240_kalle skrev:har en kompis som bjöd ut en motor ur en isbil. B200 med dubla 45or, vx3 och extraktor. skall åka och kolla på den imårgon.
får se hur det blir med den, ringde upp han och kolla hur det var och han sa att några skulle komma och kolla på bilen(som motorn vart i) och han skulle se om de vill ha motorn också enda jag var lite intreserade av så cvar vx3an och gasarna
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
startade klövern idag första gången sedan september, skulle flytta den och eventuelt sätta vinterdäck.
den startade efter ca 20 sek på starten var trots allt -8 men när jag skulle flytta den så slirade jag fast (hade sommardäck på än), eftersom det var ca 15cm med snö framför bilen..
gav upp hoppet after att jag kollat på värmemätaren snabbt och såg att den nästan var på rött. då stannade jag bilen och kollade, aj men fan, inget vatten. aj då, nåja det har ju läckt ut, men var?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
240_kalle skrev:startade klövern idag första gången sedan september, skulle flytta den och eventuelt sätta vinterdäck.
den startade efter ca 20 sek på starten var trots allt -8 men när jag skulle flytta den så slirade jag fast (hade sommardäck på än), eftersom det var ca 15cm med snö framför bilen..
gav upp hoppet after att jag kollat på värmemätaren snabbt och såg att den nästan var på rött. då stannade jag bilen och kollade, aj men fan, inget vatten. aj då, nåja det har ju läckt ut, men var?
240_kalle skrev:skulle vilja ha en ny remmskiva som är mindre till b200/b230 med 3 spår
någon som vet lämpad diameter för att varva mot 9000+
Varva 9000+ går det att göra. Men generatorn kommer lämna in och vattenpumpen fungerar inte som den ska i det varvet. Och så har man för hårda ventilfjädrar så hammrar man in ventilsätena i toppen på kort tid. Allt är av erfarenhet så det är inget jag hittar på
okej.. jo jag vet följderna med för stor skiva. det med ventilerna så viste jag inte. men bilen skall inte gå på 9000 varv hela tiden, den kommer dock användas som bus/gatbil
dock så har jag haft varvmätaren i botten ett antal gånger. den går till 8000.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
Den plåten hindrar veven att ha onödigt mycket olja kvar på sig och samtidigt hindrar den att oljan som kastas upp mot veven att slunga vidare oljan åt alla håll. Blir det mycket olja på veven blir det lite obalans vilket man aldrig vill ha. Och det stjäl lite energi också
Det blir mer viktigt desto längre vevaxeln är i en motor. Tex bmw M50 motorn vet jag har det monterat orginal
Kommer det mycket olja ur vevhusventilationen så bör du titta på att fixa en grövre vevhusventilation eller så är kolvringarna dåliga. Kör du inte turbo så bör du verkligen kolla kolvringarna och så att cylindrarna är runda och fina.
Jag själv kommer att köra en vevhusventilations burk som andas genom orginal vevhusvent, ventilkåpa och en genom bränslepumps locket. Och från burken så kommer jag ha en oljeretur ner i tråget igen. Men då har jag ca 10 i komp och laddar strax över 2 bar så bara orginal vevhusventilation klarar inte av det.
jag har orginal vevhusventilation. jo jag har planerat lite att modda vevhusventilationen, skall ha egen på orginal plats samt ansluten med den i toppen som sitter orginal till -70 talare. dessa kommer att samanfogas så att eventuell olja kommer att åka tillbaks ner i tråget som det gör orginal(den långa gummislangen som går under olje nivå)
jag antar att nån kolvring är knäckt i den för den har inte så länge tryckt ut olja..det började när jag egentligen börja köra långa sträckor med den och efter det har det fortsatt.
har faktiskt ingen aning vad jag kommer få i komp på nya maskinen det är ju 10 i en b200, men då skall ju toppen planas 1,2mm till, totalt blir det 3mm
en anledning till att jag håller på med ny maskin är att den trycker ut olja, antog nog kolvringarna.
antar att den där plåten inte skulle vara så dålig skall ju ändå varva en del. eller är det helt bortkastade pengar?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
240_kalle skrev:jag har orginal vevhusventilation. jo jag har planerat lite att modda vevhusventilationen, skall ha egen på orginal plats samt ansluten med den i toppen som sitter orginal till -70 talare. dessa kommer att samanfogas så att eventuell olja kommer att åka tillbaks ner i tråget som det gör orginal(den långa gummislangen som går under olje nivå)
jag antar att nån kolvring är knäckt i den för den har inte så länge tryckt ut olja..det började när jag egentligen börja köra långa sträckor med den och efter det har det fortsatt.
har faktiskt ingen aning vad jag kommer få i komp på nya maskinen det är ju 10 i en b200, men då skall ju toppen planas 1,2mm till, totalt blir det 3mm
en anledning till att jag håller på med ny maskin är att den trycker ut olja, antog nog kolvringarna.
antar att den där plåten inte skulle vara så dålig skall ju ändå varva en del. eller är det helt bortkastade pengar?
Den anslutningen på ventilkåpan försvann pga av att b2x/b2xx motorerna inte har speciellt högt vevhus tryck där uppe. Men det är ju självklart alltid en säkerhet! Kör du lungt och långa sträckor och den spyr ur sig olja så är nog ringarna slut eller så är den överfylld med olja. Nu bygger du ju visserligen en ny motor men komptesta i varje fall. Där bör du se att något är konstigt.
Skrap plåten vet jag nog ingen som kört med som kör trimmad rödblockare men det är ju alltid en förbättring självklart. Ska man svänga mycket när man kör hårt så vispar det ju runt ordentligt i oljetråget och då gör den ju helt klart nytta! Och va jag förstod så kostade den inte mycket på volvo?
Kanske man borde bygga en anslutning där pumpen skall sitta också.. Njaa.. Köra lungt och lungt, ljämnt var det iallafall. 4000 varv i 100km/h, men började köra 80 istället. Jag tror nog jag kommer skaffa plåten, bara för att den inte var så dyr.
Tack Tommy för hjälpen
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
jahapp, där rök tätningen till motorvärmaren. efter 30år så får den nog ge sig. antar det var där det läckt ut från första början. det såg nästan ut som när en bil på film börjar koka.
lade förövrig på vinterdäck för att underlätta förflyttningar av bilen.
tinade av bilen.
vinterbilder kommer.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.