motorstopp vid kraftig inbromsning eller skarp sväng

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
245forever

motorstopp vid kraftig inbromsning eller skarp sväng

Inlägg av 245forever »

tjena!
vinterbilen 245a -88a automat, orginalmotor och 265xx mil, går skitbra men har börjat att stanna ibland vid kraftig inbromsningtyp om nån framför plötsligt ska släppa över nån vid ett övergångställe, eller vid snabb kurvtagning. motorn bara dör och sen är det neutral och starta igen som gäller.
har ryckt i jordkabeln bak upptill på motorn och batterikablar och övriga kablar som jag fick tag på : ) när den gick på tomgång. men då stannade den inte. men när jag kör så stannar den gärna i skarpa kurvor eller rondeller. jag tror det är lika illa åt båda hållen. först trodde jag att det mest va när tanken va nästan tom. men jag tankade igår och idag har den varit värre än nånsin : (

nån som har nåt bra tips????
så är jag tacksam
Ståhl

Re: motorstopp vid kraftig inbromsning eller skarp sväng

Inlägg av Ståhl »

Rent logiskt utan vidare eftertanke låter det som att din tomatlåda orsakar detta.
Har varit med om att dom slutat driva vid kurvtagningar.

Är iofs bara en tanke, men kolla oljan i lådan. Och/eller efter läkage.
Götesson

Inlägg av Götesson »

Spelar de någon roll om du motorbromsar eller har gas? när de inträffar?
// Benjamin Filip Götesson
245forever

Inlägg av 245forever »

ang automatlådan: den slutar inte att driva utan det är motorn som bara tvärdör. för motorn ska väl inte dö om lådan slutar driva? eller kan den göra det??? men jag ska kolla oljenivån. den växlar som den ska i alla fall.

på frågan om gas eller motorbroms så har jag ju släppt gasen när man bromsar lite häftigt och motorn stannar. annars vid kurvtagning så kan den lägga av även MED gas. den går förövrigt fantastiskt bra på tomgång annars.

kommer man med god fart till en rondell och håller farten å bara styr höger-vänster-höger, dvs kör rakt fram. då blir det ofta motorstopp.

idag har det inte hänt nån gån än så det finns ju en liten möjlighet att det va nån kabel där det va dålig kontakt, som jag kanske kyckades vicka lite på igår kväll. men jag ska köra mer å testa under dagen så får vi se till kvällen.

måste ju få ordning på det här så man kan sladda i vinter utan att få motorstopp.
det är ju en av anledningarna till att man gillar att köra 245 : )
eller........???
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Kan man kanske tänka sig att det har med vakuumet och bromsservon att göra kanske?

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Götesson

Inlägg av Götesson »

janneR skrev:Kan man kanske tänka sig att det har med vakuumet och bromsservon att göra kanske?

Mvh Janne
Hade den tanken också. Men då borde den väl inte dö när man svänger? Men de är ju värt att prova.
// Benjamin Filip Götesson
Hilmer

Inlägg av Hilmer »

Dåliga motorkuddar i samband med en sprucken vakuumslang kan vara orsaken, hastiga variationer i motorns rörelse kan göra att dåliga slangar sträcks ut och suger in tjuvluft som i sin tur gör att motorn stannar.

Har också varit med om att tändkabeln mellan fördelarlock och tändspole varit alldeles för kort, detta har resulterat i att motorn stannat t ex vid hastig acceleration eftersom kabeln sträckts ut och vinklat locket på fördelaren så att tändningen slagits ut för en stund.
I detta fall handlade om en alldeles för kort kabel och antagligen för slappa motorkuddar.
245forever

Inlägg av 245forever »

det sista tipset kan vara nåt tror jag. tändkabeln från tändspolen är ganska kort. jag ska testa och ta den från min röda som tyvärr väntar på att åka till skroten.

jag undrar om det ändå inte kan vara taskig kontakt nånstans? för efter att jag ryckt i alla kablar jag kommit åt häromkvällen så har den inte stannat.

vad händer om jordflätan från ventilkåpan till torpedväggen är dålig???
jag bytte den på en av mina bilar för väldigt många år sen. men jag minns inte vad den hade för symtom då.

kan det hänga ihop med bromsservon även om jag tycker att bromsarna på den här bilen är bra mkt bättre än på mina andra???

jag ska föresten kika på insidan av fördelarlocket å se om man kan se att rotorn nött nåt mot den sidan närmast motorn.

för nån vecka sen va den lite konstig på motorvägen. jag låg i 75-80 och skulle gasa på men då tappade den bara orken och ville dö. jag testade några ggr med samma resultat å sen tryckte jag gasen i botten. då hostade den till några ggra och sen gick den bra igen. det har inte hänt nån mer gång sen.

den går i alla fall lite bättre idag, men det kanske beror på torrare väder? idag axade jag rakt igenom rondellen å den stannade inte när jag svängde höger-vänster-höger trots att det gick i 60.

jag ska provocera den lite extra sen när jag kör hem. kraftiga inbromsningar och slalomkörning å snabba kurvtagningar, så får vi se om den lägger av

har haft bilen ett halvår och ibland har den krånglat lite på det här sättet å stannat ibland och sen har den gått bra. så det går i skov : )

tack för hjälp och tips : )
jag är oerhört tacksam
Volvo245GLT
Donator
Donator
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Har du varvräknare? Kolla isåfall hur den beter sig.. Om den dyker när motorn dör så är det något med tändsystemet eller strömförsörjningen till det.

Är det en sen eller tidig -88:a? De senare har LH 2.4 och en svänghjulsgivare som kan börja glappa.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
245forever

Inlägg av 245forever »

tack för alla tipsen.

jag tror att det va nåt glapp nånstans. efter att ryckt i lite kablar i motorrummet utanför jobbet en kväll så har blien märkligt nog gått felfritt. så det bode ha varit nåt som va glapp bara.

så nu är det bara att hoppas att den går. börjar den krångla igen så kolar jag en kabel i taget.
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere

Inlägg av Joppe_Johndeere »

jag bytte den på en av mina bilar för väldigt många år sen. men jag minns inte vad den hade för symtom då.
Bilen går som en påse nötter och lamdalampan kan börja lysa. Gjorde iaf min :P
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Hilmer

Inlägg av Hilmer »

Joppe_Johndeere skrev:
Bilen går som en påse nötter och lamdalampan kan börja lysa. Gjorde iaf min :P
Har kört utan denna utan problem, så det är nog från fall till fall.
245forever

Inlägg av 245forever »

tänkte bara uppdatera lite.
efter fortsatt stannande och onödigt hög tomgång så gjorde jag ett nytt försök att komma på vad orsaken va.
bytte fördelarlock och rotor som såg lite tråkiga ut. men problemet kvarstod.
för några månader sen så tog jag loss luftslangen efter luftmassemätaren och lagade den. det va ganska många hål i den. jag tvättade av den med t-sprit och kladdade sikaflex över hålen. sen lindade jag vulktejp över. det blev skitbra. jag satte tillbax den och satte rörisolering över alla kablar som envisades med att ligga emot och skava. jag band även upp kabelhärvan som kom upp bakom slangen för det ville gärna ligga mot plåten och skava. det va nån som snackade om att dom haft nån kabel som skavt mot rattstången och orsakat kortis. då tänkte jag att eftersom mitt problem ofta dök upp på guppig väg och vid svängar, så kanske det blev kortis vid kabelhärvan, när jag svängde och motorn rörde sej i sidled, eller vid körning på guppig väg.
efter ovanstående operation så har bilen gått helt perfekt. tomgången blev normal när den inte fick tjyvluft och den stannar inte när kabelhärvan inte kommer mot plåten.
så jag tror jag hittade båda felen : )
å nu är den nybesiktigad, v spindelled bytt, och den är svetsad. så nu hoppas jag att den går minst ett år till.
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Fan vad gott det är när man hittar felen!
Vive la revolution pacifique!
Skriv svar