Gasen hänger kvar 240GL 1988B

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Samuel

Gasen hänger kvar 240GL 1988B

Inlägg av Samuel »

Hej,
Har uppkommit ett väldigt störande fel på bilen, när bilen känner för det så börjar den varva av sig själv till 2000varv om man gasar då upp till 3000 så hänger den kvar där mellan 30 sekunder och 2 minuter, detta händer både när man kör och står på tomgång helt av sig själv.
När den "skenar" så är gasrullen i botten så vajern är inte.
Har bytt spjällägesgivare? om det kan heta så, svart dosa sitter på sjället på insuget med 2insexor, då vart det bättre men långt ifrån bra, innan jag bytte den hängde sig gasen nästan hela tiden, men nu vill jag få bort att den hänger sig helt, Någon som har några ideér?

Hälsningar Samuel
janneR
Kontakt:

Re: Gasen hänger kvar 240GL 1988B

Inlägg av janneR »

Om du har möjlighet så prova byt boxen för bränslestyrningen.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Samuel

Inlägg av Samuel »

Vart sitter den boxen?
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Boxen sitter strax innanför höger A-stolpen bakom en plastkåpa.
Det är inte bara så att du behöver smörja upp gasreglagerullen eller nåt därikring.
Samuel

Inlägg av Samuel »

Nu har bilen även börjat vara jätte jätte vrång när han ska starta, men inte när den är kall eller långkörd, men inom stan när man stannar ibland, en stark bensindoft fyller upp kupén när detta händer, så en känsla jag har är att den skjuter på för mycket soppa och är det bränsleboxen som bestämmer det?

Gasrullen och vajer fungerar precis som det ska, när motorn rusar så är gasrullen i botten och spjället lika så, då motorn varvar 2000 men finns bara 700 varvs ork i motorn om man försöker köra iväg när den rusar så är det nästan omöjligt, ungefär som att komma iväg på tomgång
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Du kan ha en tomgångsluftventil som hänger sig i vidöppet läge. Prova att demontera den och rengör med bromsrengöring som är bra på att lösa sot. Se dock till att bromsrengöringen inte kommer in i den delen där kontaktstycket sitter. Se bild nedan som visar var tomgångsluftventilen (tomgångsmotorn) sitter

http://iloapp.mekbiten.se/data/_gallery ... height=405

Mvh Janne
Samuel

Inlägg av Samuel »

Gjorde rent tomgångsmototn utan resultat, förutom att jag upplever den mer svårstartad nu än innan och när den var precis rengjord hade bilen en tomgång på 1500 i några minuter, kan det kommit in bromsrengöring vid kontaktstycket?
Ska försöka fixa en till bränslebox och kolla om de blir skillnad någon dag
Enbacka

Inlägg av Enbacka »

Har du kollat felkoder?
-----------------
Jan E
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Bra om du kan skaka fram en box att testa med men jag tycker att du skall felsöka en möjlighet till och det är läckor i luft och vakuumslangar samt att insugspackningen är tät. Startgas är ett bra redskap för läcksökning.

Mvh Janne
Samuel

Inlägg av Samuel »

Felkoder har jag inte kollat, kan ju vara en idé att göra det kanske, men hur läser man av koderna sen? finns det någon lista man kan kolla på?

Nu har jag bytt bränsleboxen, verkar som att det som gjorde den svårstartad när den var ljummen är borta, men ej kunnat testa detta riktigt än då jag gjorde det för någon timme sedan, återkommer med resultat.

Jag har sprutat stargas väldigt noga runt insug och vaccumslangar men inget har märkts.

Ska ut och provköra och läsa mig till hur man läser av felkoderna och göra det så får vi se vad den säger
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Nedanstående länk beskriver hur man tar ut felkoder.

http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf

Mvh Janne
Samuel

Inlägg av Samuel »

Jag gick in Jon-Eriks hemsida och kollade hur man läste av felkoder, Så nu vet jag att jag inte har några alls ( 1-1-1 ) på både tändsystemet och bränslesystemet, Så nu ska jag bara kontollera om den fortfarande är svårstartad, återkommer med resultet
Samuel

Inlägg av Samuel »

Igår kväll när jag stått parkerad ca 30min efter varmkörning så var den precis lika svårstartad som innan jag bytte bränsleboxen, och efter det kollade jag felkoder men fanns inga då heller.
Måste ju finnas en choke av något slag, min tanke är att den hänger sig i "kallmotor läge" tills den blir varm och då släpper choken och bilen slutar rusa och blir lättstartad om man stänger av den, eller är jag helt fel ute?
Kan det vara tempgivaren som inte hänger med som den ska? Och skickar inte signaler att den börjar bli varm förens den blir riktigt varm?

Men jag kan ju vara helt ute och snurra också, vad vet jag
Användarens profilbild
JimmyW

Inlägg av JimmyW »

Om du inte har testat den så tycker jag att du ska prova, det sitter två stycken tempgivare i toppen. Du vill byta den som sitter under 3ans insugningsrör, som är till motor styrningen

Den andra är bara till instrumenthuset
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Se bara till att få en svart givare. Till 88A med 2.2 är den blå.
Samuel

Inlägg av Samuel »

Det är precis den givaren jag har tänkt att byta som nästa sak, eftersom bilen enbart är dum när den är lagom varm.
Ställde den från kall på tomgång, efter ca 2-3min började den varva upp och när den gjort det i några minuter, omkring 5 skulle jag tro så gick den ner snällt på tomgång igen, då känns det ju precis som att den inte får rätt signaler, så jag får beställa en sådan givare imorgon och hålla tummarna att svårstartigheten och varvandes försvinner :D
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Kan ju räcka att du fått oxid på givaren eller i kontakten.
Samuel

Inlägg av Samuel »

Det är ju sant, men känns som det skulle vara mer slumpmässigt än precis likadant varje dag, men kikar på det innan jag beställer
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Den tempsensor du har under 3:ans insug skall ha ett svart kontaktstycke, det finns givare med blått kontaktstycke men dessa skiljer på viktiga punkter. Den med svart kontaktstycke har 2 resistorer varav den ena ger värden till bränslebox och den andra till tändbox medan den med blå har 1 resistor som ger värden till enbart bränslebox. En annan skillnad är att den svarta med 2 resistorer jordar bägge resistorerna i gods medan den med blå kontaktstycke jordar genom boxen. När du mäter resistansen i givaren som sitter på din motor skall du alltså mäta mellan endera stiften och gods. I länken nedan kan du se en kurva över vad du bör få för värden vid olika temperaturer.

http://mekbiten.se/opubl/tempsensor_kurva.pdf

Mvh Janne
Samuel

Inlägg av Samuel »

Efter diverse felsökningar och funderat på att leva med det bytte jag tillslut tändmodulen, och nu funkar det som det ska!
Så nästa som har samma symtom vet vart dom ska börja kolla :D
Skriv svar