B21 låg temperatur
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 20 maj 2014, 00:32
B21 låg temperatur
Hej har en volvo 244 -80 B21A som inte kommer upp i rätt temperatur, så tänkte om någon har förslag på va de kan vara för fel?
Sedan har jag brunt kylarvatten och bilen spottar rätt mycket vatten ur avgassystemet när den är kall och vitröker, men spottar inget vatten när den är kall, den kanske vitryker lite då med dock, har inge vatten på oljestickan eller där man fyller på olja, kan det vara topplockspakningen ändå? Mvh/ lars
Sedan har jag brunt kylarvatten och bilen spottar rätt mycket vatten ur avgassystemet när den är kall och vitröker, men spottar inget vatten när den är kall, den kanske vitryker lite då med dock, har inge vatten på oljestickan eller där man fyller på olja, kan det vara topplockspakningen ändå? Mvh/ lars
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 20 maj 2014, 00:32
Re: B21 låg temperatur
Jag har tänkt på det men ville ha något mera svar innan jag provade, tack 

-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 20 maj 2014, 00:32
Re: B21 låg temperatur
Någon som vet något om det andra? Om jag måste byta topplockspakning?
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: B21 låg temperatur
Eftersom du inte får upp motortempen så blir inte grejerna redigt varma med kondens i avgassystemet som följd, så tror inte du behöver byta topplockspackning.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 20 maj 2014, 00:32
Re: B21 låg temperatur
Någon som vet Varför blir kylarvattnet brunt då?
Och bytte termostat men temperaturen ligger för lågt ändå??
Och bytte termostat men temperaturen ligger för lågt ändå??
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: B21 låg temperatur
Kylvätskan blir brun p.g.a. rost, antagligen för att någon struntat i glykolen och endast kört med vanligt vatten ett tag...
Spola rent hela systemet och fyll på med 50/50 glykol+vatten.
Blev det ingen skillnad efter termostatbytet så visar nog mätaren fel.
Den i min 245 DL -77 går upp i till mitten av det röda fältet när allt är normalt. Misstänker spänningsregulatorn till mätarna då även tankmätaren är lite väl optimistisk.
Hjälper inte byte av regulator så återstår bara byta själva mätaren eller givaren.
Spola rent hela systemet och fyll på med 50/50 glykol+vatten.
Blev det ingen skillnad efter termostatbytet så visar nog mätaren fel.
Den i min 245 DL -77 går upp i till mitten av det röda fältet när allt är normalt. Misstänker spänningsregulatorn till mätarna då även tankmätaren är lite väl optimistisk.
Hjälper inte byte av regulator så återstår bara byta själva mätaren eller givaren.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 20 maj 2014, 00:32
Re: B21 låg temperatur
Tack
skall prova, min mätare går upp mellan mitten och längst ned på mätaren i det markerade fältet, men då återstår isåfall vattenspottandet? Vad kan det bero på då?

-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: B21 låg temperatur
Det är normalt att det kommer vit rök och vatten ur avgasröret. Luften som motorn drar i sig innehåller fukt, och luftens syre tillsammans med (kol)vätet i bränslet ger H2O = vattenånga när det förbränns i motorn.
Är avgassystemet kallt så kommer ångan att kondensera och ut kommer vatten. När allt blivit genomvarmt så är det bara osynlig ånga som blåser ut.
Så länge det inte börjar bygga upp tryck i expansionskärlet eller försvinna vatten utan synliga läckage så är det ingen fara med topppackningen.
Och även om den skulle behöva bytas någongång så är det faktiskt inget större eller ens speciellt svårt jobb på dessa motorer.
Är avgassystemet kallt så kommer ångan att kondensera och ut kommer vatten. När allt blivit genomvarmt så är det bara osynlig ånga som blåser ut.
Så länge det inte börjar bygga upp tryck i expansionskärlet eller försvinna vatten utan synliga läckage så är det ingen fara med topppackningen.
Och även om den skulle behöva bytas någongång så är det faktiskt inget större eller ens speciellt svårt jobb på dessa motorer.

245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 20 maj 2014, 00:32
Re: B21 låg temperatur
Taaack" men hur märker jag om Den "bygger tryck"? 

-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 20 maj 2014, 00:32
Re: B21 låg temperatur
Bygger den tryck om kylarslangarna blir hårda?
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: B21 låg temperatur
Att slangarna blir "lagom" hårda är normalt, men blir det stenhårda så kan man börja misstänka problem med att kompressionen letar sig ut i kylvattnet p.g.a. spricka i toppen eller kass packning.
Öppnar man locket på expansionskärlet när motorn är igång och genomvarm (ta det försiktigt!) så ska det pysa lite av övertrycket. Vatten expanderar ju när det värms upp.
Börjar det byggas tryck igen direkt när locket skruvas dit, eller om det bubblar och svämmar över så brukar det betyda problem. Samma sak kan dock hända vid kokning eller om cirkulationen är dålig p.g.a. kass vattenpump.
Öppnar man locket på expansionskärlet när motorn är igång och genomvarm (ta det försiktigt!) så ska det pysa lite av övertrycket. Vatten expanderar ju när det värms upp.
Börjar det byggas tryck igen direkt när locket skruvas dit, eller om det bubblar och svämmar över så brukar det betyda problem. Samma sak kan dock hända vid kokning eller om cirkulationen är dålig p.g.a. kass vattenpump.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 20 maj 2014, 00:32
Re: B21 låg temperatur
Okej tack för svaret:)