Inte säkert att katten tänder heller om blandningen är helt åt skogen.
Som sagt så mäter de bara värdena genom avgasröret på besiktningen. Försöka ställa en diagnos bara med ledning av dessa värden är svårt.
Är det t.ex. hål i bakre dämparen då så kommer luft dras med in och deras lambda-värde går upp. Samtidigt så kanske bilens sond, som sitter strax före katten, mäter upp en alldeles för fet blandning.
Har du mätt upp signalen från lambdan och kollat felkoder?
Signalen skall pendla snabbt mellan ca 0,1-0.9 V om regleringen jobbar och sonden är frisk.
Använd helst oscilloskop, men en snabb multimeter går också bra.
Står värdet still och svävar kring 0,5 V så är det oftast dags för en ny sond, om matningen till förvärmningen är ok.
På min 244 -89 så hade ett av stiften i förvärmningens kontakt glidit in såpass att det inte gjorde kontakt längre.
Detta ledde till väldigt skumma avgasvärden på bes, och ägaren före hade troligtvis gett upp efter att ha bytt det mesta under huven som det såg ut...

Fast kanske inte det första man tänker på att kolla upp när värdena är fel.
Katten kollas enklast genom att man tar ner den (brukar vara rostigt och jävligt, men...) och lyser in i den med en lampa.
Ser "kakan" inuti helt och fin ut så är den nog ok.
Är det däremot bara en tom burk kvar så är det dags att pensionera den katten...