Besiktningen vill att jag byter glapp yttre styrled. Om man byter den, måste man göra en framvagnsinställning efter det? Kan man undvika behovet av inställning genom att tänka på något särskilt när man byter?
/Dextre
Yttre styrled bytes behövs framvagnsinställning?
-
-
- Kontakt:
Re: Yttre styrled bytes behövs framvagnsinställning?
Om antalet gängor är lika på den nya respektive den gamla delen så kan det räcka med att räkna gängvarv för att det skall stämma hyfsat. Om antalet gängor skiljer får du noggrant mäta för att det skall stämma. Regeln är dock att det kan vara lämpligt att göra hjulinställning och då en 4-hjulsinställning. Kan även vara en god ide att byta styrleden på andra sidan också.
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
Re: Yttre styrled bytes behövs framvagnsinställning?
Ja, en framvagnsinställning kommer att behövas...
Men det handlar om vad bilen skall användas till... Ska den gå ett år, för att sedan skrotas... Eller bara en vinterbil? Eller är det finbilen?
Om man räknar gängor, eller mäter hela styrväxelns längd & ser till att få den nya på samma plats som den gamla... Så duger det.
Känns bilen lustig/ratten sned eller orolig på vägen. Då blev det fel & det är bara bita i det sura & kosta på en inställning.
Andra risker är givetvis felaktig däckslitage... Men vet man med sig att man inte kör på helt nya bridgestone... Kanske snedslitna däck inte är det största bekymret man har...
Sist jag bytte styrväxel på brukisen, kostade jag på framvagnsinställning... Men nu har styrväxeln gått igen... Och denna bil skall bara gå till i vår, Mao hoppar jag framvagnsinställning om det nu inte går åt skogen
Men det handlar om vad bilen skall användas till... Ska den gå ett år, för att sedan skrotas... Eller bara en vinterbil? Eller är det finbilen?
Om man räknar gängor, eller mäter hela styrväxelns längd & ser till att få den nya på samma plats som den gamla... Så duger det.
Känns bilen lustig/ratten sned eller orolig på vägen. Då blev det fel & det är bara bita i det sura & kosta på en inställning.
Andra risker är givetvis felaktig däckslitage... Men vet man med sig att man inte kör på helt nya bridgestone... Kanske snedslitna däck inte är det största bekymret man har...
Sist jag bytte styrväxel på brukisen, kostade jag på framvagnsinställning... Men nu har styrväxeln gått igen... Och denna bil skall bara gå till i vår, Mao hoppar jag framvagnsinställning om det nu inte går åt skogen