Hej och välkomna tillbaka till min reservdelsbilstråd!
Det var ett tag sedan sist, men bilen har rullar på bra

.
Jag kan börja med att berätta att den har varit utlånad till min bror som har sommarjobbat som jägmästare runt Lycksele, jag bor då på Gotland, så det är en bit bort. Den har alltså gått ruskigt mycket nu i sommar bara som bl.a tjänstebil, varit på Kirunafestivalen och lite varstans där uppe. Brorsan har sparat vartenda bensinkvitto och skrivit upp avståndet mellan tankningarna. Den har som billigast gått 0,77 L/mil och som mest 1,1 L/mil har jag för mig. Han gjorde i alla fall en graf över det som såg rolig ut

.
Hur som helst! Sätet var kasst och man satt helt snett i förarstolen.
Det kanske synst dåligt, men den är lägre i vänsterkant.
Kallt som fan i garaget! Jag håller på och skruvar hemma vid päronen, så mor blir väl tokig när hon får elräkningen (9kW)...
Dags och demontera!
Fars händer på bild.
Vi hittade orsaken! Den hade spruckit...
Vi stoppade upp ryggstödet med skumgummi så den blev lika tjock som den andra sidan.
Resultatet blev kanon!
Då bilen i fråga används som slitvarg, så är jag så pass kräsen så jag inte kan åka runt med vad som helst. Då kom jag över en Lesjöfors sänkningssats för en överkomlig peng! Den sänker liksom lagom mycket för att få ett snyggt originalstuk.
Säger jag inte till folk att den är sänkt då tänker dom inte på det.
Dags för baakseidu, som en gotlänning skulle säga

. Nu när jag skulle ladda upp bilden ser jag att ena extraljuset är lite snett

.
Lätt som en plätt

. Tyvärr är forumbilder.se helt dum i huvet som lägger omkull alla stående bilder!
Väl under bilen upptäcktes dock ett problem! Stödlagergummit var helt konstigt och trasigt. Det kändes fel att lämna det så. Dessvärre var det kl 17 en söndagkväll, så det enda som var öppet var (det nyöppnade) Biltema. Bara att sticka iväg och köpa nytt!
Väl inne på Biltema...
Jag skulle prova personalens kunskaper. Jag gick fram till "Lilla butiken" slängde upp gummibiten och sa:
-Det är till en 240, med grova kardanen!
-Va? Sa expediten och höll upp den skitiga gummidetaljen. Är det här verkligen till en bil!?
-Haha, jo det är det.
-Var sitter den?
-På kardanaxeln (dumskalle, tänkte jag säga). Sök på lagerhållare i din datorn på kategorin kardan så hittar du det.
Så han satte igång och letade.
-Vad sa du att det hette?
-Lagerhållare kallar Biltema det för...
Tillslut hittade han en

! Jag måste ha varit en mardrömskund
Väl hemma och monterat! Jag är glad över mig själv att jag inte skrotade ner bilen! Den är helt totalt rostfri under! Verkligen jättefin!
Dum som jag var så skulle jag ju ha monterat ett nytt lager också. Det fick jag ångra nu i efterhand då kardanen sjunger lite för mig.
En ny växelspaksknopp från Softbildelar
Såhär ser bilen ut i nuläget, nytvättad på jobbet

. Jag har köpt ett par fina fälgar som jag och far har blästrat lite och slipat ner. Det kommer bilder på det samt lite annat, då jag ska fixa mer redan imorgon