Sida 1 av 1

B200f -91 utan gnista

Postat: 11 februari 2012, 15:08
av 240_kalle
Min lille bror har en 240 från 91 som inte har gnista. Har kollat felkoder. Inga felkoder. Har prövat kolla gnosta med en tändkabel mot topp men inte det minsta.


vad kan vara felet??

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 11 februari 2012, 19:54
av Volvo245GLT
Utebliven gnista kan bero på en hel del saker. Eftersom tändsystemet lever och har ström (felkodsdosan fungerar) så går det att utesluta en del iaf.
Klickar spridarna och startar bränslepumparna? Kolla upp svänghjulsgivaren annars, vanligt att det blir avbrott i den.

Annars är det nog tändmodulen eller något fel på högspänningssidan. (tändspole, rotor)

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 11 februari 2012, 22:21
av 240_kalle
rotorn och ström fördelarwn byttes till en bättre begagnad för en vecka sedan, då var det inte fel på den utan jag bytte stift och då började den gå bra men jag skulle nog kunna byta tillbaka hur skall tändlägesgivaren kollas? ohm i vilka stift och hur mycket?

vad skall det vara för motstånd i tändspolen? primär respektive sekundär?
slutsteget vet jag att bara är att byta om man skall testa det.



jo felkodsdosan fungerar.

bränslepumpen går. har det betydelse med tändning?

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 12 februari 2012, 02:24
av Ludde240
Är det fel på svänghjulsgivaren så får den varken gnista eller bränsle.

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 12 februari 2012, 12:21
av 240_kalle
okej.. det visre jag inte.. jag kollade spridarna så som man skall göra och då hördes det inget från dom, inte ens så de vibrerade.

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 29 februari 2012, 20:54
av 240_kalle
angående blinkdioden? när man lägger i hoppsladden så SKALL dioden börja lysa väldigt svagt? eller?

vilken var 2 respektive 6 för, vet att ena är till tändning och den andra till bränsle?

hur tar man bort felkoderna?

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 29 februari 2012, 21:36
av janneR
Det enklaste är att lyfta av minuspolen på batteriet någon minut.

Mvh Janne

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 1 mars 2012, 10:39
av 240_kalle
okej. men resten då??

prövade mäta växelspänning i t.lägesgivaren när nån drog på starten men fick ingenting.

kan man prova med en givare från 940 -93 med b230fd?

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 1 mars 2012, 13:53
av janneR
Vet ej om 940:ns är användbar men gör till att börja så att du mäter resistansen i svänghjulsgivaren, har för mig att du skall få c:a 240 Ohm. Jag är inte övertygad om att det är fel på givaren i fråga då det i normala fall ger en felkod.Har du kollat systemsäkringen som bör sitta i en vit flasäkringshållare bredvid stegreläet.

Mvh Janne

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 1 mars 2012, 22:11
av 240_kalle
steg relä?

får inget motstånd mätt i den. växelspänning visade ju den inte när jag drog på starten.
skall testa nästa vecka med att pröva den från 940. hur mycket job är det att byta den? skall växellådsbalken och kardan loss så man får ner vikt växellådan?

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 21 mars 2012, 10:36
av 240_kalle
nu går den. det var tändlägesgivaren som var boven i dramat.

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 27 mars 2012, 18:36
av 240_kalle
nytt problem.

bilen går ca 30 sek. och går i nått slags "limp home mode" ger man full gas så dör den. fått felkod 1-2-1.

är lmm:n pajjad? är inte alls länge sedan den blev bytt

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 27 mars 2012, 23:41
av janneR
Bytte du till en original Bosch?

Mvh Janne

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 28 mars 2012, 18:01
av 240_kalle
Jo, den var ju dock inte ny och kom från en 940 men bilen har gått alldeles klanderfritt med den, ja tills nu

Re: B200f -91 utan gnista

Postat: 29 mars 2012, 00:04
av janneR
Är det samma boschnummer på den som satt original och den från 940:n?

Mvh Janne