Sida 1 av 1
Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 9 april 2012, 15:19
av GMS
Håller på att rostlaga en 242 -75 och har stött på lite problem! Rosten har börjat härja rätt mycket under upphöjningen där stötdämparen sitter fast. Är inte helt hundra på hur man ska göra riktigt för att få bort rosten. Vågar man börja kapa bort plåt eller är det stor risk att man förstör något?
Sen en annan fråga, bakstammen på bilen (där lampor och skylt sitter) är RIKTIGT mögig och skulle helst behöva bytas. Har sett att det finns att köpa som ekonomiplåt till 79-93 (tror jag). Har letat som en tok men verkar inte hitta någon till 75-78? Man tycker ju att dom borde ha blivit bytt nångång!
Tacksam för svar
Re: Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 9 april 2012, 16:14
av Posse
GMS skrev:Håller på att rostlaga en 242 -75 och har stött på lite problem! Rosten har börjat härja rätt mycket under upphöjningen där stötdämparen sitter fast. Är inte helt hundra på hur man ska göra riktigt för att få bort rosten. Vågar man börja kapa bort plåt eller är det stor risk att man förstör något?

---
Är det fjädertornet fram du syftar på, eller..?
Re: Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 9 april 2012, 17:39
av GMS
Japp så heter det ju

Re: Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 9 april 2012, 18:48
av Posse
GMS skrev:Japp så heter det ju

Om du har någon möjlighet få fram digitala bilder av där "rosten har börjat härja rätt mycket" och visa dem här, skulle jag starkt rekommendera det!
Re: Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 10 april 2012, 16:30
av GMS
Lite lurigt att försöka ta bilder
såhär ser det ut om man tittar in framifrån:
Och såhär är det från sidan:

Re: Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 10 april 2012, 18:09
av Posse
GMS skrev:Lite lurigt att försöka ta bilder
såhär ser det ut om man tittar in framifrån:
Och såhär är det från sidan:

Det ser rätt allvarligt ut det där
om det är gravrost alltsammans. Själv träffar jag nog inte mitt renoveringsobjekt den här veckan så jag kan undersöka konstruktionen. Men jag antar att du måste in från hjulhuset och med spetsig hammare undersöka var frisk plåt finns kvar och försiktigt kapa bort resten, för att sedan passa till nya bitar och svetsa.
Re: Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 11 april 2012, 10:07
av Djo
är nog lätast att ta det underifrån annars blire ju ett jäkla stort plåt stycke du måste försöka få bort om det ens går såvida du inte vill ha några xtra egna skarvar i motorrumet då skulle det kanske gå att kapa lös övre plåten och koma åt det där uppifrån men då skulle jag nog allt svetsat några stag som stöttar upp det hela innan jag började kapa.
Re: Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 12 april 2012, 08:24
av GMS
Har vart ute mellan regnskurarna och knackat lite och det verkar (peppar peppar) som att det inte är helt genomrötet. Ska titta lite mer på det idag. Hittade på denna på galwin.se
http://galwin.se/frmArtInfo.aspx?artno= ... &skvg=3923
Skulle behöva byta den övre delen där skärmen sitter fastskruvad, då den också är rostskadad. Har dock svårt att se hur man ska få det bra när man sätter tillbaka allt? Blir det inte dumt med en svetsskarv mitt i hjulhuset? Verkar knepigt tycker jag
Sen har jag också hittat på vart man kan köpa bakstammen. Mekonomen har en komplett del med den list som sitter under. Tips till er som behöver!

Re: Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 12 april 2012, 21:29
av Posse
GMS skrev:Har vart ute mellan regnskurarna och knackat lite och det verkar (peppar peppar) som att det inte är helt genomrötet. Ska titta lite mer på det idag. Hittade på denna på galwin.se
http://galwin.se/frmArtInfo.aspx?artno= ... &skvg=3923
Skulle behöva byta den övre delen där skärmen sitter fastskruvad, då den också är rostskadad. Har dock svårt att se hur man ska få det bra när man sätter tillbaka allt? Blir det inte dumt med en svetsskarv mitt i hjulhuset? Verkar knepigt tycker jag

- - -
Vad exakt tänker du på med "dumt med en svetsskarv mitt i hjulhuset"?
Jag har ju inte haft tillfälle nu undersöka hur det ser ut i verkligheten men på den
här sidan jag fann när jag googlade hastigt kan man ju se lite hur det ser ut.
Själv skulle jag nog för att reparera med biten du länkat till satsa på att kapa för kant-i-kant-hel-svetsning och sedan slipa ner svetsen på motorrumssidan.
Re: Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 15 april 2012, 14:09
av GMS
Har konstaterat att det inte är genomrötet iallafall, ska se hur jag ska behandla rosten..
Har dock hittat mera rolig rost, nämligen rutramen till framrutan är så rostig på olika ställen att det är som kex. Någon som har erfarenhet av att byta hela rutramen? Tänkte om man hittar någon skrotbil (som inte är rostig såklart!) och försöker kapa ur ramen och sätta på den på min bil. Då det är 3 lager plåt runt rutan så känns det inte värt att försöka rostlaga den, plus att det har gått hål på flera ställen där vecket ramen går över till taket..

Re: Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 23 april 2012, 17:39
av GMS
Ingen som kan tänkas ha några idéer?

Re: Ekonomiplåt och rostlagning
Postat: 23 april 2012, 20:47
av Posse
GMS skrev:Ingen som kan tänkas ha några idéer?

Kanske är det
"Någon som har erfarenhet av att byta hela rutramen?" du syftar på nu?
Mindes ikväll att jag läst om det för inte så länge sedan, så jag letade i mina gamla tidningar. Och mycket riktigt - i
Klassiker nummer 5, 2011finns en skaplig guide ("Plåtkirugi Volvo 165") illustrerad med ett dussintal bilder om att byta hela vindruteramen.