Hej!
Var det diffad bakaxel orginal på 240 turbo eller var det bara tillval?
Vänligen
Johan
Diffad bakaxel 240 turbo.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 24 november 2011, 16:36
Re: Diffad bakaxel 240 turbo.
Är det differentialbroms som du syftar på var den aldrig standard, utan alltid extra tillval.
Vill minnas att det i Volvos eftermarknadsbroschyrer står, ej för Turbomotorer.
Men i r-sport sortimentet fanns ej denna begränsning.
Enda orsaken jag kan tänka mig är, garantiskäl.
Vill minnas att det i Volvos eftermarknadsbroschyrer står, ej för Turbomotorer.
Men i r-sport sortimentet fanns ej denna begränsning.
Enda orsaken jag kan tänka mig är, garantiskäl.
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
- Ort: Linköping
Re: Diffad bakaxel 240 turbo.
mamma kunde inte välja slungdiff till sin 945 lättrycksturbo då de inte kunde garantera att den skulle hålla
Så borde vara samma grej med 240in..
//Andreas

Så borde vara samma grej med 240in..
//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39
Re: Diffad bakaxel 240 turbo.
Okej hm ja tack då vet jag. Hade det på min förra tubo så de va därför jag undrade
!
/ Johan

/ Johan
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39
Re: Diffad bakaxel 240 turbo.
Var det lamelldiff som satt i 240 då tex?
Vänligen
Johan
Vänligen
Johan
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
- Ort: Korsholm/Finland
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
- Ort: Mora
Re: Diffad bakaxel 240 turbo.
Va? Många lättryckare har G80 slungdiff och ännu fler fulltryckare. Om de levererade fulltryckare med slungdiff till polisen tror jag inte det är någon risk att den inte håller för en lättryckare med 30 hästar mindre.DandanRacing skrev:mamma kunde inte välja slungdiff till sin 945 lättrycksturbo då de inte kunde garantera att den skulle hålla![]()
Så borde vara samma grej med 240in..
//Andreas
Anledningen till att Volvo inte ville utrusta turbomodellerna med lamelldiff bör vara att det blir farliga kast i sidled på rak väg om det släpper vid gaspådrag. Med öppen diff spinner oftast bara ena hjulet och bilen går rakt. Med slungdiff går spärrverkan ur vid 40 km/h, under den hastigheten är kasten betydligt mer lätthanterliga. En 240 utan turbo löper ingen större risk att spinna loss i högre farter på normalt väglag med dugliga däck.

'76 245L Turbo
'83 242DL
'83 242DL