Sida 1 av 1
Växellådsbyte (automatlåda BW55)
Postat: 22 november 2011, 22:05
av 242 deluxe
Hej
Har en volvo 242 76a med automatlåda BW55 (3 växlad utan överväxel) som jag vill byta till en AW71 (3 växlad med överväxel) från nyare 240.
Någon som vet om det går att bygga om AW71 lådan så att man kan använda hastighetsvajern från lådan?
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 22 november 2011, 22:54
av Jon-Erik
Japp!
Du behöver antingen en AW71 med vajer eller en BW55 att slakta och plocka delar från.
Du behöver först och främst bakre kåpan som hastighetsmätardrevet sitter i.
Sen då du tagit bort kåpan ser du drevet som sitter på utgående axeln som du drar loss och flyttar över.
På nyare AW71 sitter en distanshylsa i stället för drevet. Bara att byta ut.
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 1 december 2011, 21:54
av 242 deluxe
Tittade under bilen idag och så att det är en BW55 som sitter på bilen, men det är ju bara posetivt
Till min fråga
Går det att modifiera en AW71L låda från 940 med BW55 delar, de ser ju nästan identiska ut baktill.
Behövs det tillverkas någon del, har isåfall inga problem att göra det.
Tack på förhand
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 1 december 2011, 23:22
av Lazze S
Ta hellre en vanlig AW71 då L-lådan kräver ett annat stallvarv och sånt då den är avsedd för FK-motor med turbo. Provade på en F-motor, och man fick varva den rätt rejält.
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 2 december 2011, 19:17
av 242 deluxe
Men den har lockup funktion som låser den högsta växeln och sänker varvtalet.
Lådan finns även på bilar med B230F motorn t.ex 740/940.
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 9 december 2011, 21:55
av Hilmer
Det går inte att använda sig utav AW71L då denna ser lite annorlunda ut under "struten", i annat fall är det bara att byta struten och byta ut distansen mot ett drev för att få hastighetsmätaren att fungera.
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 23 februari 2012, 20:09
av 242 deluxe
Det är mycket lättare och billigare att få tag i en manuell växellåda tex. M47 från nyare 240 / 740 !
Men går det att montera hastighetsmätarvajer på en m47:a (modell 2) som saknas mekanisk vajer?
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 25 februari 2012, 07:44
av Hilmer
242 deluxe skrev:
Men går det att montera hastighetsmätarvajer på en m47:a (modell 2) som saknas mekanisk vajer?
Nej.
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 6 mars 2012, 14:11
av 242 deluxe
Finns det någon här på forumet som har bytat ut sin BW55 automatlåda till något bättre?
T.ex till nyare automatlåda eller monterat en manuell växellåda.
Berätta lite om vilken växellåda ni monterade (Automat eller Manuell)
T.ex
För och Nackdelar med att byta från Automat till Manuell.
Gick det att återanvända hastighetsmätarwiren igen.
Varför gjorde ni just såhär...
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 6 mars 2012, 14:20
av Hilmer
242 deluxe skrev:Finns det någon här på forumet som har varit med om att byta ut en BW55 automatlåda till något bättre?
Och vill ge er bild av växellådsbytet.
Alla svar och förbättringar är välkomna
(utom att skrota bilen)

Automat eller manuell?
Och vad exakt för svar förväntar du dig, vilka frågor kretsar dina tankar kring?
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 6 mars 2012, 17:44
av 242 deluxe
Finns det någon här på forumet som har bytat ut sin BW55 automatlåda till något bättre?
T.ex till nyare automatlåda eller monterat en manuell växellåda.
Berätta lite om vilken växellåda ni monterade (Automat eller Manuell)
T.ex
För och Nackdelar med att byta från Automat till Manuell.
Gick det att återanvända hastighetsmätarwiren igen.
Varför gjorde ni just såhär...
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 11 mars 2012, 01:10
av Lazze S
88 bytte jag ut hela paketet ur en 242DL -83 (B21A/BW55) mot motsvararande från en 88B med 1600mil på mätaren. Allt var så friskt så bytet gick galant. Enda problemet var att Volvo i sin iver klippt av kabelhärvan som gick genom torpedväggen. En ny kostade 2500.- då, men fanns inte upplagd ännu som reservdel så om jag beställde den skulle dom plocka en direkt från bandet. Allt gick perfekt och besiktningen godkände den utan anmärkning.Körde 14 000 mil innan den blev påkörd och skrotad 98.
Pga svårighet att hitta motorhärvor hade jag tydligen efter det samlat på mej en massa extra såna. Var den skönaste 240 jag kört. B230F med AW71.
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 23 juli 2012, 23:51
av 242 deluxe
Har nu bytat automatlåda !
Det blev en renoverad automat ZF 4hp22 (4vxl+lockup).
har även moddat lådan för hastighetsmätarvajer drift.
Funkar jättebra.

Re: Växellådsbyte (automatlåda BW55)
Postat: 26 februari 2015, 09:52
av Jensa1979
Tjena
Vad fick du byta ut?
Hur kopplade du in strömmen å kylrör mm?
Re: Växellådsbyte (automatlåda)
Postat: 27 februari 2015, 00:48
av Pink Pornostar
242 deluxe skrev:Har nu bytat automatlåda !
Det blev en renoverad automat ZF 4hp22 (4vxl+lockup).
har även moddat lådan för hastighetsmätarvajer drift.
Funkar jättebra.

Jag är också intresserad av detta, denna låda satt väl bara på 740 Turbo och ev någon GLE? Aldrig på 240.
Det jag mer specifik undrar över:
1) Jag antar att du tog från en 740 och att du därmed fick rätt sprängkåpa?
2) Växellådsbalk - fanns det någon som passade direkt eller behövde du modifiera något?
3) Spakställ, från vilken bil? Har för mig att vissa 4hp22 är elektroniskt styrda.
4) Hur fick du dit hastighetsmätarvajern? Vilken låda togs den från? Visar mätaren rätt?
5) Vilken kardan användes?
Re: Växellådsbyte (automatlåda BW55)
Postat: 20 mars 2015, 14:24
av 242 deluxe
Hejsan.
Den växellådan jag monterade kom från en volvo 745 GLE -86:a
Valet av låda var mest för att den låg i garaget o skräpa.
Sprängkåpan var samma ,(B230e till B21a)
På zf 4hp-22 finns ingen elstyrning
AW70/71 har elpåverkad överväxel
Har använt bilens original spakställ.
Jag kapade av en bit av kardanaxelröret (kommer ej ihåg hur mycket) sen svetsade jag ihop den igen.
Växellådsbalken fick backas, fick fixa två ny bulthål.
Flyttade över dreven till hastighetsmätningen från BW55:a till
zf 4hp-22.
Aluminium kåpan på zf lådan fick byggas om så att den liknar bw55:ans.
Att ha tillgång till svets, svarv och fräs underlättade min ombyggnad.