Jag blev stående vid vägen idag med min 240. Symptomen var liknande som vid bensinstopp, dvs. bilen hackade och gick illa för att sedan stanna. Jag fick igång den igen men efter ett tag var det stopp igen. Efter bogsering så startade den här hemma och sedan har den dött och startat ett par gånger och nu verkar den fungera.
Jag misstänker starkt bränslepumpen för den låter rätt illa och har ett ojämnt ljud som om den går väldigt ansträngt. Det vore kanske enkelt att bara byta pump men till saken hör att den nuvarande pumpen inte alls är särskilt gammal, högst ett par år (kanske 3-4000 mil). Och innan den har jag bytt bränslepump ytterligare en gång och även då satte jag i en fabriksny. Pumparna har varit nya och av märke Scan-Tech. Är de så dåliga?
Det känns inte som att allt står rätt till i mitt bränslesystem. Jag brukar byta bränslefilter med ett par tusen mils mellanrum så det är inte heller så värst gammalt. Vad fasen kan det vara som knäcker bränslepumparna?? Skräp i tanken? Jag brukar blanda i lite E85 varje gång jag tankar, kan det påverka? Jag tror att förpumpen i tanken är hel, tycker mig ha lyssnat mig till det men man vet väl i och för sig aldrig. Bilen går förövrigt mycket bra och har normal bränsleförbrukning.
Bränslepumpsproblem
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Bränslepumpsproblem
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86


-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: Bränslepumpsproblem
Garanterat att du har en dålig förpump, det tar död på huvudpumpen till slut.
Mät hur mycket ström förpumpen drar när den är igång så ser du om den fungerar eller är dålig (drar den mycket ström är den dålig), minns dock inte på rak arm hur mycket den ska dra, runt 2-4A har jag för mig
Mät hur mycket ström förpumpen drar när den är igång så ser du om den fungerar eller är dålig (drar den mycket ström är den dålig), minns dock inte på rak arm hur mycket den ska dra, runt 2-4A har jag för mig
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88


-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 26 november 2011, 11:54
- Ort: Malung
Re: Bränslepumpsproblem
Det kan vara samma fel som jag hade på min Turbo i somras!
Där var det också så att den yttre högtryckspumpen lät illa och jag köpte nya pumpar för att byta både förpumpen i tanken och högtryckspumpen. Vid bytet visade sig att felet bestod av att bränsle slangen mellan förpumpen och armaturen hade vittrat bort och det enda som fanns kvar av slangens gummi satt under slangklämman och armeringstrådar som hängde ner mot anslutningen på pumpen
Efter byte av gummislang fungerade allt perfekt igen! Ett enkelt test är att fylla upp tanken och se om problemet försvinner då 
Ulf
Där var det också så att den yttre högtryckspumpen lät illa och jag köpte nya pumpar för att byta både förpumpen i tanken och högtryckspumpen. Vid bytet visade sig att felet bestod av att bränsle slangen mellan förpumpen och armaturen hade vittrat bort och det enda som fanns kvar av slangens gummi satt under slangklämman och armeringstrådar som hängde ner mot anslutningen på pumpen


Ulf
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Bränslepumpsproblem
Tack för svaren. Jag får ta mig en ordentlig titt på tankpumpen då. Skall mäta upp och se hur mycket ström den drar. Har tyckt det har låtet som om den surrar men kanske har jag hört den andra istället.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86

