
Stadsljus knappen
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Stadsljus knappen
Som jag förstått användes knappen till någon sorts halvljusreducering. Någon som vet exakt hur det var kopplat och så vidare?
Untitled by redblockk, on Flickr

Jonas Anderot
- Jon-Erik
- Donator
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Stadsljus knappen
Inte reducering utan total släckning!
Satt på bland annat polisbilar för att kunna släcka ner varselljusen helt och köra med helt mörklagd bil........
Satt på bland annat polisbilar för att kunna släcka ner varselljusen helt och köra med helt mörklagd bil........
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Stadsljus knappen
Min 87:a har en sådan knapp fast det inte är någon gammal polisbil, troligen har någon satt dit den i efterhand. Som sagt så fungerar den på det sättet att man kan välja om ljuset skall vara helt släckt i 0-läget eller om varselljuset skall lysa som det brukar på 240.
Det är helt enkelt en brytare kopplad på ledningen som går över säkring nummer 5, den säkringen har ju varselljusen som enda uppgift.
Dagtid brukar jag ibland köra med ljuset släckt och endast dimljusen fram tända. Numera behövs ju enligt lagen inte ljuset lysa bak och man sparar ju lite på glödlamporna både utanpå och inne i bilen för alla glödlampor på bilen slocknar om man har knappen i "från"-läge.
Det är helt enkelt en brytare kopplad på ledningen som går över säkring nummer 5, den säkringen har ju varselljusen som enda uppgift.
Dagtid brukar jag ibland köra med ljuset släckt och endast dimljusen fram tända. Numera behövs ju enligt lagen inte ljuset lysa bak och man sparar ju lite på glödlamporna både utanpå och inne i bilen för alla glödlampor på bilen slocknar om man har knappen i "från"-läge.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86


-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: Stadsljus knappen
Tilly skrev:Min 87:a har en sådan knapp fast det inte är någon gammal polisbil, troligen har någon satt dit den i efterhand. Som sagt så fungerar den på det sättet att man kan välja om ljuset skall vara helt släckt i 0-läget eller om varselljuset skall lysa som det brukar på 240.
Det är helt enkelt en brytare kopplad på ledningen som går över säkring nummer 5, den säkringen har ju varselljusen som enda uppgift.
Dagtid brukar jag ibland köra med ljuset släckt och endast dimljusen fram tända. Numera behövs ju enligt lagen inte ljuset lysa bak och man sparar ju lite på glödlamporna både utanpå och inne i bilen för alla glödlampor på bilen slocknar om man har knappen i "från"-läge.
Nja

(Om ja nu inte fått allt om bakfoten, var ett par år sedan jag läste på om det )
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88

