Sida 1 av 1

Demonterade motor - Hittade dubbla topplockspackingar

Postat: 22 mars 2012, 22:05
av antote
Som ämnet lyder.
Demonterade tidigare idag en B230FK som, vad jag trodde, inte var skruvad med sedan tidigare.
Till min stora förvåning fann jag att det satt dubbla topplockspackningar på motorn.
Jag kan själv inte komma på någon anledning till att någon skulle ha monterat dubbla packningar på en original LTT.
Kan det vara så att topplocket kanske är lite skevt?

Tacksam för funderingar som kan hjälpa mig att bearbeta mina egna :)

/Anders

Re: Demonterade motor - Hittade dubbla topplockspackingar

Postat: 23 mars 2012, 09:31
av Erling
Anders;
Detta är et inte ovanligt tricks för att sänka kompressionen, särskilt när man monterar turbo på en sugmotor.

Re: Demonterade motor - Hittade dubbla topplockspackingar

Postat: 23 mars 2012, 14:01
av Götesson
Det är ju lite märkligt då det är en turbo orginal. Kan ju vara som du skriver att toppen är lite skev bara och det hjälpte med dubbla packningar. Men kan inte garantera att de är därför. :(

Re: Demonterade motor - Hittade dubbla topplockspackingar

Postat: 26 mars 2012, 22:33
av antote
Motorn bilen kommer ifrån är en 940 LTT. En äldre man hade bilen sedan -98. Jag köpte den -12.
Jaja, toppen ska in på planing så om fallet skulle vara det att toppen skevar så ger det sig.
Motorn är stansad B230FK.

Re: Demonterade motor - Hittade dubbla topplockspackingar

Postat: 27 mars 2012, 11:04
av Bim
Kanske är toppen planad så mycket att två packningar behövs?