Broms fundering

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Skriv svar
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Broms fundering

Inlägg av Götesson »

Satt och tittade på bromsdelar på skruvat.se och såg då att de finns Lucas Girling och ATE bromsok. Vilken modell har jag på min bil, kan jag få reda på det utan att man behöver titta på bilen? Och sen fanns det dessa två modeller på skivor fram:

1
Bromsskiva

Bromsskivetyp: Ventilerad
Diameter (mm): 263
Hålantal: 5
Tjocklek (mm): 22

2
Solid
Diameter (mm): 264
Hålantal: 5
Tjocklek (mm): 14.3

Kan jag använda båda modeller eller passar bara en av dem pga tjocklek?
// Benjamin Filip Götesson
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Broms fundering

Inlägg av janneR »

Du kan inte använda vice versa utan OK och skivor måste vara avsedda för varandra.
Kommer inte ihåg vilken årsmodell eller modell du har så skriv gärna det. På de flesta 244 fanns en liten lapp sittande på plåtkanten mot bakrutan inne i skuffen, på höger sida. Där skall stå i sifferkod vilka Ok du har, har för mig att Girling är 1 och ATE är 2.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: Broms fundering

Inlägg av Åkerman »

från slutet på 87 satt det ventilerade skivor och girling ok, rätta mig om jag har fel men är halv säker.. kan sitta på 86an med
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
classe
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 november 2011, 19:52

Re: Broms fundering

Inlägg av classe »

Fram försvann ate 75 eller 76,bara girling där sedan,bak titta på oken eller service lappen.
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Broms fundering

Inlägg av Götesson »

De verkar som de är lucas girling som gäller, stod års 76-93 på dem iaf.

Men på bromsskivorna står de ju inget, bara diameter o tjocklek och att ena är ventilerad.
// Benjamin Filip Götesson
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: Broms fundering

Inlägg av Åkerman »

glömde att det är ju bara framskivorna som är ventilerade
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Broms fundering

Inlägg av Cpt Tuttle »

Den ena skivan är ventilerad ja, och där är hela grejen.
Du måste ha ok till ventilerade skivor för att kunna köra dem och vice versa.
Undrar du vad du har idag, så kolla kanten på skivan.
Är den slät har du solid skiva, finns det kylflänsar så har du ventilerade.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Broms fundering

Inlägg av Götesson »

Cpt Tuttle skrev:Den ena skivan är ventilerad ja, och där är hela grejen.
Du måste ha ok till ventilerade skivor för att kunna köra dem och vice versa.
Undrar du vad du har idag, så kolla kanten på skivan.
Är den slät har du solid skiva, finns det kylflänsar så har du ventilerade.
Jag har solida skivor på bilen. Ventilerade skivor är bara till för att dem ska klara värmen bättre?
Solida skivor borde väl ha bättre bromseffekt eftersom de är mer anliggningsyta på dem, eller?
Frågar man inget får man inget veta :mrgreen:
// Benjamin Filip Götesson
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Broms fundering

Inlägg av janneR »

Götesson skrev:
Cpt Tuttle skrev:Den ena skivan är ventilerad ja, och där är hela grejen.
Du måste ha ok till ventilerade skivor för att kunna köra dem och vice versa.
Undrar du vad du har idag, så kolla kanten på skivan.
Är den slät har du solid skiva, finns det kylflänsar så har du ventilerade.
Jag har solida skivor på bilen. Ventilerade skivor är bara till för att dem ska klara värmen bättre?
Solida skivor borde väl ha bättre bromseffekt eftersom de är mer anliggningsyta på dem, eller?
Frågar man inget får man inget veta :mrgreen:
Det är inga kylflänsar i beläggens anliggningsytor utan skivan är tjockare än den solida och har som luftintag i kanten, om du ser en ventilerad skiva så förstår du. Se nedan.

Bild

Det är inte exakt den skiva du kanske skall ha men du ser hur ventileringen sker.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Broms fundering

Inlägg av Götesson »

janneR skrev:
Götesson skrev:
Cpt Tuttle skrev:Den ena skivan är ventilerad ja, och där är hela grejen.
Du måste ha ok till ventilerade skivor för att kunna köra dem och vice versa.
Undrar du vad du har idag, så kolla kanten på skivan.
Är den slät har du solid skiva, finns det kylflänsar så har du ventilerade.
Jag har solida skivor på bilen. Ventilerade skivor är bara till för att dem ska klara värmen bättre?
Solida skivor borde väl ha bättre bromseffekt eftersom de är mer anliggningsyta på dem, eller?
Frågar man inget får man inget veta :mrgreen:
Det är inga kylflänsar i beläggens anliggningsytor utan skivan är tjockare än den solida och har som luftintag i kanten, om du ser en ventilerad skiva så förstår du. Se nedan.

Bild

Det är inte exakt den skiva du kanske skall ha men du ser hur ventileringen sker.

Mvh Janne
Okej, då har jag fått de om bakfoten. Är de slitsade skivor jag tänker på då, när de är på anliggningsytan?
// Benjamin Filip Götesson
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Broms fundering

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jepp.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Skriv svar