Irreterande problem "svag" motor

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
volvo244glt

Irreterande problem "svag" motor

Inlägg av volvo244glt »

Hej jag blir galen!
Jag har en volvo 245GL från 92 med lh 2.4 insprut. Helt original inget "förbättrat" vare sig i motor eller avgassystem. :hihi:

Sympton : "Trött" motor (jag tycker inte han svarar på gasen som han gjorde innan).
Hög bränsleförbrukning? 1,2L/Milen dom 245or ja haft innan har legat under litern!
När jag kör på motorväg i 80-120 på 5ans växel är det precis som man har för hög växel i.
Spelar ingen roll om man växlar ner till 4an utan är samma där. Upplever även att det vibrerar skakar i bilen när man kör dom hastigheterna. Upplever att bilen börja vibrera lite när man passerar 70-75km/h för att sedan öka det vibrerar ej i ratten utan i bilen. Det är precis som att bilen håller på att dö när man kör raktfram på motorvägen men den dör inte! Precis som att man skulle tex köra 30-40km/h med 5ans växel i. Motorn går fint på tomgång och upplever att den är lite trött i dom vanligaste hastigheter jag kör som är 0-70km/h fram & tillbaka till jobbet.
När man kör i 80-90 i lugn jämn fart vibrerar det o skakar det och motorn känns som den inte "orkar" med men för att sedan trycka plattan i botten så slutar det vibrera och skaka och bilen accelererar iväg inte som förr men
den rör på sig.

Det jag gjort idag : bytt tändstift,rotor,förderlarlock,tändkablar,luftfilter. Tyckte bilen blev en aningen bättre efter detta men är troligtvis bara inbillning för samma fel kvarstår. Kollat felkoder som visar 1-1-1 på 2ans och 6ans stift alltså inget fel.
Kollade över kablage mm till motorn utan att hitta något som var trasigt eller löst.
"Kollat" avgaserna på tomgång dom luktar ej bränsle eller har överdrivet med vitrök.
Oljan ser fin ut även kylarvattnet.
Motorkuddarna var slappa men jag har varit med om värre som ej har givit dessa symptom.
Dom gamla tändstiften hade en vit - ljusgrå beläggning = snål blandning?

vad mer kan det vara?
Och vad ska ja byta?
Jag ska byta bränslefiltret imorgon men känns inte som det kan vara det? Iom att den inte dör eller går sämre vid fullgas??

Snälla ge mig lite tips nu innan jag lessnar på eländet :lol:
LuvaN

Re: Irreterande problem "svag" motor

Inlägg av LuvaN »

Låter som att det är stopp i katalysatorn.. så den skulle jag undersöka!
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

LuvaN skrev:Låter som att det är stopp i katalysatorn.. så den skulle jag undersöka!
Ok låter som jag får titta på det oxå.
Tilly

Inlägg av Tilly »

Min första tanke var ju som jag sa på telefon att den inte får tillräckligt med bränsle men det är i och för sig konstigt att den går bra eller åtminstone okej på fullgas då. Men bränslefilter eller bränslepump kanske ändå kan vara värt att titta närmare på.

Fukt i fördelaren ger väl lite dessa symptom men det borde ju försvinna när man har kört en stund då. De senaste veckorna har ju i och för sig varit otroligt fuktiga och blöta i Göteborg. Kanske är värt att försöka ställa bilen inomhus en natt och se om det gör någon skillnad.

Enligt Haynes så är en grå yta på tändstiften helt normalt och snarare ett tecken på att allt är okej. Å andra sidan säger kanske inte tändstiftens skick så mycket då du som jag förstod det fått dessa problem relativt nyligen. Man får nog ha haft eventuella problem en längre tid om tändstiften skall påverkas.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Tycker nästan också det låter som katalysatorn, dock ingen expert.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14&t=42126
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Om katalysatorn är OK så kan dina problem bero på att motorn får otillräckligt med bränsle t.ex på grund av defekt tankpump, defekt tryckpump(under bilen bredvid bränslefiltret), igentäppt bränslefilter eller bränsleledningar. Kan också bero på att du har ett läckage i bränslesystemet vilket ju är ett troligt scenario då du nämner hög förbrukning.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Volvo244gl
Kontakt:

Inlägg av Volvo244gl »

Har du kollat insugningspacknigen?? Hade en 240 som gick allmänt dåligt och där var det packningen som var trasig.
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

Jag har nu kollat över och grejat med bilen men problemen kvarstår.
Märkte att lite kylarvatten saknades men hittade inga synbara läckor i motorummet.
Bytte bränslefiltret men ingen skillnad.
Jag hitta dock att framme vid växellådan saknades en bult till den där mellankopplingen mellan låda och kardan så jag tänkte
att nu har jag hittat orsaken till varför det vibrerade men icke motorn och bilen vibrerar och skakar fortfarande börjar vid 75km/h så man märker av det ordentligt trampar man ned kopplingen o frirullar så slutar det vibrera och skaka.

Bilen bluddrar alltså på låga varv i jämn hastighet för att sedan bluddra mindre när man ger fullgas!
Växelspaken vibrerar och rör sig när man startar på 1ans växel lite mer än vanligt tycker jag.
Det är precis som den går kasst på 1cyl!?!?!?!? Så det är bara 3 burkar som tänder ordentligt!?
Lite vitrök bakom bilen när man kör och gasar på men inget extremt.
Ska testa posta en film på youtube och lägga ut här om ett par minuter. Filmen jag hade filmat hörde man inget på tyärr så det spelar ingen roll

Katen är kollad lossade den framtill och kollade den såg fin ut och allt verkade sitta fast.
Har dock ett litet avgasläckage märkte jag vid bakaxeln!
Kikade även på bensin pumparna det är ström fram och dom går utan missljud. Vet inte annars hur man kolla dom riktigt men dom verkar funka bra.
Senast redigerad av volvo244glt den 23 december 2013, 15:14, redigerad totalt 1 gånger.
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

Volvo244gl skrev:Har du kollat insugningspacknigen?? Hade en 240 som gick allmänt dåligt och där var det packningen som var trasig.
Jag har "kollat" den men inte kört startgas på den.
Men inte så lätt att se om den är trasig? Inga fågelkvitter är det iaf.
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Kamremmen har inte kuggat? Du har kollat så det är inte nån broms som har hängt sig? Dock borde det nästan ryka eller lukta om bromsen om den skulle hänga sig så kraftigt. Om du gasar i friläge varvar motorn upp riktigt då?
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Dina problem kan bero på en defekt toppackning.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

Tobbe skrev:Kamremmen har inte kuggat? Du har kollat så det är inte nån broms som har hängt sig? Dock borde det nästan ryka eller lukta om bromsen om den skulle hänga sig så kraftigt. Om du gasar i friläge varvar motorn upp riktigt då?
Ingen aning om kamremmen har kuggat över men tror inte det?
Nej bromsarna är bra. den rullar lätt och fint. Vibration och skak försvinner när jag frikopplar.
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

janneR skrev:Dina problem kan bero på en defekt toppackning.

Mvh Janne
jag börjar misstänka detta med ska ev ta komp test efter jul.
Tråkigt fel känner jag som inte går att konstatera konkret. Hade en annan 245a som topp packningen gick mellan 3e o 4e cyl
då gick bilen skit fast då genom hela registret.
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

Komptest utfört idag :
Cyl 1: 10,3
cyl 2 : 10,3
cyl 3 : 10,4
cyl 4 : 10,3

det verkar ju ändå ok?

Ska kolla insugningspackningen imorgon med startgas.
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

volvo244glt skrev:Komptest utfört idag :
Cyl 1: 10,3
cyl 2 : 10,3
cyl 3 : 10,4
cyl 4 : 10,3

det verkar ju ändå ok?

Ska kolla insugningspackningen imorgon med startgas.
Efter lite googlande upptäckte jag att normalt b2xx motorer ska kompressionstrycket vara mellan 9-12 bar.
Och skilja max 25% mellan cylindrarna så detta måste ju ändå vara godkänt?
Motorn var varm när den testades.
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

Provade idag i ett desperat försök att få bort problemen.
Hällde i sådan där spridarerengörning STP.
Efter ca 10 min körning är bilen som ny igen!!!?!?
Har provat fram och tillbaka under dagen och nu funkar den.

Hoppas det håller i sig :D
Skriv svar