Beklagar PP, du har fått en HEL del om bakfoten....
Listen runt rutan 91 och senare har nummer 3540053. Finns hos GCP för 268.75. I lager...
Framrutan som kom 1991 skiljer sig från de tidigare på främst 2 punkter:
1. Yttersta glasskicket gjordes tjockare för större motståndskraft mot stenskott.
2. Rutan fick ett svart fält runt ytterkant på glaset.
På tidigare rutor fyllde rutlisten 2 funktioner. 1. Dölja skarven mellan ruta och kaross. 2. Dölja butyltejpen som håller fast rutan. Syns ju annars som en "orm" som slingrar sig längs med rutans kant.
Med 91 års rutor kom en tunn list som bara dolde själva skarven. För att man inte skulle se butyltejpen las ett svart fält in i glaset för att dölja butylen.
Just det - BUTYLTEJP !
Föreslår att du läser Volvos servicemeddelande avd 8 grupp 84 nr 202, utgivet okt 1990. Rubriken är "byte av vindruta".
Servicemeddelandet förklarar utförligt för verkstäderna hur man byter den nya rutan som kom med 91 års modell.
och - japp - den skall sättas fast med butyltejp!
Butyltejp- politiskt inkorrekt även benämnt apskit. Det var vad jag fick lära mig hos Volvo på 90-talet....
Om det sen finns andra eftermarknadsrutor som har egna lösningar är en annan sak men rutorna bilen konstruerades för sitter med butyltejp.
Och rätt ruta har nummer 3540050 och finns även den att beställa från Volvo/GCP. Runt 2900 kr.
Så varför dom muttrar om problem med ruta är svårt att förstå???
Att sedan min personliga åsikt (av egen erfarenhet) är att det är en mindre lyckad lösning är en helt annan femma... Uppstår ofta missljud från rutan efter några månader då listen börjar krypa loss från rutan och vinden börjar leka och vissla i springan som uppstår. Aldrig mer 91 och senare framruta för mig!
Servicemeddelandet går att scanna om någon vill gå en snabbkurs...