Adjö 200 klubben
-
Adjö 200 klubben
så får man säga förväl till 200 klubben som upphör 31/12 2011.
På forumet blir jag ju kvar.
Fick bli medlem i amazon klubben så att man kan handla på svis.
Tack styrelsen för det jobb ni lagt ner.
Tack för att forumet lever vidare.
Gått nytt år.
Mvh Hans.
På forumet blir jag ju kvar.
Fick bli medlem i amazon klubben så att man kan handla på svis.
Tack styrelsen för det jobb ni lagt ner.
Tack för att forumet lever vidare.
Gått nytt år.
Mvh Hans.
-
- Kontakt:
Re: Adjö 200 klubben
Tack själv o tack till alla som vart medlemmar under åren
Hoppas vi kan återuppliva klubben i framtiden
Hoppas vi kan återuppliva klubben i framtiden

-
- Kontakt:
Det är tråkiga nyheter att 200 klubben går i graven,
får hoppas att forumet kommer att leva i många år framöver !! 

-
Går klubbklistermärkena fortfarande att få tag på? Hade gärna representerat klubben/forumet med mina bilar även om inte klubben existerar längre.
'76 245L Turbo
'83 242DL
'83 242DL
-
- Kontakt:
jag har vindrutedekaler och nummerskyltshållare.
Kommer att gå o köpa o pengarna går till forums fonden för att driva forumet vidare
// Danne
Kommer att gå o köpa o pengarna går till forums fonden för att driva forumet vidare
// Danne

-
Så de finns inga mindre dekaler än framrutedekaler? hade gärna kletat upp en dekal på nån ruta på 240in för att "visa upp" forumet 

Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
-
Är ju bedrövligt att 200klubben gått i graven jag som ej var med i hela den procesen undrar då självklart hur det gick till varför lades klubben ner?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Kontakt:
pga bristande intresse från medlemmarna.
Jag hade typ alla poster själv i klubben utom teknisktansvarig , ordförande, medlemsansvarig.
Medlemsansvarig e en tung post men jag hade
Klubbens kontaktman
Kassör
Redaktör
Träffansvarig
Mässansvarig
Ansvarig mot SVIS ( sista året fick jag hjälp men var tvungen att åka på möten ändå )
Clubshopsansvarig
För att prata om mig själv så är jag egen företagare nu , dvs jobbar 13 tim om dagen ibland.
4 barn som är mellan 9-17 år
Villa och husdjur
=
Jag hinner inte med längre och ingen anmälde sig mer än via nätet någon gång och när dom fick uppgifter så sköttes dom inte.
Därav läggs klubben ner som förening men finns kvar på nätet för att främja intresset.
Möjligt att det finns någon liten dekal kvar.
Får se över det när jag river upp det som e kvar av shopen.
Jag hade typ alla poster själv i klubben utom teknisktansvarig , ordförande, medlemsansvarig.
Klubbens kontaktman
Kassör
Redaktör
Träffansvarig
Mässansvarig
Ansvarig mot SVIS ( sista året fick jag hjälp men var tvungen att åka på möten ändå )
Clubshopsansvarig
För att prata om mig själv så är jag egen företagare nu , dvs jobbar 13 tim om dagen ibland.
Villa och husdjur
=
Jag hinner inte med längre och ingen anmälde sig mer än via nätet någon gång och när dom fick uppgifter så sköttes dom inte.
Därav läggs klubben ner som förening men finns kvar på nätet för att främja intresset.

-
Jag märkte inte heller så mycket av "hela den processen" innan jag för inte så länge sen hörde det av en Volvoentusiast som nämnde det av en slump. Kändes lite märkligt att inga utskick gjordes till medlemmarna om vad som var på gång och vad som skulle kunna komma att hända och inte heller kom det något utskick med information när det sedan hade hänt.Djo skrev:Är ju bedrövligt att 200klubben gått i graven jag som ej var med i hela den procesen undrar då självklart hur det gick till varför lades klubben ner?
- Joppe_Johndeere
Nja det stämmer ju inte riktigt, man annonserade helatiden om att fler behövde hjälpa till om klubben skulle fortstätta.. på forumet och i medlemstidningen. Så " inga utskick gjordes till medlemmarna om vad som var på gång " stämmer inte... då måste man ha varit blind?hakano skrev:Jag märkte inte heller så mycket av "hela den processen" innan jag för inte så länge sen hörde det av en Volvoentusiast som nämnde det av en slump. Kändes lite märkligt att inga utskick gjordes till medlemmarna om vad som var på gång och vad som skulle kunna komma att hända och inte heller kom det något utskick med information när det sedan hade hänt.Djo skrev:Är ju bedrövligt att 200klubben gått i graven jag som ej var med i hela den procesen undrar då självklart hur det gick till varför lades klubben ner?
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
-
Danne Engberg skrev:pga bristande intresse från medlemmarna.
Klubbens kontaktman
Kassör
Redaktör
Träffansvarig
Mässansvarig
Clubshopsansvarig
Villa och husdjur
=
okej då förstår jag synd att det var så dåligt intresse
jo vet från epatraktor att en av dina grabb håller på och bygger en bredad 740 a-traktor.
synd att landet som 240 kommer ifrån inte har någon 240klubb men vare så bristande intresse och du hade så många ugifter förstår jag dig
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Kontakt:
Det stog på forumet att från 1 juni togs inte några fler medlemmar emot för att klubben skulle upphöra vid årsskiftet.hakano skrev:Jag märkte inte heller så mycket av "hela den processen" innan jag för inte så länge sen hörde det av en Volvoentusiast som nämnde det av en slump. Kändes lite märkligt att inga utskick gjordes till medlemmarna om vad som var på gång och vad som skulle kunna komma att hända och inte heller kom det något utskick med information när det sedan hade hänt.Djo skrev:Är ju bedrövligt att 200klubben gått i graven jag som ej var med i hela den procesen undrar då självklart hur det gick till varför lades klubben ner?
Ang utskick så var det meningen att vi skulle skicka ut en sista tidning men eftersom det inte kom in ett enda förslag på artiklar så gjorde jag sonika som alla andra. Sket i det hela.
De sista 3 åren var det under 10 personer sammanlagt som var på årsmöterna förutom styrelsen.

-
- Kontakt:
Jo man har ju ett kollektivt ansvar i en klubb eller förening och jag.........ja jag var ju en av syndarna.
Vi får hoppas att vi kan samla våra krafter inom en överskådlig framtid och sparka liv i klubben igen.
Önskar ett Gott Nytt År
Mvh Janne

Vi får hoppas att vi kan samla våra krafter inom en överskådlig framtid och sparka liv i klubben igen.
Önskar ett Gott Nytt År
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
Att annonsera om att behöva hjälp är ju inte detsamma som att klubben läggs ner inom kort???Joppe_Johndeere skrev:Nja det stämmer ju inte riktigt, man annonserade helatiden om att fler behövde hjälpa till om klubben skulle fortstätta.. på forumet och i medlemstidningen. Så " inga utskick gjordes till medlemmarna om vad som var på gång " stämmer inte... då måste man ha varit blind?
Som medlem i flera Volvoklubbar annonseras det i varje nr och utskick från klubbarna år efter år om att man behöver mer folk och mer hjälp med klubbarbetet. Det är ju ett stående inslag i den ideella föreningsverksamheten att det fattas alltid folk till det som behöver göras.
Om det s.a.s. är det enda alternativet som växer fram hos styrelsen att lägga ner så hade det väl inte varit fel att inför årsmötet tala om att detta är det som gäller om inte fler krafter kommer fram och hjälper till nu på på en gång. Ibland kan det vara det som måste till för att få fram nytt folk för så länge allt rullar på som vanligt tycker ju alla att det är bra som det är.
Vad som blev följden nu är ju att det "snackas" oerhört mycket i efterhand om detta och att det fanns folk som var villiga att ta över och driva klubben vidare men att det från styrelsens håll inte var intressant med en sådan lösning. Utan man hade bestämt sig från början att klubben skulle läggas ner punkt slut. Hurvida det här "snacket" är sant eller inte har jag ingen aning om men det är ju tyvärr så det blir när ingen information kommer från källan direkt, d.v.s. klubben själv.
Att det kommer lite folk på årsmöten är inget ovanligt men att förlägga årsmöten på Elmia en påskafton eller påskdag hjälper inte till att underlätta för medlemmarna att kunna komma på årsmötena. Vet att det här har varit uppe till diskussion även tidigare.Danne Engberg skrev:Det stog på forumet att från 1 juni togs inte några fler medlemmar emot för att klubben skulle upphöra vid årsskiftet.
Ang utskick så var det meningen att vi skulle skicka ut en sista tidning men eftersom det inte kom in ett enda förslag på artiklar så gjorde jag sonika som alla andra. Sket i det hela.
De sista 3 åren var det under 10 personer sammanlagt som var på årsmöterna förutom styrelsen.
Det finns antagligen ett antal medlemmar som inte har tillgång till internet/dator och en del använder det kanske inte så ofta heller. Varför jag inte visste något om nedläggningen av klubben på ett tidigare stadium är alltså att jag av olika anledningar inte varit inne på forumet vid den här tidpunkten och därför har jag inte heller fått veta vad som hänt i klubben. Alla andra medlemmar som inte heller finns på forumet vet kanske inte heller något mer om klubben mer än att dom saknar tidningen från klubben?
Jag begär inte att det skall skickas ut en tidning men jag tycker nog att man bör skicka ut årsmötesprotokoll per post till alla betalande medlemmar så att alla har möjlighet att få ta del av det som händer i klubben och få läsa om de beslut som tagits.
-
Vill inte verka viktig på nåt sätt men det det ligger ju faktiskt en del i det Håkano skriver,
Sen förstår nog ALLA att man kan inte driva en förening ensam.
Men jag ska ha en synpunkt till baserad på Håkano. s inlägg/ stadgar.
på 7.2i stadgar står vad klubbens tillgångar vid upplösning ska användas till.
MEN jag vill minnas att dom tillgångarna skulle användas för att driva forumet.
Då ska det ju finnas stadadge ändring i årsmötesprotokoll.
Medlemmar ska då medelas via brev med bif årsmötes protokol samt protokoll från extra möte.
Detta är INTE för att var dum mot Danne eller nån annan i styrelsen utan MYCKET viktigt rent juridiskt.Inte för att jag tror det men styrelsen även en avgående ska ju kunna beviljas ansvarsfrihet.Kan bli strul med skatteverk och ganska onödigt eller hur.
Så se inlägget i all vänlighet och inte som nåt agressivt från bror duktig.
Mvh Hans schultz.medl 391
Sen förstår nog ALLA att man kan inte driva en förening ensam.
Men jag ska ha en synpunkt till baserad på Håkano. s inlägg/ stadgar.
på 7.2i stadgar står vad klubbens tillgångar vid upplösning ska användas till.
MEN jag vill minnas att dom tillgångarna skulle användas för att driva forumet.
Då ska det ju finnas stadadge ändring i årsmötesprotokoll.
Medlemmar ska då medelas via brev med bif årsmötes protokol samt protokoll från extra möte.
Detta är INTE för att var dum mot Danne eller nån annan i styrelsen utan MYCKET viktigt rent juridiskt.Inte för att jag tror det men styrelsen även en avgående ska ju kunna beviljas ansvarsfrihet.Kan bli strul med skatteverk och ganska onödigt eller hur.
Så se inlägget i all vänlighet och inte som nåt agressivt från bror duktig.
Mvh Hans schultz.medl 391
- Jon-Erik
- Donator
- Kontakt:
Det är synd att allting måste gå så fort ibland.....
Det normala för en förening är att efter varje årsmöte skicka ut protokollet till medlemmarna så att de vet vad som beslutats.
Antingen som separat brev eller helt enkelt som en del av medlemstidningen.
Tanken med kravet på att det måste vara 2 årsmöten för att lägga ner en klubb är att om en medlem missat vad som är på gång och tycker att första beslutet om nedläggning var fel ska kunna komma på det andra årsmötet och där göra sin stämma hörd. Finns det då tillräckligt många som har annan åsikt blir det ingen nerläggning.
Nu gjorde man det enkelt för sig och tog båda mötena samma dag med en liten rast emellan som jag förstått det?
Ingen större risk/chans att någon hinner anmäla avvikande åsikt då......
Synd! Mycket synd!
För kanske hade ett protokoll från första årsmötet varit en väckarklocka tillräckligt stark för att få fram några nya krafter?
Men det kommer vi aldrig att få veta. Gjort är gjort.....
Det normala för en förening är att efter varje årsmöte skicka ut protokollet till medlemmarna så att de vet vad som beslutats.
Antingen som separat brev eller helt enkelt som en del av medlemstidningen.
Tanken med kravet på att det måste vara 2 årsmöten för att lägga ner en klubb är att om en medlem missat vad som är på gång och tycker att första beslutet om nedläggning var fel ska kunna komma på det andra årsmötet och där göra sin stämma hörd. Finns det då tillräckligt många som har annan åsikt blir det ingen nerläggning.
Nu gjorde man det enkelt för sig och tog båda mötena samma dag med en liten rast emellan som jag förstått det?
Ingen större risk/chans att någon hinner anmäla avvikande åsikt då......
Synd! Mycket synd!
För kanske hade ett protokoll från första årsmötet varit en väckarklocka tillräckligt stark för att få fram några nya krafter?
Men det kommer vi aldrig att få veta. Gjort är gjort.....
-
- Donator
- Kontakt:
Kräver ett årsmöte fysiskt deltagande? Är ju inte större problem att styra upp ett telefonmöte annars, eller varför inte ta det via en chatt.
Är det helt omöjligt att återuppväcka klubben? Eller kanske samla ihop nya friska krafter och starta en ny?
Jag kan tänka mig att ställa upp i en eller flera poster, beroende på vad som krävs. Har påpekat det i tidigare diskussioner också, men det man säger på nätet gills ju tydligen inte...
Sen kan man ju ställa sig frågan om det ens behövs en formell klubb? Vi som "medlemmar" kan ju fortfarande engagera oss.
Någon styr upp en årlig träff, eller kanske två (norr och söder) så att fler får möjlighet att närvara.
Någon tar på sig att styra upp en kalender med snygga bilder på våra bilar.
Någon håller i shopen och tillhandahåller dekaler, tröjor, skylthållare och annat relaterat materiel.
Medlemstidningen? Behövs den? Jag föreslår en Facebook-grupp istället och att ev. artiklar och annat som kommer in läggs upp på hemsidan eller på forumet.
Vad mer kan tänkas behövas?..
Förstår ju att det känns trist att driva en klubb i stort sett själv eftersom ingen engagerar sig... Men samtidigt så lär man ju ta tag i situationen som ordförande och kanske vara på medlemmarna lite för att de i sin tur ska orka engagera sig.
Är det helt omöjligt att återuppväcka klubben? Eller kanske samla ihop nya friska krafter och starta en ny?
Jag kan tänka mig att ställa upp i en eller flera poster, beroende på vad som krävs. Har påpekat det i tidigare diskussioner också, men det man säger på nätet gills ju tydligen inte...
Sen kan man ju ställa sig frågan om det ens behövs en formell klubb? Vi som "medlemmar" kan ju fortfarande engagera oss.
Någon styr upp en årlig träff, eller kanske två (norr och söder) så att fler får möjlighet att närvara.
Någon håller i shopen och tillhandahåller dekaler, tröjor, skylthållare och annat relaterat materiel.
Medlemstidningen? Behövs den? Jag föreslår en Facebook-grupp istället och att ev. artiklar och annat som kommer in läggs upp på hemsidan eller på forumet.
Förstår ju att det känns trist att driva en klubb i stort sett själv eftersom ingen engagerar sig... Men samtidigt så lär man ju ta tag i situationen som ordförande och kanske vara på medlemmarna lite för att de i sin tur ska orka engagera sig.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
Har du sett någon kallelse till årsmöte "nr 2"?Jon-Erik skrev:Nu gjorde man det enkelt för sig och tog båda mötena samma dag med en liten rast emellan som jag förstått det?
-
Allt går ju alltid att diskutera så klart men för att komma i fråga gällande delar på SVIS t.ex behöver man ju vara en formell klubb.Volvo245GLT skrev:Sen kan man ju ställa sig frågan om det ens behövs en formell klubb? Vi som "medlemmar" kan ju fortfarande engagera oss.
Jag är nog av uppfattningen att det behövs en klubbtidning, oavsett om den blir tunn p.g.a. passiva medlemmar som inte bidrar med artiklar. Men det finns ändå information som behöver gå ut till medlemmarna. Tidningen är "hjärtat" i klubben för en del medlemmar och den enda kontakten med klubben för dessa medlemmar. Klubben måste vara lika tillgänglig för de utan ett stort intresse för internet, datorer och smartphones. Man kan ha en nätverksamhet också som komplement men den får inte ersätta en klubbtidning t.ex. för vi är nog inte riktigt där ännu men i framtiden kanske.
-
- Kontakt:
Står en helsida om extra årsmöte i tidningenhakano skrev:Har du sett någon kallelse till årsmöte "nr 2"?Jon-Erik skrev:Nu gjorde man det enkelt för sig och tog båda mötena samma dag med en liten rast emellan som jag förstått det?
Hur kommer det sig att ett årsmöte på sveriges största bilmässa skulle vara ett dåligt val?
Jag har sprungit på en hel del medlemmar där under dessa dagar dom möterna vart planerade på. Varför inte stanna kvar en timme och
vara med på mötet???
När vi hade det i göteborg kom 4-5 st förutom styrelsen. Och det var inte på påskafton.
Punkt 8 handlade om klubbens framtid , ska inte det vara väckarklocka så vet jag inte.
Inte en enda person i klubben hörde inte ens av sig och frågade om något alls.
Pengarna skulle enligt stadgarna betalts ut till en fond , det stämmer. Det har gjorts.
Dom pengarna vi tog ut för att driva vidare hemsidan och forumet finns kvar då den inte ska betalas in än.
Vill alla fd medlemmar att återstående ska betalas in på samma fond så kan vi stänga ner hemsidan och forumet igen.
Ja o jag vet att det finns paragrafryttare som tycker att man inte kan göra så utan man ska gå punkt o pricka men
detta gjordes för att ha något levande kvar av klubben och av 200 serien nu när även 240 klubben har stängt ner sitt forum.
// Danne