Sida 1 av 2

Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 23 november 2011, 08:21
av Ståhl
Hej.

Blir inte klok på detta så kan någon klargöra det för mig?

Har planer på att sumpa mitt k-jet som sitter i bilen nu och sätta i lh2.2 istället.
Men för att göra detta så bör jag veta om tändningen jag har nu kommer lira med lh2.2 ?
Har någon brytarlös historia med tändsteg och grejer, EZK-nånting. Hallgivare i fördelaren ochsåvidare. Blockmonterad fördelare, då man inte får plats med någon toppmonterad på 240.
Vet att lh2.2 hade EZK-nånting tändning, men vad? Och kommer det jag har att lira med lh2.2 ?
Tar ju givetvis spruthärvan och box från en 240 då det är i princip en separat härva för det på dom tillskillnad från 740.
Som jag förstått hittils är det så att man måste ta triggpulsen från hallgivaren i fördelaren och dra till pinne 1 på boxen för att få den att spruta när den ska?
Insug,lmm och alla andra grejer som behövs har jag redan.


Hjälp mig! Kommer detta att fungera?
Kom gärna med lite kopplingsscheman också om någon har något på lager.

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 23 november 2011, 21:00
av Lazze S
Själva motorn har du nog inga problem med, men behåller du din gamla topp så plugga insprutningshålen eller låt dom gamla insprutarna sitta kvar. På LH sitter insprutarna i insuget. Byt tempgivaren i toppen, om det nu finns hål för den. Används inte på K-jet. Vet inte hur kammen reagerar. Du kan även få problem med SBP om dom upptäcker din habrovinkel. Varför inte bara ta en F-motor rakt av och skyffla i med kat så går du helt fri om du typar om bilen.
Körde min 88a på skroten i september efter 22 000 mil, och maskinellt var den helt OK. Säkert nån fler som har en väntande som reservdelsbil som du kan köpa billigt så har du hela motorn och allt som tillgår. Föreslår du väljer en med 2.4. Det enda är att du får kapa ut för tändlägesgivaren eller byta kopplingskåpa och svänghjul.

Fick 1000.- på skroten för min, och motorn o aut var så bra så det ska exporteras till Afrika där dom vill ha äldre Volvomotorer som är lättskruvade.

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 23 november 2011, 21:40
av Ståhl
jojo, hela den mekaniska biten har jag redan tänkt på.
Har en annan småportad 530 topp utan spridarhål i toppen som ska i.
Och jag har somsagt alla grejer som behövs.

Det jag vill veta är om tändningen jag har i just nu funkar ihop med lh2.2 sprutet?

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 23 november 2011, 22:00
av Lazze S
För att garantera att det funkar bör du nog byta till Chryslers tändsystem som satt just på LH 2.2. Bosch TZ sitter däremot på LH 2.4 med tom fördelare.

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 23 november 2011, 22:18
av Ståhl
hmm jaha?

Hur vet jag vilket tändsystem jag har i nudå?
Var inte Chryslers tändbox vacumstyrd på någe vänster? eller hur var det?

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 24 november 2011, 12:48
av Lazze S
Du känner lätt igen boxen då den är svart och sitter normalt vid spolarbehållaren. Stor kabelhärva och nån vaccumslang. Rev ur sånt på min 244 men brydde mej inte om kablage och sånt.

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 24 november 2011, 17:06
av Ståhl
hmm okej.

Har då inte hittat någon sådan box..
Men är ganska säker på att det är ett EZ 116k system jag har.

Eller om det är ett sånthär jag har:
Bild
vet ej namnet på detta, men tror jag har en såndär svart låda med metallhållare.
Har ej bilen hemma så kan ju inte kolla heller :/

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 24 november 2011, 17:17
av Lazze S
Det där var tyvärr föregångaren till TZ som satt på alla äldre med insprut samt Turbon. Den boxen är oxå svart men lite mindre än Chryslers box var.

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 24 november 2011, 18:14
av Ståhl
Okej.
Så den funkar alltså inte alls med lh2.2 ?

Fast det systemet har inget tändsteg? Om det inte har det så har jag inte det, då jag har en såntdär tändsteg som sitter på fjädertornet.

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 26 november 2011, 18:47
av Lazze S
Den kan sitta på fjäderbenstornet på dom äldre och vid spolarbehållaren på 81-85. Kolla Boschnr på den då det finns minst 2 varianter av den. En för vanlig E-motor, en för Turbo ET. Funkar dock lika bra när jag inte haft nåt annat än Turbons att sätta dit.

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 26 november 2011, 21:21
av Ståhl
Jo men det roliga är ju att bilen har fått en drivlina från en -86 GLT av tidigare ägare, antar att dom tagit tändning och allt sånt också därifrån.
Satt b21A orginal i bilen annars, så inget är som det ska vara.

Så, vi säger frågan såhär då: vilket tändsystem funkar till lh2.2 ? förutom orginal då, och det ska vara brytarlöst.

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 27 november 2011, 02:01
av 240bns
240 hade som lasse skrev tidigare Chrysel tändsystemet ihop med LH2.2, men 740 hade EZK117 tändsystem, så båda dessa går att använda. båda systemen är brytarlösa med hallgivare.

EZ116K går nog sämre att använda, eftersom det tändsystemet vill prata lite mer med bränsleboxen. (används ihop med LH2.4)

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 27 november 2011, 09:25
av Ståhl
okej, men då kan jag alltså inte ha ett EZ116K i nu eftersom jag har k-jet?

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 28 november 2011, 11:07
av Ståhl
Sry för dubbelpost.

Men vi säger såhär då, alla brytarlösa system som har hallgivare borde funka med lh2.2 ?
Förutom EZ116K då.

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 30 november 2011, 21:56
av Volvo245GLT
LH 2.2 vill väl bara ha en puls för varje gnista så att säga?
Borde ju t.o.m. gå att köra det tillsammans med vanlig brytartändning om man nu skulle vilja det. :)

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 1 december 2011, 15:22
av Ståhl
Det är just det jag försöker komma fram till, om det verkligen är så att lh2.2 bara behöver tändpuls för att funka.
Är du helt säker på det?

Funderar på tändningen med namn TZ-28H.
Det är det med bara ett tändsteg och hallgivare.

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 8 december 2011, 19:22
av D.E
Ta LH2,4 istället om du har möjlighet. Mycket bättre eftersom du slipper den där jäkla Chryslertändningen. Sen om du vill ha turbo så är det bara att använda boxar från en 940!

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 8 december 2011, 23:57
av Ståhl
tyvärr har jag inte möjlighet att ta ett lh2.4..
Endast 2.2 ..

Men lh2.2 behöver ju bara signal från hallgivarn som ska in på pinne 1 i boxen för att fungera?

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 28 december 2011, 22:57
av D.E
Martin, vet vart det står en 240 i Mora med LH2,4 som jag får plocka gratis. Du kan ju eventuellt hänga med och plocka det om du är intresserad.

Re: Byta från K-jet till Lh2.2 ?

Postat: 30 december 2011, 20:45
av Ståhl
Jasså?

Skicka ett PM :)