Bränsletank
-
Bränsletank
Hej,
Är det någon som har koll på bränsletankar?
om något skiljer mellan tankarna på insprut och förgasare?
Sitter returledningen i givaren eller in i tanken?
Jag har i bakhuvudet någonstans att påfyllningsröret ändras -78, minns jag rätt?
Är det i övrigt lika tankar från -78 oavsett motor?
Samma frågor om givarna.
Anledningen till mina frågor är att en av mina turbosar saknár tank och givare helt. (Köpt bilen som pågående och ej komplett objekt)
Jag har i bakhuvudet någonstans att påfyllningsröret ändras -78, minns jag rätt?
Samma frågor om givarna.
Anledningen till mina frågor är att en av mina turbosar saknár tank och givare helt. (Köpt bilen som pågående och ej komplett objekt)
Vänligen Danne 

-
Re: Bränsletank
det var väl bara dem första årsmodellerna som tanken var annorlunda på.
returen sitter i givaren iaf
påfyllningsröret är juh ändrat oxå på senare årsmodeller till blyfritt. Min -92a hade iaf mindre öppning för munstycket.
Är väl bara förpumpen som skiljer på kjet och turbo bilarna då den levererar mer soppa.
returen sitter i givaren iaf

påfyllningsröret är juh ändrat oxå på senare årsmodeller till blyfritt. Min -92a hade iaf mindre öppning för munstycket.
Är väl bara förpumpen som skiljer på kjet och turbo bilarna då den levererar mer soppa.
- Posse
- Donator
På min bil (se text nederst) ska returledningen mynna genom tankarmaturen:dan77 skrev:Hej,
Samma frågor om givarna.

Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
- Jon-Erik
- Donator
- Kontakt:
Alla tankar 78 och senare är lika.
Det påfyllningsrör som kom 78 finns i två varianter, med eller utan strypning för blyfri bensin.
Tankarmaturen finns i 2 versioner: för förgasare och för insprutning.
Alla insprutare har samma armatur och förpump. Oavsett det är E, ET eller F.
Det påfyllningsrör som kom 78 finns i två varianter, med eller utan strypning för blyfri bensin.
Tankarmaturen finns i 2 versioner: för förgasare och för insprutning.
Alla insprutare har samma armatur och förpump. Oavsett det är E, ET eller F.
-
En Volvo original bensintank som jag köpte som reservdel 1997 saknade dumt nog bottenplugg. Påfyllningsröret har ju ett nät som slangningsskydd så det blir besvärligt att tömma tanken om man skulle vilja det. Försvann bottenpluggen från och med någon årsmodell, eller är det bara reservdelstankar som saknar bottenplugg?Jon-Erik skrev:Alla tankar 78 och senare är lika.
-
-
på min 244a finns det ingen bottenplugg är en 92 så måste nog ha försvunnit på dom nyare årsmodelerna.240 GLT skrev:En Volvo original bensintank som jag köpte som reservdel 1997 saknade dumt nog bottenplugg. Påfyllningsröret har ju ett nät som slangningsskydd så det blir besvärligt att tömma tanken om man skulle vilja det. Försvann bottenpluggen från och med någon årsmodell, eller är det bara reservdelstankar som saknar bottenplugg?Jon-Erik skrev:Alla tankar 78 och senare är lika.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
Dumt att bottenpluggen försvann, dock fixar man ju lätt en egen om man kan svetsa!
-
Tror att det genom tiderna varit olika tillverkare vad det gäller tankarna som då gjort att det sitter bottenplugg eller ej.
På alla de 240 jag haft har det varit lite hipp som happ vilka som haft plugg och dom som varit utan.
På alla de 240 jag haft har det varit lite hipp som happ vilka som haft plugg och dom som varit utan.
-
Det skall ven tilläggas att d24:an, diesel.
Har insprutnings armatur MEN utan bensinpumpar varken i eller utanför tanken.
Mvh Volvoyamha/ Anders
Har insprutnings armatur MEN utan bensinpumpar varken i eller utanför tanken.
Mvh Volvoyamha/ Anders
-
-
Aldrig bra att svetsa i en tank!kojwen skrev:Dumt att bottenpluggen försvann, dock fixar man ju lätt en egen om man kan svetsa!
"If in doubt flat out " Colin Mcrae

-
Svetsar man i en tank så räkna med att tanken tar sig en flyg tur eller att du gör dig illa..
Skall en tank svetsas, skall den vara ursköljd tvåhundra tusen gånger med rikligt med vatten. sedan fylla tanken med vatten och låta den stå så bensin ångorna försvinner sedan kan du svetsa på
!OBS!-->egen risk.!<--!OBS!
Skall en tank svetsas, skall den vara ursköljd tvåhundra tusen gånger med rikligt med vatten. sedan fylla tanken med vatten och låta den stå så bensin ångorna försvinner sedan kan du svetsa på
!OBS!-->egen risk.!<--!OBS!
-
om tanken är fylld med vatten så lär risken för explotion vara liten,
2ml bensin i en 20l jeep dunk smäller lika som en handgranat 56
men som sagt är det fyllt med vatten så händer det nog inte så mycket.
2ml bensin i en 20l jeep dunk smäller lika som en handgranat 56

men som sagt är det fyllt med vatten så händer det nog inte så mycket.
-
Hej en fråga angående tankrören på nya och gamla tanken. Är det olika längd på tankröret på dom nya? Jag har bytt tank på min 245a 75årsmodell till en tank och tankrör från en 240 88a men det verkar som röret är för långt?? Får knappt igen tankluckan med röret från 88an