Diffad bakaxel 240 turbo.

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Diffad bakaxel 240 turbo.

Inlägg av lillBoije »

Hej!

Var det diffad bakaxel orginal på 240 turbo eller var det bara tillval?

Vänligen
Johan
Per Nilsson
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 november 2011, 16:36

Re: Diffad bakaxel 240 turbo.

Inlägg av Per Nilsson »

Är det differentialbroms som du syftar på var den aldrig standard, utan alltid extra tillval.
Vill minnas att det i Volvos eftermarknadsbroschyrer står, ej för Turbomotorer.
Men i r-sport sortimentet fanns ej denna begränsning.
Enda orsaken jag kan tänka mig är, garantiskäl.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Diffad bakaxel 240 turbo.

Inlägg av DandanRacing »

mamma kunde inte välja slungdiff till sin 945 lättrycksturbo då de inte kunde garantera att den skulle hålla :(
Så borde vara samma grej med 240in..

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Diffad bakaxel 240 turbo.

Inlägg av lillBoije »

Okej hm ja tack då vet jag. Hade det på min förra tubo så de va därför jag undrade :)!

/ Johan
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Diffad bakaxel 240 turbo.

Inlägg av lillBoije »

Var det lamelldiff som satt i 240 då tex?

Vänligen
Johan
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Diffad bakaxel 240 turbo.

Inlägg av Enbacka »

Ja 240 hade lamelldiff som tillval :)
-----------------
Jan E
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Diffad bakaxel 240 turbo.

Inlägg av D.E »

DandanRacing skrev:mamma kunde inte välja slungdiff till sin 945 lättrycksturbo då de inte kunde garantera att den skulle hålla :(
Så borde vara samma grej med 240in..

//Andreas
Va? Många lättryckare har G80 slungdiff och ännu fler fulltryckare. Om de levererade fulltryckare med slungdiff till polisen tror jag inte det är någon risk att den inte håller för en lättryckare med 30 hästar mindre.

Anledningen till att Volvo inte ville utrusta turbomodellerna med lamelldiff bör vara att det blir farliga kast i sidled på rak väg om det släpper vid gaspådrag. Med öppen diff spinner oftast bara ena hjulet och bilen går rakt. Med slungdiff går spärrverkan ur vid 40 km/h, under den hastigheten är kasten betydligt mer lätthanterliga. En 240 utan turbo löper ingen större risk att spinna loss i högre farter på normalt väglag med dugliga däck. :lol:
'76 245L Turbo
'83 242DL
Skriv svar