Årsmodell: 1986
Mätarställning: ca 215 000 km
Färg: Röd (173)
Motor/kraftöverföring: B230A & AW70
Fälgar/däck: Original plåt. Saknar en navkapsel.

Exteriör: Röd. Ej omlackad, ej blekt. Några stenskott här och där. Omlackad baklucka. I princip rostfri förutom bakluckan.
Interiör: Svart skinn (modellen med knappar 78-85). Original var grått tyg, förarstolen var nedsutten och passagerarstolen sned.
Ljudanläggning: Pioneer MVH-350BT. Pioneer MVH-350BT. 4" Sony Xplod i framdörrarna, modifierade med Volvos högtalarram för originallook.
Syfte och mål: Ha som lite roligare och billigare bruksbil än V70:n den ersätter. Ska bevaras original, men pimpning med skinn, elhissar, centrallås, fälgar är så klart ok. Den här ska inte vara någon projektbil eller tokrenoveras, utan användas och bevaras. Min 242:a fortsätter vara entusiastbilen av dem.
Övrigt: Endast ett par fina fälgar saknas, 14" Virgo-kopior eller GT-fälgar hade suttit fint.
När jag började leta efter en 245:a hade jag ett antal krav;
1) Automat
2) Rostfri
3) Original
4) Ej blå inredning
5) Ej B230K
6) 1986+
Hittade denna efter lite letande. Ägaren innan mig var ett par som haft den sedan 1991. De har under de 22 åren de ägde kontinuerligt lämnat in den på lokala verkstaden som servat, besiktat och lagat den åt dem. Dessvärre avled gubben och tanten blev dement. Bilen har därför inte gått mer än 500 mil senaste fem åren. När jag köpte den hade den endast gått 9 mil sedan förra besiktningen.

Bild tagen närmare 30 mil efter inköp, tillbaka i Lund.