Ta hem en bil från USA 242 1982. Hemma och kommer renoveras
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
- Ort: Älvängen
- Kontakt:
Ta hem en bil från USA 242 1982. Hemma och kommer renoveras
Hej!
Är just nu i Colorado i USA och har hittat en 242 Turbo 1982 Vinröd med beige skinninredning, taklucka och lite annat lulllull.
Bilen fick jag då ägaren ansåg att det var skrot men när jag kollade så finns det ju inte en enda rostfläck, visserligen är lacken körd på den samt instrumentbrädan och klädseln är sprucken.
Men min fråga till er här är hur kan man få hem den på bästa sätt?
Är det någon här som kan ge mig lite tips?
Papperna Title är Clean på den med.
Mvh Niklas
Är just nu i Colorado i USA och har hittat en 242 Turbo 1982 Vinröd med beige skinninredning, taklucka och lite annat lulllull.
Bilen fick jag då ägaren ansåg att det var skrot men när jag kollade så finns det ju inte en enda rostfläck, visserligen är lacken körd på den samt instrumentbrädan och klädseln är sprucken.
Men min fråga till er här är hur kan man få hem den på bästa sätt?
Är det någon här som kan ge mig lite tips?
Papperna Title är Clean på den med.
Mvh Niklas
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 november 2011, 22:46
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Tyvärr inget svar på ditt svar, men blir så nyfiken. Hur kom du över den?
Samlar på mig så mycket kunskap, ska väl försöka göra något liknande inom ett par år hoppas jag.
Kommer följa tråden, lycka till!
Samlar på mig så mycket kunskap, ska väl försöka göra något liknande inom ett par år hoppas jag.
Kommer följa tråden, lycka till!
- Jon-Erik
- Donator
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Står ju lite om sånt i den här tråden...
http://forum.svenska200klubben.com/view ... gon#p17284
sista sidan
http://forum.svenska200klubben.com/view ... gon#p17284
sista sidan
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
- Ort: Älvängen
- Kontakt:
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Frågade efter en Volvo handlare och fick då svar att det vara fanns en privat Volvo verkstad som jag då åkte till. Han som äger verkstaden hade bilen och då frågade jag om den var till salu, men nej sa han, du får den av mig! Så igår var jag där och rensade en annan 240 på komplett front och ska dit idag igen och plocka Ac-systemet då det saknades lite delar på turbonmackan skrev:Tyvärr inget svar på ditt svar, men blir så nyfiken. Hur kom du över den?
Samlar på mig så mycket kunskap, ska väl försöka göra något liknande inom ett par år hoppas jag.
Kommer följa tråden, lycka till!

-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
- Ort: Älvängen
- Kontakt:
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Har ev fått tag på en transportör nuJon-Erik skrev:Står ju lite om sånt i den här tråden...
http://forum.svenska200klubben.com/view ... gon#p17284
sista sidan

-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
- Ort: Älvängen
- Kontakt:
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Så då är nästan allt klar bara och vänta tills bilen kommer hem
Fick även tag i en komplett Intercooler sats med allt som behövs, för 1300 kr och två nos snowcaps för 130 kr 
Här är lite bilder på den.
http://www.garaget.org/?car=357355


Här är lite bilder på den.
http://www.garaget.org/?car=357355
- Jon-Erik
- Donator
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Ser ut som ett lovande objekt på bilderna!
Lycka till!!!!
Fast du har nog rört ihop effektsiffrorna lite... B21ET har 155hk. En B21FT har betydligt färre, runt 130...
Lycka till!!!!
Fast du har nog rört ihop effektsiffrorna lite... B21ET har 155hk. En B21FT har betydligt färre, runt 130...
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 november 2011, 22:46
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Ser riktigt fin ut att ha som utgångprojekt, synd att man aldrig hittar nåt sånt! Hur är inredningen? Vart kommer du skeppa ifrån å hyr får du den till hamnen??
Funkar motorn å rullar bilen själv?
Ska verkligen följa denna bil!
Funkar motorn å rullar bilen själv?
Ska verkligen följa denna bil!
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
- Ort: Älvängen
- Kontakt:
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Får skylla på att jag frågade kompisenJon-Erik skrev:Ser ut som ett lovande objekt på bilderna!
Lycka till!!!!
Fast du har nog rört ihop effektsiffrorna lite... B21ET har 155hk. En B21FT har betydligt färre, runt 130...


-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
- Ort: Älvängen
- Kontakt:
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Inredningen är väl historia om man säger så, taket är som nytt och mycket fint. Blir byta instrumentpanel hela inredningen åker ut men vet inte om jag ska ha kvar beige i den eller om jag kör på svart och silverplysch i den.mackan skrev:Ser riktigt fin ut att ha som utgångprojekt, synd att man aldrig hittar nåt sånt! Hur är inredningen? Vart kommer du skeppa ifrån å hyr får du den till hamnen??
Funkar motorn å rullar bilen själv?
Ska verkligen följa denna bil!
Bilen kommer att åka på transport från Durango till Los-Angeles till detta företaget:
Trans Global Auto Logistics, Inc
c/o Oceans International Packing and Shipping Inc.
12858 E. Florence Ave.
Santa Fe Springs, CA 90670
Där ifrån till hamnen i Göteborg och till ett tullager där jag får hämta ut den när jag betalt räkningen för frakten mm.
Bilen är inte körbar men inga bromsar ligger på i alla fall. Men fick igång den efter lite jobb och kopplat i hop lite sladdar som mössen gnagt av

Planerna är väl att få hem bilen så fort som möjligt och ge den en stor service och genomgång montera intercooler satsen och sen in och regbesiktiga den och fixa kontrollbesiktning. Sen blir det nog att köra den lite i är bl.a. Ner till Vrom i det skicket som den är i nu sen till hösten/vintern så ska den ner i delar

-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
- Ort: Älvängen
- Kontakt:
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
En fråga vet du vad som kan skilja "Svenska" motorn mot "USA" motorn.Jon-Erik skrev:Ser ut som ett lovande objekt på bilderna!
Lycka till!!!!
Fast du har nog rört ihop effektsiffrorna lite... B21ET har 155hk. En B21FT har betydligt färre, runt 130...
Vet om var det står en 240 med en nästan helt ny B21ET det kanske är bättre att ha en sådan istället för B21FT i bilen?
- Jon-Erik
- Donator
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
För- OCH nackdelar...
FT har lägre kompression och mera avgasreningsgrejor. Fast det innebär ju i sin tur att den går att köra på 95 blyfritt utan problem.
Intercooler går inte att få godkänd på ET (om inte besiktningen sover...). Till FT finns det dokumentation så att man kan få den att gå igenom.
FT har lägre kompression och mera avgasreningsgrejor. Fast det innebär ju i sin tur att den går att köra på 95 blyfritt utan problem.
Intercooler går inte att få godkänd på ET (om inte besiktningen sover...). Till FT finns det dokumentation så att man kan få den att gå igenom.
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Är det inte ett helt annat insprutningssystem på FT? Eller har den också K-Jet?
Hursomhelst så tycker jag du skall köra med B21FT-motorn om det nu inte är något fel på den. En äkta 242 Turbo är i Sverige en såpass udda vagn att det vore synd att frångå original.
Hursomhelst så tycker jag du skall köra med B21FT-motorn om det nu inte är något fel på den. En äkta 242 Turbo är i Sverige en såpass udda vagn att det vore synd att frångå original.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86


-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
- Ort: Älvängen
- Kontakt:
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Ok ska gå igenom bilen så att den ska vara körbar till Vrom hade jag tänkt mig. Om motorn är frisk och är i helt ok skick så låter jag den nog få vara kvar. Intercoolern kommat jag montera när bilen kommer hem så att den sitter där vid regbesiktningenJon-Erik skrev:För- OCH nackdelar...
FT har lägre kompression och mera avgasreningsgrejor. Fast det innebär ju i sin tur att den går att köra på 95 blyfritt utan problem.
Intercooler går inte att få godkänd på ET (om inte besiktningen sover...). Till FT finns det dokumentation så att man kan få den att gå igenom.

Jag tror att den har samma insprutning det är ju mekanisk insprutning på den. Kommer nog låta den vara i originalskick om motorn fungerar bra i denTilly skrev:Är det inte ett helt annat insprutningssystem på FT? Eller har den också K-Jet?
Hursomhelst så tycker jag du skall köra med B21FT-motorn om det nu inte är något fel på den. En äkta 242 Turbo är i Sverige en såpass udda vagn att det vore synd att frångå original.

-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
- Ort: Älvängen
- Kontakt:
Re: Ta hem en bil från USA 242 1981
Längesedan man skrev något här. Bilen kom hem för ungefär ett årsedan och det har väl inte hänt allt för mycket med den.
Blev utan garage i höstas så jag har ställt undan den tills jag får tag i ett garage igen.
Började för ca 2 veckor sedan att göra iordning inredningen till bilen i alla fall. Fick tag i en beige skinninredning från en 244 Turbo, klädsen är hel men var mycket skitig så plockade loss klädsen och gjorde en rejäl rengöring, blev en rejäl skillnad när klädsen väl brev ren
Här är förarstolen klar och monterad igen och omgjord från 4-dörrars till fällbara för 2-dörrars
Passagerarstolen blev riktigt bra med
Köpte även två nos dörrpaneler till bilen tidigare i år
Kommer uppdatera löpande när det händer något med bilen, nästa projekt är att ge sig på baksätet så att det får sig en redig rengöring och insmörjning.
Blev utan garage i höstas så jag har ställt undan den tills jag får tag i ett garage igen.
Började för ca 2 veckor sedan att göra iordning inredningen till bilen i alla fall. Fick tag i en beige skinninredning från en 244 Turbo, klädsen är hel men var mycket skitig så plockade loss klädsen och gjorde en rejäl rengöring, blev en rejäl skillnad när klädsen väl brev ren

Här är förarstolen klar och monterad igen och omgjord från 4-dörrars till fällbara för 2-dörrars
Passagerarstolen blev riktigt bra med

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Allinug
- Donator
- Inlägg: 480
- Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39
Re: Ta hem en bil från USA 242 1982. Hemma och kommer renove
Vad fint!
Det som är tacksamt med skinnklädsel är att det i många fall går att få den bättre än ny, och det går då inte med originaltygklädsel.
Det som är tacksamt med skinnklädsel är att det i många fall går att få den bättre än ny, och det går då inte med originaltygklädsel.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn