Sida 1 av 3
Volvo 244 turbo -75 renovering (såld)
Postat: 16 april 2012, 17:22
av D.Svensson
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 16 april 2012, 17:39
av Danne Engberg
sätt i B230FK eller liknande när du ändå är igång
Lycka till

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 16 april 2012, 17:45
av D.Svensson
Danne Engberg skrev:sätt i B230FK eller liknande när du ändå är igång
Lycka till

Har funderingar på en FK eller FT

Hur är det med elsystem osv då? svårt å dra ny el? vad behövs vid motorbytet?
Mvh Dennis
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 16 april 2012, 20:07
av Danne Engberg
FK e den bättre med oljekylda kolvar. Ta hela drivlinan ink el på en skrot. Returbilen ( om du har någon sådan i närheten ) tar inte mycket , typ 3 lakan komplett
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 16 april 2012, 20:29
av D.Svensson
Danne Engberg skrev:FK e den bättre med oljekylda kolvar. Ta hela drivlinan ink el på en skrot. Returbilen ( om du har någon sådan i närheten ) tar inte mycket , typ 3 lakan komplett
Okej, jo att b230fk ha oljekylda vet jag

ft å fk ä väll i princip samma motor ä väll bara laddtrycket som skiljer?
Okej ska försöka få tag på nån krockat 940 med motor å elsystem då :p men har läst runt lite och som jag förstått ska det vara lättast att använda sig av senare 240ins elsystem lh 2.4? eller är det ingen större skillnad?

å använda boxarna från 940.
/Dennis
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 17 april 2012, 17:28
av Uffe
D.Svensson skrev:Är någon hemmapulare som inte visste va han gjorde som satt i den

fattas kablar å skit. Den startar och går men går inge bra
Så nu sitter jag å funderar om det är värt att fixa å köra på b21an eller om jag ska skaffa mig en b230 turbomotor å byta elsystemet och göra allt riktigt på en gång

Har hört att K-jetronicen inte är någon höjdare att hålla på med
Vad tycker ni?
Tycker det kunde vara värt att först koppla tryckrören rätt innan du lyfter ur motorn!
Det ska vara kopplat så att turbon trycker luften genom intercoolern och inte så som det ser ut på dina bilder för där verkar det som om turbon suger luften genom intercoolern

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 17 april 2012, 17:56
av xorox_88
som överstående talar säger

lånad bild från garaget men sådär ska kopplingen till luften se ut
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 17 april 2012, 18:19
av D.Svensson
Jo jag tyckte det såg skumt ut även jag

Och jag gjorde så att jag kopplade bort intercoolern och satt en slang direkt till luftmängdmätaren från turbon och då startade fanskapet

men tändningen står helt åt skogen så missar lite å sen va kamremmen så dålig att den gick av när jag tog i den ungefär
Men ska byta rem i helgen och ställa in tändningen

få se hur den går sen
Men är det någon som har en ft/fk som är i vägen kan dom skicka ett pm

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 17 april 2012, 19:44
av xorox_88
illa men hoppas du får till det då

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 17 april 2012, 22:07
av D.Svensson
xorox_88 skrev:illa men hoppas du får till det då

Få till de ska ja göra men med den här motorn vet ja inte

fattas kablar å skit

ä nån som inte visste va han gjorde som byggt tyvärr

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 17 april 2012, 22:53
av D.Svensson
Har en fråga

Går det att byta sprut till tex. lh 2,4 på b21an?

Vad behövs i sånafall?

Är som sugen på att köra på den motorn ändå men med annat sprut

gillar inte de här K-jetronic
Har hört att de ska vara M-stakar å smidda kolvar i dom här stämmer det?
/Dennis

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 18 april 2012, 23:44
av D.E
Ja du kan köra LH2,4 på B21an men du måste flytta över alla givare och sådant från B230n. Sen så har ju LH2,4 en givare som räknar tänder på svänghjulet men det borde gå att göra ett triggerhjul och sätta på framsidan istället som givaren får räkna på. Du måste även plocka insuget från en B230F med LH2,4.
Orkar man kan man sätta svänghjulet från B230 på B21an, borra och gänga hål i baksidan av blocket och kapa upp ett hål i sprängkåpan för givaren.
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 19 april 2012, 01:02
av D.Svensson
D.E skrev:Ja du kan köra LH2,4 på B21an men du måste flytta över alla givare och sådant från B230n. Sen så har ju LH2,4 en givare som räknar tänder på svänghjulet men det borde gå att göra ett triggerhjul och sätta på framsidan istället som givaren får räkna på. Du måste även plocka insuget från en B230F med LH2,4.
Orkar man kan man sätta svänghjulet från B230 på B21an, borra och gänga hål i baksidan av blocket och kapa upp ett hål i sprängkåpan för givaren.
Okej tack för svar

blir att fundera hur jag ska göra

hoppas det kan komma nån billig b230 fk/ft till försäljning som jag kan köpa

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 20 april 2012, 18:19
av D.Svensson
Hej! Tänkte rådfråga lite

Har blivit erbjuden att köpa en b230ft från en 96a eller 98as limousine för en femhundring

Bara själva motorn, inget insug eller turbo

Men tänkte ta turbon från b21an

Är de samma insug som på en vanlig f?
Problemet med motorn är att den gått varm så de bli byte av kolvringar å vevlager bland annat tro ja :p
Är de värt att köpa för 500 spänn?
Mvh Dennis
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 20 april 2012, 18:40
av D.E
Det är väl nästan värt att köpa bara för att få de grövre stakarna och smidda kolvarna med oljekylning. Annars går det bra att sätta turbon du har på en B230F från 1990 eller nyare då den har samma grövre stakar. Lite högre kompressionsförhållande men det är ju bara att köra med lite lägre laddtryck eller på etanol.

Grenröret du har är inte lika bra som det till 940 men fungerar säkert. Insuget är samma mellan F och FK/FT.
Men prova att sätta rören riktigt och se om bilen går som den ska först.
Det ska gå ett rör från inloppet på framsidan av turbon till luftvågen, sen ska det gå ett rör från utloppet på ovansidan av turbon till intercoolern och ett rör från andra sidan av intercoolern till insuget. Röret ovanpå motorn nu kan du kasta.
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 20 april 2012, 18:47
av D.Svensson
D.E skrev:Det är väl nästan värt att köpa bara för att få de grövre stakarna och smidda kolvarna med oljekylning. Annars går det bra att sätta turbon du har på en B230F från 1990 eller nyare då den har samma grövre stakar. Lite högre kompressionsförhållande men det är ju bara att köra med lite lägre laddtryck eller på etanol.

Grenröret du har är inte lika bra som det till 940 men fungerar säkert. Insuget är samma mellan F och FK/FT.
Men prova att sätta rören riktigt och se om bilen går som den ska först.
Det ska gå ett rör från inloppet på framsidan av turbon till luftvågen, sen ska det gå ett rör från utloppet på ovansidan av turbon till intercoolern och ett rör från andra sidan av intercoolern till insuget. Röret ovanpå motorn nu kan du kasta.
Okej riktigt sugen på att köpa å bygga lite
Jag kopplade ur intercoolern helt å satt ihop luftvågen med turbon rätt å då starta den men gå riktigt illa. Men har märkt att allt inte är färdigt när de gäller den här motorn

han som byggde har inte kopplat in styrtrycksgivarn eller kallstarten å ä nåt relä som inte ä inkopplat å

hatar när folk inte kan göra rätt på än gång
Men har läst att K-jet inte är det bästa om man ska börja trimma å ha sig

därför ä ja sugen på en b230 å bygga på

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 23 april 2012, 23:57
av Jim
Ser bra ut. gillar verkligen dessa 70-tals 244or
Och K-jet är rent ut sagt skit om jag får säga som jag tycker! så skulle sitta fint med en FT eller FK
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 24 april 2012, 06:52
av D.Svensson
Jim skrev:Ser bra ut. gillar verkligen dessa 70-tals 244or
Och K-jet är rent ut sagt skit om jag får säga som jag tycker! så skulle sitta fint med en FT eller FK
Tack å tack

jo jag å
Jo har märkt att många tycker det

Blir nog en ft/fk i den med lh 2,4.

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 24 april 2012, 15:48
av Lina
Intressant projekt.

Fint med en 75a.

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 24 april 2012, 17:14
av D.Svensson
Lina skrev:Intressant projekt.

Fint med en 75a.

tackar

jafan
