Knappen med vredet för AC:n är egentligen en termostat som startar och stoppar kompressorn beroende på temperaturen i förångaren. Med reglaget på rött finns risk för att kylan når minusgrader varpå is kommer börja byggas på.
Konstruktionen är inte alls olik tempvredet på vilket kyl eller frys som helst.
Vet inget om knappen som tydligen satt på äldre, men gissar att den styrde en fast inställd termostat? Själva kylsystemet med expansionsventil är ju samma.
Det nyare systemet som kom -91 (?) använder ett stryprör/orifice för att expandera köldmediumet och reglerar temperaturen i förångaren genom att bryta på LP/lågtryck via kontakten på torkfiltret.
Knappen (blå, med snöflinga) påverkar där bara strömmen genom LP vidare till kompressorn.
För övrigt så är det äldre systemen, som inte har blivit "förstörda" med en konvertering till R134a att föredra.
De innehåller mineralolja som är okänslig för fukt, och är inga problem alls att själv fylla på med billig och miljövänlig HC och få lika bra kyla som original.
Riktigt stilig bil för övrigt!! Den hade man inte tackat nej till!
