Rostlaga skärmkanter

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Skriv svar
Mattepatte
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 juni 2015, 11:08

Rostlaga skärmkanter

Inlägg av Mattepatte »

Behöver lite tips på hur man ska förhindra denna rost att sprida sig!
Det är inte mycket yta att slipa på å byta till nya skärmkanter är jag omotiverad till.
Inför vintern så drog ja lätt igenom med sandpapper å sen biltemas hammarlack på. Tyvärr så hade jag ej möjligheten/minnet till att ta bort smutsen över kanten på hela vintern. Å då har den rostat.

Jag själv har tankegången att gå dit med rondellen å slipa bort den gammla hammarlacken samt ytrosten. Sen på med Hammarlack å tectyl på kanten över.

Vad tycker ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Rostlaga skärmkanter

Inlägg av Posse »

Mattepatte skrev:Behöver lite tips på hur man ska förhindra denna rost att sprida sig!
Det är inte mycket yta att slipa på å byta till nya skärmkanter är jag omotiverad till.
Inför vintern så drog ja lätt igenom med sandpapper å sen biltemas hammarlack på. Tyvärr så hade jag ej möjligheten/minnet till att ta bort smutsen över kanten på hela vintern. Å då har den rostat.

Jag själv har tankegången att gå dit med rondellen å slipa bort den gammla hammarlacken samt ytrosten. Sen på med Hammarlack å tectyl på kanten över.

Vad tycker ni?
:) Snyggt inlägg!

Tips: https://forum.svenska200klubben.com/vie ... f=29&t=272
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Rostlaga skärmkanter

Inlägg av Djo »

Ser kanten ut sådär är byta kant det enda som kommer fungera i längden rosten kryper redan mellan plåtarna.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Mattepatte
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 juni 2015, 11:08

Re: Rostlaga skärmkanter

Inlägg av Mattepatte »

Det var ju min enda farhåga! Tror jag låter det vara tills det kryper fram ordentligt. Då far jag dit med kapen å svetsar dit nya.
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: Rostlaga skärmkanter

Inlägg av Pink Pornostar »

Använd inte hammarlack. Så här har jag gjort framgångsrikt:

Avlägsna rost med punktbläster, om du inte har, en roterande trissa. Använd någon form av rostätare (syra) för att få bort det sista t.ex Fertan, Smedjans eller dylikt. På med 2k epoxiprimer sen - den är helt tät. Du kan avsluta med 1k sprayburk som kosmetisk topplack, då epoxin står för tätheten. Har funkat på min 245:a som går året runt.

Ingen hammarlack på karossen!
Mattepatte
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 juni 2015, 11:08

Re: Rostlaga skärmkanter

Inlägg av Mattepatte »

Pink Pornostar skrev:Använd inte hammarlack. Så här har jag gjort framgångsrikt:

Avlägsna rost med punktbläster, om du inte har, en roterande trissa. Använd någon form av rostätare (syra) för att få bort det sista t.ex Fertan, Smedjans eller dylikt. På med 2k epoxiprimer sen - den är helt tät. Du kan avsluta med 1k sprayburk som kosmetisk topplack, då epoxin står för tätheten. Har funkat på min 245:a som går året runt.

Ingen hammarlack på karossen!
Låter som du har erfarenheten! Litar på dig och kör på ditt förslag. Men just nu är orken tryten, iallafall för idag.
Bilen ska strax iväg på besiktning och innan så brukade alltid min farsa snurra nån cm på justeringskruven till handbromsen (den som sitter i mitt-konsolen). Jag skulle göra det samma enligt hans förslag och lyckades få den att fastna. Den har fortfarande bra verkan, men ligger på aningen.

Och av en riktig tråkig erfarenhet med att byta bromsdetaljer så känner jag, blääääääääh.
Skulle innan vintern göra lite saker som föra ägaren inte gjort. Han hade inte byt bromssköld som besiktningsmannen hade noterat va dålig.
Projektet påbörjades och när allt var på plats å jag skulle börja lufta bromsarna så märkta jag att det sipprade bromsolja från ett bromsrör. Hade lyckats böja det för mycket...
Åter ut med allt för att få det snyggt å prydligt. SEN TILL LUFTANDET! Nu lyckades jag ha sönder en luftnippel på ett annat bromsok.... Jag lyckades säkert gå igenom 3-4 flaskor med bromsolja...
Så nu känner jag, är det värt å leja bort detta arbetet?
Eller ni kanske har en liknande erfarenhet av påliggande handbroms?

(Skriver i denna tråden så jag inte spammar)
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Rostlaga skärmkanter

Inlägg av Volvo245GLT »

Tycker också det låter vettigt. 2-komponentsfärg är som sagt fukttät, vilket 1-komponents i vanlig sprayburk inte är.
Det är därför det bara ser fint ut ett tag innan rosten börjar blomma igen...

Ang. handbromsen så är det väl en definitionsfråga, men jag tycker inte det är så svårt. Utrusta dig med bromsbackar och monteringssats.
Jobbet klaras av med vanliga verktyg och det är inget som behöver luftas eller lossas på i bromskretsarna.
Jobbigast brukar vara att lossa bromsoken då skruvarna kan sitta rätt bra.
Annars är det bara i korta drag bort med oken (häng fast dem i ståltrådar mot fjädrarna), bort med bromsskivorna och sen ser du vad som behöver göras.

Vanligast är slitna belägg eller att expandern har kärvat ihop. Brukar gå att motionera upp denna på plats med hjälp av WD-40 eller liknande.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Mattepatte
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 juni 2015, 11:08

Re: Rostlaga skärmkanter

Inlägg av Mattepatte »

Volvo245GLT skrev:Tycker också det låter vettigt. 2-komponentsfärg är som sagt fukttät, vilket 1-komponents i vanlig sprayburk inte är.
Det är därför det bara ser fint ut ett tag innan rosten börjar blomma igen...

Ang. handbromsen så är det väl en definitionsfråga, men jag tycker inte det är så svårt. Utrusta dig med bromsbackar och monteringssats.
Jobbet klaras av med vanliga verktyg och det är inget som behöver luftas eller lossas på i bromskretsarna.
Jobbigast brukar vara att lossa bromsoken då skruvarna kan sitta rätt bra.
Annars är det bara i korta drag bort med oken (häng fast dem i ståltrådar mot fjädrarna), bort med bromsskivorna och sen ser du vad som behöver göras.

Vanligast är slitna belägg eller att expandern har kärvat ihop. Brukar gå att motionera upp denna på plats med hjälp av WD-40 eller liknande.
Blir att göra imorgon. Tack för förslaget med ståltråden!
Vart får man tag på bra rostätare? Smedens, fertan? Har inte lust att beställa något från internätet så hänvisa mig till jula, biltema, mekonomen etc.

Om det skulle vara till någon hjälp att diagnosera problemet så "tickar" det när jag snurrar på skivan.
Mattepatte
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 juni 2015, 11:08

Re: Rostlaga skärmkanter

Inlägg av Mattepatte »

För er som bryr sig, även kallat FYI.
Allt hade i stortsätt rostat sönder. Byte alla bromsdetaljer på båda sidorna bak.
Får hoppas på godkända bromsvärden på besiktningen :)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Rostlaga skärmkanter

Inlägg av Djo »

Mattepatte skrev:För er som bryr sig, även kallat FYI.
Allt hade i stortsätt rostat sönder. Byte alla bromsdetaljer på båda sidorna bak.
Får hoppas på godkända bromsvärden på besiktningen :)
Ja så det kan bli hoppas det går bra på besiktningen nu :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: Rostlaga skärmkanter

Inlägg av Pink Pornostar »

Mattepatte skrev:
Volvo245GLT skrev: Vart får man tag på bra rostätare? Smedens, fertan? Har inte lust att beställa något från internätet så hänvisa mig till jula, biltema, mekonomen etc.
Biltema har två produkter (med förvirrande namn);
• Rostätare, http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... 000017147/ . Den är rätt tam, tar bara ytrost. En svag syrablandning helt enkelt, ytrost tar den, men inte mer. Det är den varianten som blir svart efter ett tag. Brukar inte använda denna, Smedjans eller Fertan är mycket starkare. Turtle m.fl. har liknande produkter.
• Rostborttagning, http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... 000017148/ . Fosforsyra i geléform. En rosa syragegga som man smetar på och låter sitta något dygn. Med lite tålamod kan man faktiskt få det helt fritt från rost. Passar mycket bra på just skärmkanter eller under bil. Genom att blanda Smedjans och tapetklister kan få en liknande produkt själv.

Smedjans är en blandning av lite grejor, med fosforsyra som huvudingrediens. Just att den marknadsförs som magisk får mig att rygga tillbaka lite... Den funkar, men det är ingen magi. Han brukar stå på marknader, men det går även att beställa hem. Jag brukar behandla alla ytor med denna innan jag epoxiprimar. Mycket bra allroundgrej.
Det går jättebra att bada saker i Smedjans, t.ex. skruvar, bromsok etc. På detta är Smedjans jättebra. Men när det gäller att få bort rost på delar som inte kan doppas, t.ex. en skärmkant på en bil, är problemet att lösningen är för tunn. Då kan man blanda med tapetklister till en gelé så att rosten utsätts under en längre tid.

Fertan använder sig av en annan syra (tannic acid). Eftersom det är en tysk produkt är det inget hokus pokus utan det finns ett patent som man kan läsa om man känner för det. Tycker den funkar bättre än Smedjans mot riktig gravrost. Man penslar på, väntar upp mot 48 timmar, sen blir det ett svart pulver av rosten. Grejen man behandlar blir svart. Fördelen med Fertan gentemot Smedjans är att man inte behöver den i geléform, den jobbar på under längre tid ändå. Man kan bada saker i Fertan, men Smedjans är mycket billigare för det ändamålet. Sen finns det ännu billigare bad med t.ex. citronsyra.
Skriv svar