Visst var det olika tankarmaturer på förgasare och insprutning på den första typen av tank?
När vi för sex år sedan bytte till en 1986 B230E i min 1976:a som då hade B21A vill jag minnas att tankarmaturen från B230E inte passade. Jag tror att hålet i tanken var för litet och att vi därför byggde ihop en kombination av de två armaturerna som sedan tvingades ner. En konsekvens av detta var att bollen fick stryk och att tankmätaren visar fel. Nu till min fråga:
Visst är det så att det är samma tank på förgasare och insprutare på första sortens tank, men armaturen skiljer? Det jag borde försöka hitta är en tankarmatur från en 1975-1977 insprutningsbil (B21E/B21F/B19E).
Tankarmatur insprutning 75-77
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: Tankarmatur insprutning 75-77
Tankarmaturen är väl samma oavsett om om det är insprutning eller förgasare 75-77, däremot är ju tanken olika, insprutare har ju en anslutning på sidan av tanken för slang till pumpen, dom tidiga har ju ingen förpump i tanken utan bara en huvudpump som är lägre monterad.
Jag har dock inget minne av att det skulle vara olika stora hål för armaturen på äldre o nyare tank.
Jag har dock inget minne av att det skulle vara olika stora hål för armaturen på äldre o nyare tank.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88


-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Tankarmatur insprutning 75-77
Hålet är mindre i äldre tankar. Armaturen har också en fast låsring, och inte en lös som på senare modeller.
Jag råkade skada packningen till armaturen när jag höll på med min (tidiga) -77:a, men tänkte att det gör ju inget eftersom jag har 3-4 andra fräscha med packningar liggande till senare årsmodeller.. Men det gick inte alls bra.
Vill man bygga om till insprut på äldre så kan man borra upp ett hål i armaturen och löda fast ett nytt rör, som man leder ner till en tankmonterad tryckpump - liten nog så att den går att få ner genom hålet.
Armaturens befintliga sugledning använder man i så fall som retur.
Jag råkade skada packningen till armaturen när jag höll på med min (tidiga) -77:a, men tänkte att det gör ju inget eftersom jag har 3-4 andra fräscha med packningar liggande till senare årsmodeller.. Men det gick inte alls bra.

Vill man bygga om till insprut på äldre så kan man borra upp ett hål i armaturen och löda fast ett nytt rör, som man leder ner till en tankmonterad tryckpump - liten nog så att den går att få ner genom hålet.
Armaturens befintliga sugledning använder man i så fall som retur.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: Tankarmatur insprutning 75-77
Aha, då minns jag fel då, med andra ord byter man tank också om man liks ska dit med insprut 

Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88


-
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28
Re: Tankarmatur insprutning 75-77
Har jag uppfattat det rätt;
Det är olika tankar på förgasare och insprutare på tidiga modeller. Armaturen är den samma för båda.
På senare modeller är det samma tank på insprutare och förgasare. Armaturen skiljer?
Hålet för armaturen på tidiga tankar är mindre än på senare tankar. De är alltså inte utbytbara med varandra.
Är detta en bra sammanfattning?
Det är olika tankar på förgasare och insprutare på tidiga modeller. Armaturen är den samma för båda.
På senare modeller är det samma tank på insprutare och förgasare. Armaturen skiljer?
Hålet för armaturen på tidiga tankar är mindre än på senare tankar. De är alltså inte utbytbara med varandra.
Är detta en bra sammanfattning?