik

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 5 februari 2012, 14:36
av Peter Holbrant
Det är lungt jag tog inte det minsta illa upp tycker själv det nästintill helgerån slakta 244an men som sagt slakten där redan startad. och med detta ger det mig möjlighet att få en ovanlig och fin 245a....

jag renoverade upp en 145a förra året letade då efter en 73-74 kombi eller en tidig 245 men hittade ingen så köpte en 70a i stället och tro mig nästan lika mkt jobb som på min förra 145-70 kika gärna på den renoveringen på min gamla hemsida ifall du inte läst innan ger lite roande läsning... http://www.hemsida.net/volvo140/
hur som helst 145an blev både fin och bra efter intensivjobb i 3v och en dellackering tyvärr har gumman svårigheter köra 145 det är hon som kör 80% av semesterresorna bara hon och barnen en annan brukar oftast jobba....

hon gnäller på bromsar trögstyrdhet annvändandet av choke oljud tja allt möjligt allmänt sur på mig då jag lovade en modernare dragbil till hennes husvagn.... däremot har hon kört 74an och där gnäller hon inte(men klart bättre åkomfort jämte en 70a) fast där gick inte allt plats....

Själv vägrar jag montera elbromsenheten på bmw de skulle ha 20000kr för att montera och programera om något... helt idiotiskt på en bil man byter var 3e år....

så i med detta är jag mkt nöjd över att hittat 245an som visserligen har en del klåpiga spacklingar och taffliga besiktningslagningar men i övrigt ett orört och ej ombyggd omlackerat med alla trevliga gle tillbehör på plats så i med detta ett miljoner ggr bättre objekt änn förra årets renovering eller förrförra 145an(den på hemsidan)

mvh Peter

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 6 februari 2012, 18:57
av Djo
hittar tyvär ej vart man ska klika där skriv gärna det skulle vara roligt att se :D

skönt du ej tog illa upp och som sagt dina renoveringsplaner låter bra :D

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 6 februari 2012, 19:35
av Peter Holbrant
http://hemsida.net/volvo140/142o145.htm

sedan bara klicka på 145 återuppståndelse och nytt om 145an

mvh Peter

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 7 februari 2012, 18:39
av Djo
fin 145a :D hoppas 245an blir lika fin med :D

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 3 mars 2012, 22:12
av Götesson
Trevligt med 245 renovering. Håller på att fixa en 245 fast -84. Är uppväxt i en -79, var det barnet som gjorde att pappa fick köpa en bil som man kunde åka 6 personer i. Många roliga mil som man vinkade till bilen bakom när man satt i dem bakåtvända stolarna i bagaget. Hoppas de kommer upp massa bilder på din bil.

Och din 145 blev ju superfin.

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 4 mars 2012, 23:15
av Peter Holbrant
nja inte helt och hållet en blandning av gummans krav på komfortablare bil som husvagnsdragare men som sagt hon e ngt bortskämd till vardags(men det talar jag tyst om)... självklart praktiska utrymmeskrav 3barn medför där det gärna åxå ska finnas plats för någon ytterligare lekkamrat (läses extrasäte) och lite nostalgi i kombination med skaparglädje och ständigt behov från min sida att skruva på någon hobbybil som ventil från vardagen....

själv har jag dock inte fått börja med skruvandet ännu har ytterligare ett par veckor jobb med en annan bil innan jag får möjlighet komma in med bilen i garaget sedan blir det som vanligt 1 lovad skruvdag i veckan i och ytterligare tid när den finns dvs lediga helgdagar utan div kalas besök å måsten...
ska denna gång i alla fall försöka få bilen väldokumenterad i reparationsarbetet...
mvh Peter

Re: Ekonomiplåt och inrednigs frågor

Postat: 6 mars 2012, 19:44
av pvfreak
Hade varit kul om du lade upp en projekttråd med lite bilder på den blivande pärlan. :)