guldspridare?

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
240_kalle
Donator
Donator

guldspridare?

Inlägg av 240_kalle »

är alla "guld"spridare bättre?

sitter nämnligen på 4 till nån gammal mercedes.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
240_kalle
Donator
Donator

Re: guldspridare?

Inlägg av 240_kalle »

?

KlöverN #78

Daniel Steén

Inlägg av Daniel Steén »

"Guldspridare" är smeknamnet på tävlingsspridaren som togs fram speciellt för Volvo 240 Turbo Grupp-A. Den var gjord i mässing som liknar guld till färgen. Den klarar av att behålla en snygg sprutbild vid högt bränsleflöde bättre än standard spridare som då tenderar att övergå till en mer strålliknade sprutbild. Grupp-A spridaren har ett speciellt Boschnummer B 437 720 706. B står för Bosch motorsport. Denna spridare är slutsåld för länge sedan.

På senare tid så gjorde Bosch en ny standard ersättningsspridare för Mercedes, Ferrari och Volkswagen även den gjord i mässing som har Boschnummer 0 437 502 047. Den kallas även den idag, lite felaktigt tycker jag, för guldspridare. Den passar även Volvo 240/740.

Jag kör med ett riktigt Grupp-A sprut på min Volvo 242 Turbo. När en Grupp-A spridare gav upp så köpte jag 4 st "047" spridare för att testa och jämföra med. Jag jämförde sprutbilden mellan Grupp-A spridaren, original 240 turbo "020" spridaren och "047" spridaren.

"020" har en sämre sprutbild och "047" har en sprutbild likvärdig Grupp-A spridaren vid högt bränsleflöde med Grupp-A sprutet. På ett standard sprut och otrimmad motor så lär det nog kvitta vilken spridare man väljer. Dock så är "047" billigare att köpa nya än "020"

Mekaniska spridare är en servicedel som slits och många slarvar med att byta ut dom när sprutbilden är kass. Ett mycket vanligt missförstånd är att olika spridarna flödar olika mycket vilket är felaktigt. Mekaniska spridare har bara en uppgift och det är att finfördela bränslet. Bränsleflödet sätts i bränslehuvudet.

/Daniel
Senast redigerad av Daniel Steén den 5 februari 2013, 01:57, redigerad totalt 1 gånger.
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

Tack. Det där om k-jeten viste jag redan men inte de att det var volvo som hade "guldspridare" för bättre prestanda.

KlöverN #78

Skriv svar