Kylvattenläckage
-
Kylvattenläckage
Var är det vanligast att kylvatten börjar läcka?
Jag har sedan en tid behövt fylla på kylarvätska då och då. Det har inte varit så mycket så jag har lämnat det åt sidan så länge. Idag saknade bilen så mycket att mätaren närmade sig det röda. Jag stannade och det syntes rejält med vatten i hasplåten men inte var det kom ifrån. För att ta mig till närmaste vattenpost satte jag på värmen och fläkten på max men luften var kall. Efter att ha tömt i en 3-4 liter i expansionskärlet fungerade kylningen som vanligt igen och kupévärmen med. Övre slangen var/är varm, lite vatten i avgasröret ofta men ingen vit rök och oljan har fin färg (byttes nyligen också och såg normal ut då med). Ingen läcka vid avstängd motor har jag märkt och jag har tagit bort hasplåten och kört bilen på tomgång när varit varm och ingenstans kan man se droppar. Jag tänkte väl byta termostaten oavsett. Det kan det vara dags för. Men var kan det vara som det läcker?
Jag har sedan en tid behövt fylla på kylarvätska då och då. Det har inte varit så mycket så jag har lämnat det åt sidan så länge. Idag saknade bilen så mycket att mätaren närmade sig det röda. Jag stannade och det syntes rejält med vatten i hasplåten men inte var det kom ifrån. För att ta mig till närmaste vattenpost satte jag på värmen och fläkten på max men luften var kall. Efter att ha tömt i en 3-4 liter i expansionskärlet fungerade kylningen som vanligt igen och kupévärmen med. Övre slangen var/är varm, lite vatten i avgasröret ofta men ingen vit rök och oljan har fin färg (byttes nyligen också och såg normal ut då med). Ingen läcka vid avstängd motor har jag märkt och jag har tagit bort hasplåten och kört bilen på tomgång när varit varm och ingenstans kan man se droppar. Jag tänkte väl byta termostaten oavsett. Det kan det vara dags för. Men var kan det vara som det läcker?
-
- Kontakt:
Re: Kylvattenläckage
Efter vad du beskrivit så borde det vara en läcka i kylare eller någon slang, en sak att göra är att uppsöka en verkstad som gör ett trycktest av kylsystemet.
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
Ja, jag har läst att man kan göra det så det skall bli av imorgon. Eller idag snarare. Jag har tagit bort kåpa och fläkt för att se om det finns något under kylaren men ingenting har samlats där iaf.
-
Vattenpumpen, har du kollat så det inte är den som läcker?
-
- Donator
- Kontakt:
Ett vanligt läckställe är som sagt vattenpumpen. Den har ett "skvallerhål" på undersidan där det brukar kunna hänga en droppe om så är fallet.
Kylaren är ju inte heller helt ovanlig. Lyft ur den och inspektera främst undersidan av gavlarna som vilar i gummiklossarna. Aluminiumet brukar ärja sönder där och då blir det läck...
Termostathuset kan också läcka om packningen blivit dålig.
Kylaren är ju inte heller helt ovanlig. Lyft ur den och inspektera främst undersidan av gavlarna som vilar i gummiklossarna. Aluminiumet brukar ärja sönder där och då blir det läck...
Termostathuset kan också läcka om packningen blivit dålig.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
Trycktestet gav enligt verkstaden läcka i skarv på kylaren. Biltema nästa och montering imorgon.
Är det någon som vet hur mycket kylsystemets volym är på? Så kan man dra i exakt hälften av volymen glykol och sedan vatten på det.
Är det någon som vet hur mycket kylsystemets volym är på? Så kan man dra i exakt hälften av volymen glykol och sedan vatten på det.
-
- Donator
ca 9 liter
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna

-
- Kontakt:
Observera att Biltema bara har kylare till 240 med manuell växellåda.Dextre skrev:Trycktestet gav enligt verkstaden läcka i skarv på kylaren. Biltema nästa och montering imorgon.
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
Duger en begagnad så kan du plocka från nyare 940 med std värmare. Har själv en 96a med FK o aut, och det sitter samma kylare som i 240 i den.
-
Tack för all hjälp.
Bilen är manuellt växlad så det var inga problem. Jag såg en kommentar i verkstadshandboken om automater så jag misstänkte att det kunde vara avvikelser då.
Bilen är manuellt växlad så det var inga problem. Jag såg en kommentar i verkstadshandboken om automater så jag misstänkte att det kunde vara avvikelser då.