Släntrar in såhär på ett bananskal, brukar hänga i ett annat forum men kände att dela med mig även här kan vara en plan eftersom att det trots allt är en 245a -75 som man demonterat och hängt upp i garaget.
Planen var från början bara att finfixa den i våras, den hade då stått i över ett år hos farsan efter att den gav upp motormässigt.
men, som ni kommer att se bland bilderna så var det visst lite värre än så. Nu har det dock gått ca 6-7 månader sedan den rullade in i garaget, förvisso så hade jag ett sommaruppehåll på 2-3 månader innefattande semester och en lite oväntad bilolycka så nu är man igång igen.
För mer ingående uppdateringar, tankar osv så besök gärna "bloggen" Http://grizzlyn.allvarlig.nu eller https://www.facebook.com/GreenGrizzly/

Bilen hämtad från farsan i Övik

Bilen på plats i de nyfunna garaget strax utanför Umeå.
Ingenting finns på plats vid detta tillfälle men verktyg och platsbrist är att vänta...

Som sagt, hade bara tänkt renovera den till en början men ack så fick man snabbt se att det skulle mer till för det.
Råttor hade funnit detta som en fin hemstad och nån tidigare ägare hade kommit på det genialiska med skumgummi och tidningspapper som isolering och dämpning... verkligen överallt.

Inredningen börjar försvinna, inte riktigt så illa som jag hade börjat befara att det var under den.

När insidan börjar bli "ren" så var det utsidan kvar. Som tur va så går sånt här arbete 17 gånger snabbare än de arbete som väntar sen, att sätta ihop den.

B20in såldes med tillhörande låda, planen och tankarna vid detta läge var att trycka ner en nyare volvospis men... det var då det...

Normalt så hade jag tagit stora saxen och klippt kablaget... men jag kände att det var väl inget större problem att backa ut kablaget helt ifall man skulle behöva använda det sen eller om man får hjärnsläpp vid nydragning av kablage och inte lyckas läsa elschemat

Under framrutan dolde sig riktigt ful rost, blir en del plåtbyte här.

Börjar bli tomt i bilen nu...

Lättare att dumpa tanken om tanken är tom... så en annan projektbil fick bli mottagare av denna bensin... en 240pump, batteriladdare och vattenslang does the work great.....

plopp så va framvagnen nere.

Badabom bom så var framvagn och bakvagn nere, börjat skrapa underredsmassa i hjulhusen, nu börjar bygget av en bilvagga för att få upp bilen och enkelt kunna arbeta med underredet. Dels för att få bort underredsmassan, fixa rost men även för senare när återmonteringen börjar så kommer man enkelt åt... du kommer att se snart...

Baljorna bak, tro det eller ej men detta var faktiskt bland den värre rosten jag hittat på bilen. Lapp-Lars hade varit framme med svetsen sin för tydligen tyckte man att detta var bättre än att köpa ny dyr dyr balja formpressad och klar...

Ytrost inne i bilen i golven men inget man dör över. överväger att antingen kapa ut och byta till ny och fin eller bara blästra och låta vara... dilemman.

Motor 1 av 2 införskaffad. Och nej, det blev ingen volvospis. Denna på bild är den som grenrör och insug mm kommer att byggas på samt den som kommer att användas för inpassning i karossen för motor & låda samt byggande av motorfästen.

Lite rädd att man skändar något heligt i detta forum nu men jag, om du inte såg det på tidigare bilen så.. det är en mercedes om605. Denna som är på bild är som sagt inte en turboladdad, det införskaffades helgen efter detta foto togs.

Bilen lite högre upp nu. Tänkte ju inte till innan så bilen stod inte i linje med traversen i taket så jag fick palla upp den med däck för att få rätt höjd på den med hjälp av en motorlyft istället.

Instämning av vaggan, ena hållaren på plats.

Killen med koll

Infästning bak börjar på att vara klar.

Stommarna på plats, bärbalk, förstärkningar stoppram för att förhindra överrotation samt säkerhetvajrar och låsbultar.

Vipps så stod vi på kant

Går utmärkt att rotera åt valfritt håll samt att allt står på hjul så behöver man göra plats för annat eller vända på den så är det bara att dra ut den ur garaget, vända på den och knuffa in den igen.
Framtiden bjuder nu på fortsatt skrapning av underrede från underredsmassa, utbyte av den plåt som måste bytas ut samt inpassning av motor och växellåda.
Eftersom att det skall ner en OM605 så måste jag svetsa om oljetråget då Mercedes tyckte att det var mer logiskt med uppsamlaren fram än bak. Sen så lådan som skall ner (omsvetsad BMW ZF 57dz) är lite större än de röda som normalt sitter i denna bil så tanken är att kapa av toppen av tunneln för lådan, sedan splitta tunneln och öka vidden det som behövs för att sen montera på originalöverdelen fast med påsvetsad breddning.
Visst, det är en hel del annat oxå som måste göras men en sak i taget..
...de kommer mera.