Adjö 200 klubben

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
hakano

Re: Adjö 200 klubben

Inlägg av hakano »

Danne Engberg skrev:Hur kommer det sig att ett årsmöte på sveriges största bilmässa skulle vara ett dåligt val?
Inte så mycket bilmässan som tidpunkten en påskhelg.
Är få medlemmar förunnat att kunna dra iväg en påskhelg om dom har en familj hemma som är ointresserade av bilar och som inte vill/kan/har lust att följa med. Då blir valet för de flesta att vara hemma med familjen på andra saker om familjefriden skall bestå. Tidpunkten bör ju krocka så lite som möjligt med andra sociala umgängen.

Danne Engberg skrev:När vi hade det i göteborg kom 4-5 st förutom styrelsen. Och det var inte på påskafton.
Då jag var en av dom som var där så vet jag att inte ens styrelsen var där. Inte hela alltså. Fanns annat som var roligare än årsmöte.

Det är väl lite det som är en del av styrelsens arbete att lyssna av bland medlemmarna vad som kan vara bra, vad som kan locka folk, att prova nåt nytt om inte det man redan har provat fungerar så bra, prova med nya ej tidigare provade platser o.s.v.

Problemet är inget nytt och något som de flesta föreningar brottas med. På 90-talet hade Amazonklubben årsmöte i samband med SVIS årliga reservdelsförsäljning i Köping i maj månad. Borde ju vara ett säkert kort tyckte man eftersom det varit en väldigt välbesökt tillställning under flera år. Besökande klubbmedlemmar under dagen kunde säkert räknas in till mellan 50 och 100 stycken. Vad gjorde folk när dom varit på SVIS...jo, dom åkte hem. Dom struntade i årsmötet fastän det var förlagt precis intill och i lagom tid. Det kom ungefär 5 stycken där också förutom styrelsen. Detta med ett medlemsantal på minst runt 1500 medlemmar vid det tillfället.
240 GLT

Inlägg av 240 GLT »

Många Volvoklubbar har haft sitt årsmöte i samband med VROM, den kanske största Volvoträffen av alla. De årsmötena sägs ändå ha varit besökta av väldigt få. Trots att hundratals av medlemmarna nog fanns på parkeringen utanför. Medlemmarna tittade på bilar och försökte göra marknadsfynd istället.

De flesta, inklusive mig, vet nog inte riktigt vad ett årsmöte innebär. Jag har fått uppfattningen att det är torrt och trisst. Förmodligen ett antal punkter och paragrafer som ska gås igenom och som så småningom ska leda fram till att styrelsen ges ansvarsfrihet. Det har verkat roligare att stanna kvar ute på parkeringen.

För mig känns det fel att bråka om hur och varför klubben blev nedlagd. Jag tycker det är helt rimligt att arbetsbördan blev för stor för Danne och Mattias. Det som nu borde göras är istället att diskutera möjligheterna till en återuppstart av klubben med en ny och större styrelse.

Personligen anser jag inte att tidningen var något "hjärta" i Svenska 200 klubben. Istället så är det forumet som har haft den rollen. Medan man läste tidningen en gång och samma dag som den kom, så finns det på forumet nya och läsvärda inlägg så gott som varje dag året runt. Så tack Danne för att du har fått igång forumet igen.
Danne Engberg
Kontakt:

Inlägg av Danne Engberg »

Inte så mycket bilmässan som tidpunkten en påskhelg.
Är få medlemmar förunnat att kunna dra iväg en påskhelg om dom har en familj hemma som är ointresserade av bilar och som inte vill/kan/har lust att följa med. Då blir valet för de flesta att vara hemma med familjen på andra saker om familjefriden skall bestå. Tidpunkten bör ju krocka så lite som möjligt med andra sociala umgängen.
Skulle påstå att det spelar nog ingen större roll om vi skulle lagt den på en lördag kl 1500 i örebro eller sundsvall så skulle det fortfarande inte komma fler än det gjort. Som det sägs , klubbar har lagt det det på VROM och andra tillställningar men ingen kommer ändå o man kan ju backa till sig själv. Hur många årsmöten i samfällighetsföreningen där man bor har man vart på??? Jag har bott i mitt hus i 11 år o inte vart på en enda.

sen att hela styrelsen inte var på plats i Göteborg berodde väl mer på att dom bodde 100+mil från götet , dom som inte var där.
Bild
hakano

Inlägg av hakano »

240 GLT skrev:De flesta, inklusive mig, vet nog inte riktigt vad ett årsmöte innebär. Jag har fått uppfattningen att det är torrt och trisst. Förmodligen ett antal punkter och paragrafer som ska gås igenom och som så småningom ska leda fram till att styrelsen ges ansvarsfrihet. Det har verkat roligare att stanna kvar ute på parkeringen.
Ett årsmöte är ju högsta beslutande organ inom en förening och vill man göra sin röst hörd och vara med och påverka så är det ju på årsmöte man skall gå. Eftersom så många väljer att stanna kvar ute "på gården" så kan ju konsekvensen till slut bli som den nu blev för 200-klubben...och det är ju torrt och trist om något. Eller?

Danne Engberg skrev:Skulle påstå att det spelar nog ingen större roll om vi skulle lagt den på en lördag kl 1500 i örebro eller sundsvall så skulle det fortfarande inte komma fler än det gjort. Som det sägs , klubbar har lagt det det på VROM och andra tillställningar men ingen kommer ändå o man kan ju backa till sig själv. Hur många årsmöten i samfällighetsföreningen där man bor har man vart på??? Jag har bott i mitt hus i 11 år o inte vart på en enda.

sen att hela styrelsen inte var på plats i Göteborg berodde väl mer på att dom bodde 100+mil från götet , dom som inte var där.
Med så få krockar som möjligt med annat socialt så undanröjer man ju i alla fall hindren och kollisionerna för många att komma. Bygger man in hinder tidsmässigt då kan man i alla fall vara säker på att det inte kommer några på årsmötet. Om bara stadgarna tillät tidsmässigt så kunde man ju ha årsmöten på julafton, juldagen eller annandag jul i så fall också med hänvisning till att det kommer ju ändå inga medlemmar...

När det gäller styrelsens närvaro i Gbg så står det väl i årsmötesprotokollet vilka i styrelsen som var där och vilka som uteblev. Att dom som hade +100 mil att åka uteblev kan jag ha förståelse för. Men kanske inte lika stor förståelse för dom i styrelsen som hade kortare resväg än vad du hade t.ex...för hur skall man få medlemmarna att engagera sig och vara aktiva i klubben och sluta upp på årsmötena när inte ens styrelsen själv engagerar sig i sina styrelseuppdrag och uteblir till förmån för andra "roligare" saker?
Att ha ett styrelseuppdrag innebär ju att man får lägga viss tid av sin fritid och resa på t.ex. styrelsemöten och årsmöten...det är väl det som det innebär att ha ett styrelseuppdrag? Föreningen är ju rikstäckande och alla i en styrelse kan ju inte vid alla tillfällen ha alla möten precis i närheten av sig själva, det faller ju rent praktiskt.
Danne Engberg
Kontakt:

Inlägg av Danne Engberg »

Fattar inte vad du syftar på.
Alla i styrelsen var väl med på alla möten
Problemet var ju att dom positioner som fanns var
Ordörande Mattiás som var med på alla utom 1
Sekterare Jonas ivansson / Cristian Levin / Thomas har vart med på dom möterna som dom satt som sek
Kassör / Redaktör / clubshop / Svisansvarig / Träff-Mäss ansvarig var jag och jag har vart jag på alla möterna
Medlemsansvarig var jag i 4 år o sen fredrik och han har var med på alla möten

Jag och chrille har dessutom åkt på alla svismöten i jönköping och köping.

Vi har efterlyst folk på alla årsmöten , via forumet och i tidningen.
Dom som fått uppgifter att göra har misslyckats och gjort så vi andra har fått ta reda på oredan efteråt.

INGEN vet hur mycket tid det tar för att driva en förening och hur mycket tid bla jag lagt ner.

Men det är som i alla andra föreningar. Man betalar sin avgift och sen bara är.
Jag är som sagt likadan när det gäller villa föreningen.

Möterna har legat i Märsta , Göteborg , Jönköping och på nästan 300 medlemmar runt om så har inta antalet medlemmar sträckt sig över 10 personer oavsett om vart mötet och när mötet tagit plats.
Jag vidhåller fortfarande att Bilmässan är en bra plats. När man sett medlemmar under dagen så undrar jag fortfarande varför man inte stannar kvar i någon timme extra för att komma på mötet , har man vart borta hela dagen så är troligen inte familjen grining för att man kommer någon timme senare hem.

Årsmöte är och låter inte så roligt men det är ju ett sett att få sin röst hörd. Ingen har under klubbens nästan 8 år skickat in en motion om något .

Jag lämnar denna tråd nu. Orkar inte försöka "skydda" eller "förklara" mer , vi gjorde vårt bästa och fick ingen hjälp av medlemmarna för att driva klubben vidare. Vi kommer försöka hålla klubben levande via detta forum. Vill någon skapa en ny styrelse och en aktiv klubb
så kan jag skicka över banderoll mm som vi har kvar

Tack för dessa 8 åren 24 Feb 2004-31 dec 2011 // Danne Engberg
Bild
Djo

Inlägg av Djo »

Hänt är hänt inte mycket att göra åt igentligen hoppas det kan startas någon ny 240 klubb i framtiden. :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar