Volvo 244 GLT-83
Postat: 5 februari 2012, 14:02
Hej!
Sedan påsken 2009 har jag varit Volvo ägare och köpte min förstabil.
Årsmodell: 1983 (tillverkad i Juni)
Motor: Orginal B23E
K-jetronic
K-kam
405 topp
M46
Polerad ventilkåpa
Extraktor grenrör steg II
2,5" modellanpassat avgassystem.
Detta jag visar är det stora hela som har hänt under tiden jag har haft den
.
2009 då man gick i skolan hade jag praktik och cyklade till och från busstationen. Då såg den här Volvon stående vid en kiosk hela tiden.
Sista praktik-dagen gick jag in i kiosken och frågade vem som ägde bilen. Han jobbade på Willys (800 m bort) och bodde på övervåningen av kiosken. Så jag cyklade till Willys och letade efter en som hette Fredrik. Till slut hittade jag honom.
Han tyckte att jag lika gärna kunde köpa den, för han såg inget värde i den och hade nästan funderat på att sälja den eller skicka den på skroten.
Såhär såg den ut när jag skulle hämta den.

En rekond utfördes!

Bilen har relativt god besiktnings historik förutom en "Bra att veta". Rost i golvet vänster bak. Och så kunde man ju inte ha det.





Eftersom jag inte visste var man kunde köpa dekortejp så fick jag lacka det istället.

Kollade under huven och såg att det läckte vatten vid termostaten. Trodde det bara var packningen.
Fick fixa till det med kemisk metall.


Insatserna såg tråkiga ut. Det ordnades lätt till med "Crhome paint".

NY växelspaksknopp. 155 spänn på Volvo!

Efter mycket om och men visade det sig att min kompis far har ägt bilen i början av 90-talet.
Han köpte bilen av en affärsgubbe som hade bilen inom ett företag. Affärsgubben köpte ut bilen av företaget och började bruka den privat.
Min kompis far köpte bilen för 63 000 kr och kostade sedan på den en ny lack och sålde sedan bilen till sin jobbarkompis.
Jobbarkompisen sålde bilen till sin son som i sin tur sålde bilen till sin klasskompis. Sen köpte jag bilen av "klasskompisen".
Såhär såg det ut när jag hade tagit körkort sommaren 2009

Min kompis far monterade sänkningsfjädrar, plockade bort emblemen (så det skulle se ut som en Turbo),
kopplade om bakljusen och breddade ett par plåtfälgar.
Plåtfälgarna såldes med bilen till ägaren efter (jobbarkompisen) som jag lyckades ragga tag i och köpa loss fälgarna av.


En Luisi Versilla sportratt inhandlades. Samt en Clarion stereo.

Sätena var nedsuttna och var snea. Så dom rättades till och stoppades upp litegrann.
Eftersom det har varit "automatisk" rumpvärme i förarstolen köpte jag nya värmedynor till framsätena och kopplade in med relä:n och knappar i mittkonsolen.

Hatthyllan höjdes upp för att det ligger en baslåda i skuffen under.

Ventilations hålen monterades dit för original lookens skull.

Provmontering.

Dags för bagaget!

Här kommer slutstegen att ligga



Ljudet i bilen:
-Clarion DB188RMP huvudenhet
-2x Kicker SL 10" L5 seriekopplade i 2 ohm
-JBL GTO 14001e 1500 rms watt
-JBL GTO 4000 till 6x9"
-Sony X-plod 6x9"
-4" Sony X-plod i dörrarna
- Boss 8 Farads kondensator
Mitt intresse för sladdat och knappar gjorde att ett par Bosch Profi monterades också.
Fäste till extraljusen

3
Första vintern med körkort blev den en tur rätt fram i diket. Spoiler flög av...

Bilen var ganska mjuk i fjädringen (fast den var sänkt). Jag kunde inte ha 2 personer i baksätet. Då tog 205:orna på dom breddade plåtfälgarna i skärmkanterna.
Nya fjädrar och lite värre Monroe-dämpare monterades.

Bromsarna kunde frysa när det var riktigt kallt ute (lite läskigt). Dags att byta bromsvätska.

Jag tröttnade på att köra med utslitna Turbinfälgar på vintern så jag fick ett par 14" Virgo-kopior av brorsan.


Nya bakljus


I våras köptes en uppsättning med Eiker-fälgar och nya stänklappar ifrån Volvo

Nya avgassystemet

Det här gick tydligen igenom besiktningen.

Såhär ser det ut i dagsläget!
Vparts ville ha lite foton på min bil, så jag bad min syster hjälpa mig att plåta litegrann! Dom är tagna dagen innan jag ställde av bilen.



Bilen ser bra ut på bild, men kollar man närmare så har den sina skavanker
Sedan påsken 2009 har jag varit Volvo ägare och köpte min förstabil.
Årsmodell: 1983 (tillverkad i Juni)
Motor: Orginal B23E
K-jetronic
K-kam
405 topp
M46
Polerad ventilkåpa
Extraktor grenrör steg II
2,5" modellanpassat avgassystem.
Detta jag visar är det stora hela som har hänt under tiden jag har haft den

2009 då man gick i skolan hade jag praktik och cyklade till och från busstationen. Då såg den här Volvon stående vid en kiosk hela tiden.
Sista praktik-dagen gick jag in i kiosken och frågade vem som ägde bilen. Han jobbade på Willys (800 m bort) och bodde på övervåningen av kiosken. Så jag cyklade till Willys och letade efter en som hette Fredrik. Till slut hittade jag honom.
Han tyckte att jag lika gärna kunde köpa den, för han såg inget värde i den och hade nästan funderat på att sälja den eller skicka den på skroten.
Såhär såg den ut när jag skulle hämta den.

En rekond utfördes!

Bilen har relativt god besiktnings historik förutom en "Bra att veta". Rost i golvet vänster bak. Och så kunde man ju inte ha det.





Eftersom jag inte visste var man kunde köpa dekortejp så fick jag lacka det istället.

Kollade under huven och såg att det läckte vatten vid termostaten. Trodde det bara var packningen.
Fick fixa till det med kemisk metall.


Insatserna såg tråkiga ut. Det ordnades lätt till med "Crhome paint".

NY växelspaksknopp. 155 spänn på Volvo!

Efter mycket om och men visade det sig att min kompis far har ägt bilen i början av 90-talet.
Han köpte bilen av en affärsgubbe som hade bilen inom ett företag. Affärsgubben köpte ut bilen av företaget och började bruka den privat.
Min kompis far köpte bilen för 63 000 kr och kostade sedan på den en ny lack och sålde sedan bilen till sin jobbarkompis.
Jobbarkompisen sålde bilen till sin son som i sin tur sålde bilen till sin klasskompis. Sen köpte jag bilen av "klasskompisen".
Såhär såg det ut när jag hade tagit körkort sommaren 2009

Min kompis far monterade sänkningsfjädrar, plockade bort emblemen (så det skulle se ut som en Turbo),
kopplade om bakljusen och breddade ett par plåtfälgar.
Plåtfälgarna såldes med bilen till ägaren efter (jobbarkompisen) som jag lyckades ragga tag i och köpa loss fälgarna av.


En Luisi Versilla sportratt inhandlades. Samt en Clarion stereo.

Sätena var nedsuttna och var snea. Så dom rättades till och stoppades upp litegrann.
Eftersom det har varit "automatisk" rumpvärme i förarstolen köpte jag nya värmedynor till framsätena och kopplade in med relä:n och knappar i mittkonsolen.

Hatthyllan höjdes upp för att det ligger en baslåda i skuffen under.

Ventilations hålen monterades dit för original lookens skull.

Provmontering.

Dags för bagaget!

Här kommer slutstegen att ligga



Ljudet i bilen:
-Clarion DB188RMP huvudenhet
-2x Kicker SL 10" L5 seriekopplade i 2 ohm
-JBL GTO 14001e 1500 rms watt
-JBL GTO 4000 till 6x9"
-Sony X-plod 6x9"
-4" Sony X-plod i dörrarna
- Boss 8 Farads kondensator
Mitt intresse för sladdat och knappar gjorde att ett par Bosch Profi monterades också.
Fäste till extraljusen


Första vintern med körkort blev den en tur rätt fram i diket. Spoiler flög av...

Bilen var ganska mjuk i fjädringen (fast den var sänkt). Jag kunde inte ha 2 personer i baksätet. Då tog 205:orna på dom breddade plåtfälgarna i skärmkanterna.
Nya fjädrar och lite värre Monroe-dämpare monterades.

Bromsarna kunde frysa när det var riktigt kallt ute (lite läskigt). Dags att byta bromsvätska.

Jag tröttnade på att köra med utslitna Turbinfälgar på vintern så jag fick ett par 14" Virgo-kopior av brorsan.


Nya bakljus


I våras köptes en uppsättning med Eiker-fälgar och nya stänklappar ifrån Volvo

Nya avgassystemet

Det här gick tydligen igenom besiktningen.

Såhär ser det ut i dagsläget!
Vparts ville ha lite foton på min bil, så jag bad min syster hjälpa mig att plåta litegrann! Dom är tagna dagen innan jag ställde av bilen.



Bilen ser bra ut på bild, men kollar man närmare så har den sina skavanker
