Pumpproblem, 240 -88

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
konfisK

Pumpproblem, 240 -88

Inlägg av konfisK »

Hej!

Köpte nyligen en lite trögstartad 240 -88. Misstänkte tankpumpen, eftersom huvudpumpen skränade rättså bra. Efter någon vecka stannade motorn under körning, och vid inspektion vid luckan till tankarmaturen upptäckte jag att hela kablaget till pumpen var av.

Fint, bara att byta den då. Sagt och gjort. Efter bytet startar dessvärre motorn inte ändå. Ingen av pumparna går, varken vid tändning, eller när startmotorn snurrar. Innan stoppet/bytet av pump, surrade huvudpumpen när startmotorn gick, men jag har aldrig hört ett pip från tankpumpen såvitt jag vet.

Testade att bygla pumpreläet. B+ till 87/2 gav fint surr bakifrån. Med tändningen på ger även bygling av 85 och 87/2 samma effekt. Vred på startmotorn och mätte på det angivna stiftet i Haynesboken (87 - osäker på om detta avser 87/1 eller 87/2 - tror jag mätte på 87/2). I vilket fall gav även detta utslag på V-mätaren. 0V utan startmotor och upp emot 10V med (satt i passagerarsätet själv och startade så hade lite svårt att hålla alla anslutningar ordentligt).

När jag körde startmotorn hoppade bilen igång ett ögonblick, men dog direkt, vilket jag antar var en effekt av min manuella bensinpumpning tidigare. Alltså bytte jag reläet, men det gjorde ingen skillnad.

Om jag manuellt sprutar in lite bensin genom bygling av reläkontakten och sedan försöker starta motorn, så verkar den va lite på gång, och man kan få den att gå några sekunder om man varvar ordentligt. Gasen känns dock inte särskilt "direkt", den tar liksom lite sent - som på en automat kanske.

Har inte kollat alla givare så hemskt noga: gasspjällskontakten klickar, kylvätsketempgivaren "ser ut" att vara nybytt (ren mutter), luftmassemätarens anslutningsstift såg lite fula ut, men om man kopplar ur den ger det ingen skillnad i uppförande. Det kan säkert vara en idé att se över alla dessa lite noggrannare, men som det är nu så tänker jag att det första att kika på är varför inte pumparna går igång. Först tänkte jag på bränslefiltret, och ev. läckage osv., och visst kan fel värden från givarna göra att inte bränsletillförsel osv regleras ordentligt, men pumparna borde väl ändå snurra något vid (kall)start?

Alltså misstänker jag nu eventuellt haveri i styrboxen, alt. dåliga kontakter/jordpunkter av denna. Vad tror ni om detta?
- Hur felsöker jag styrboxen?
- Jag är osäker på vilket Jetronicsystem jag har. LH 2.2/2.4 antar jag. B230F är motorn förresten. Hur tar jag reda på vilket insprutningssystem jag har? Numret på styrboxen är [0 280 000 554], om det hjälper.
- Vilket beteende kan jag förvänta mig av detta system (tankpump vid tändning, huvudpump vid startmotor?)
- Andra förslag?

mvh
Klas
240_kalle
Donator
Donator

Re: Pumpproblem, 240 -88

Inlägg av 240_kalle »

2.4 har diagnosfunktion, det har inte 2.2.
2.4 har -016 LMM, 2.2 har -007.
Temgivarna är olika, boxarna är olika, kabelstammen är olika, tomgångsmotor är olika, knacksensor är olika, spridarna är olika
2.4 har separat tändslutsteg på vänster sida längst fram, 2.2 har ej separat tändslutsteg.
2.4 har utgång för check engine-lampa, det har inte 2.2.
2.4 vill ha hastighetssignal, det klarar 2.2 sig utan.
Med 2.2 har man en ställskruv på gasspjället för att ställa in grundtomgången, det har inte 2.4.
2.2 har mätuttag för lambdasonden och uttag som jordas för att åsidosätta tomgångsmotorn funktion (för att ställa grundtomgången med ovan nämnd ställskruv), det har inte 2.4.

Troligen har du 2.4.

Kolla så du får signal från tändlägesgivaren bakom toppen.

Om inte signal för tändning finns så går inte pumparna.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
konfisK

Inlägg av konfisK »

Aha! Tack för snabbt svar.

Nix då har jag antagligen 2.2, LMM är -007 och jag har inte hittat nån diagnostikdosa (ännu iaf).
Skall kika på tändlägesgivaren där, återkommer!

Klas
konfisK

Inlägg av konfisK »

...eller ja, hallgivaren blir det väl för mig då?

Har inte hunnit kontrollera den idag, men mätte styrboxens kontaktstycke till reläet och till jordpunkterna. Det verkade ok, men jordanslutningarna låg möjligen lite mkt motstånd mellan. Minns inte exakt vilket läge jag hade Ohmmätaren på, så siffran 0,07 säger ju inte så mkt i nuläget. Vilken tolerans har man för jordning i bil?

Var skaffar man snabbt (och helst billigt) en ny hallgivare om det skulle visa sig att den är ur funktion?

Hittade f.ö. en mkt bra sida, med information om diverse 240-relaterat - guider, servicehäften osv.: http://www.240.se
Där fanns även en utförlig guide för felsökning av insprutningssystemet.
konfisK

Inlägg av konfisK »

Hade loss kontaktstycket till hallgivaren och mätte lite nu på morgonen. Det såg bra ut: 11,5V matning, 5V referensspänning. Satte tillbaka kontakten och mätte på mittenledaren (signal). Signalen växlade mellan 5/0V när vevaxeln snurrade. OBS! kopplade för säkerhets skull bort lågspänningskablarna till tändspolen innan detta test, för att slippa att fastna i motorn om den skulle hoppa igång.

Testade sedan (med tändspole och hallgivarkontakt åter inkopplade) att "kicka" lite på startmotorn (med "kicka" menar jag korta startmotorimpulser från tändningslåset), och nästan direkt hoppade motorn igång. Gick lugnt och fint ett par minuter innan jag stängde av. Testade att starta igen, funkade bra. Båda pumparna gick lugnt och fint.

Slutsatsen såhär långt är därmed att det har rört sig om dålig kontakt i antingen hallgivarkontakten (troligen), tändspolen, eller styrboxen. Återstår lite provkörning och kabelvickning för att utesluta kabelbrott eller annat glapp, men förhoppningsvis är det detta som har spökat.

Hittade en annan bra tråd om felsökning på LH2.2 på garaget.org:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 256895&p=1

Enligt signaturen Henkix skall LH2.2 fungera såhär:
"[...] pumparna ska inte gå när man vrider på tändningen. När du vrider till startläge så motorn går runt så säger hallgivaren till tändningsboxen att motorn går runt och då säger tändboxen till bränsle boxen att starta pumparna. Det är på de senare modellerna av 88 som har lh jetronic 2,4 som pumparna går igång på i några sekunder med tändning på [...]"

Kanske kan hjälpa någon i framtiden.
@240_kalle: Tack för hjälpen som ledde fram till att jag mätte på hallgivaren, och även fick mig att hitta ovanstående garaget.org-tråd som beskriver hur LH2.2 funkar vid start.

Återkommer om provkörning osv. ger nya resultat.

mvh
Klas
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

Det var så lite. Detta är ett forum där vi hjälper varandra. Våra bilar är ju trots allt inte nya så lite hjälp av andra är inte fel.

KlöverN #78

konfisK

Inlägg av konfisK »

Hmmm... Starterna går numera oftast mkt bra, men ibland får jag stå och harva några sekunder. Testade därför att mäta tändspolens resistanser.

Enligt Haynes skall primärresistansen (mellan stiften) ligga mellan 1.1-1.3 Ohm, och sekundärresistansen (mellan stift och högspänningskontakt) mellan xxx och 11.6 kOhm. Har inte Haynesspecifikationerna framför mig nu, så lita inte helt på siffrorna. Mina uppmätta resistanser låg dock något utanför dessa spann: 1.6 på primärresistansen och 11.77 på sekundärresistansen.

Haynes menar att detta är skäl nog att byta tändspolen, men hur kinkigt är det? Det är ju ändå ganska små skillnader, och jag vet inte hur tillförlitlig multimetern är.. Värt att testa ett byte på skroten?
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

En tändspole är inte dyr, vare sig den är ny eller begagnad.

KlöverN #78

Skriv svar