Undrar igen om du sparat reflexrampen från 87an och om den är till salu ?

Hade du också en stark gummi-lukt i bilen? För så är det i min och jag tror det är de gummimattorna som är boven. Helst skulle man haft tag i dämpmattorna från en Diesel som har tjockare mattor då det inte skulle skada om bilen blev något tystare.Volvo245GLT skrev:Ja det där med gummimattorna lär vara ganska vanligt! Hade samma fenomen på min -77:a. Men mattor från en senare modell passade perfekt.
Det tycker bilprovningen också så därför skall jag fixa en bild på detta. Det ser också bra ut men jag tycker nog ändå det blir mysigare med helorange.Tobbe skrev:Fint det blev med originalfronten, hade nästan varit snyggt med dem vanliga blinkersglasen också.
Tilly skrev:Jag fick ett erbjudande om att köpa nya NOS dörrsidor och självklart tackade jag inte nej till det. Hade i och för sig inte reflekterat över att de gamla var så dåliga innan men nytt är alltid nytt och dessutom är de röda så ovanliga så det gäller att försöka komma över vad som finns.
För att försöka förbättra fuktskyddet lite provade jag att behandla nederdelen med vax/paraffin. Detta värmdes på med hårtork (det är därför det ser lite mörkare ut). Vet inte hur stor skillnaden blir men det har ju en vattenavstötande effekt. Det är ju ganska "milda" grejer så jag tror inte det gör någon skada i alla fall.
Högtalarna är lite av ett problem på 240. Vill man ha lite vassare än de som Volvo erbjöd på 80-talet så får man ofta problem med att de blir för djupa och så tar fönsterhissmekaniken emot när man hissar ned fönstret. För att råda bot på detta måste man ha någon form av distans så att högtalarna kommer ut några millimeter. Jag skar till fyra "puckar" av limpistol-limstavar som fungerade perfekt. Visserligen syns det ju att högtalaren och dess galler inte sitter kloss an mot dörrsidan men det får man leva med helt enkelt. Jag har tagit ramen från ett par slaktade Volvo HT173-högtalare för att kunna använda original plastgallren.
Så här blev det färdiga resultatet. Snyggt va! De nya dörrsidorna har en lite slätare struktur och en trevligare röd färg än de gamla men färgen har nog ändrats av solen under årens lopp så kanske blir det likadant med dessa. Inte så lätt att göra något åt i så fall.
De gamla var sisådär. Dock satt det ingen plast på plats mellan dörr och dörrsida. Vete fasen om den var borta när jag köpte bilen eller om jag har varit så omdömeslös att jag har tagit bort den. Nu sitter det ny plast som är rätt monterad (mycket viktigt har jag insett). Egentligen borde man väl spara de gamla dörrsidorna och sätta dit ny masonit men frågan är om jag orkar det? Just nu känner jag mest för att låta dem gå med till tippen.
Bak blir det nog till att byta masonit då dessa är rätt dåliga också. Dock har jag hittat begagnade dörrsidor med blå klädsel där masoniten är i nyskick så här får jag nog anstränga mig och flytta över den till de röda.