245 glt relä soppapump FÄRG?

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Rappajenzen

245 glt relä soppapump FÄRG?

Inlägg av Rappajenzen »

Hej 245 glt med k jet, stannade 2 grr i veckan, sist igår, sitter ett rött bränslepumprelä där under ratten, som luktar bränt, då det vilat ett tag startar bilen igen. min fråga är om det måste vara ett rött/brunt eller om det går ta ett grönt från b230e från 740gle?? //mvh jens =)
240_kalle
Donator
Donator

Re: 245 glt relä soppapump FÄRG?

Inlägg av 240_kalle »

Ta det gröna.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
Rappajenzen

Inlägg av Rappajenzen »

240_kalle skrev:Ta det gröna.
kört med det hela gårkvällen och idag, skillnaden är ett pumpen inte går typ en sek som det röda om man vrider tändningen. bara då man tar på starten/kör =)
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

Det är ju så det skall vara. Det kommer signal från tändspolen till relät som känner av att motorn går. Annars så skulle det ju kunna bli fan om man åkte av vägen och bränsleslangen gick av.

KlöverN #78

Rappajenzen

Inlägg av Rappajenzen »

240_kalle skrev:Det är ju så det skall vara. Det kommer signal från tändspolen till relät som känner av att motorn går. Annars så skulle det ju kunna bli fan om man åkte av vägen och bränsleslangen gick av.
menar inte att den gick hela tiden.. utan endast en sek för att pumpa fram lite soppa innan start.
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

inte ens efter att bilen startat?

KlöverN #78

Rappajenzen

Inlägg av Rappajenzen »

240_kalle skrev:inte ens efter att bilen startat?
givetvis! men inte om du bara vrider på tändningen.. då brukar den gå en sek innan start åxå. =)
Björne

Inlägg av Björne »

Jag har märkt att Kjet inte alltid startar pumpen vid tändningsläget, Verkar vara lite lotto i bland :?
Amarace

Inlägg av Amarace »

Björne skrev:Jag har märkt att Kjet inte alltid startar pumpen vid tändningsläget, Verkar vara lite lotto i bland :?

Det är därför det inte finns nån sån funktion inbyggd, så det är slumpen som avgör om relät slår till när man slår på tändningen, relät slår till OM motorn då står i tändläge så att en impuls går til relät från tändningen, står motorn inte i tändläge så slår inte heller relät till.

Och eftersom en motor ofta stannar på samma ställe så kan det ju slumpa sig att det är just i tändläge den oftast stannar.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
Rappajenzen

Inlägg av Rappajenzen »

Amarace skrev:
Björne skrev:Jag har märkt att Kjet inte alltid startar pumpen vid tändningsläget, Verkar vara lite lotto i bland :?

Det är därför det inte finns nån sån funktion inbyggd, så det är slumpen som avgör om relät slår till när man slår på tändningen, relät slår till OM motorn då står i tändläge så att en impuls går til relät från tändningen, står motorn inte i tändläge så slår inte heller relät till.

Och eftersom en motor ofta stannar på samma ställe så kan det ju slumpa sig att det är just i tändläge den oftast stannar.
gick alltid med gamla reläet, aldrig nu, men lättstartad ändå så jag bryr mig inte =)
Skriv svar