är mina stötdämpare slut?
-
är mina stötdämpare slut?
har fått ett konstigt fenomen på mina stötdämpare fram den senaste månaden, det är så att blir det kallare än ca 6-7 minus så blir dom tvär stumma å har ingen fjädrings väg alls, men så fort det blir några grader varmare ca 3-4 minus så funkar dom som vanligt.
vad ja kan se så har det inte läkt ut nån olja från dom men kan det ha kommit in vatten eller blivigt fukt i dom så att dom fryser till när det blir för kallt?
hoppas nån fattar vad ja menar.
Mvh fredrik.
vad ja kan se så har det inte läkt ut nån olja från dom men kan det ha kommit in vatten eller blivigt fukt i dom så att dom fryser till när det blir för kallt?
hoppas nån fattar vad ja menar.
Mvh fredrik.

-
Re: är mina stötdämpare slut?
Kan ha kommit in vatten. Men det är ju ett faktum att oljedämpare blir hårda då det är kallt, oljan blir ju så jäkla trögflytande att dämparna inte "hinner med".
-
Jo de vet ja att dom kan göra men har inte bytt framdämpare på 3 år å förra vintern så var det runt minus 20-35 grader hela vintern å då funkade dom finfint.

-
- Kontakt:
-
Men hjälper det?
Gasdämpare är ju oljedämpare de med, bara att det tillsatts gas för att förhindra skumbildning...
Gasdämpare är ju oljedämpare de med, bara att det tillsatts gas för att förhindra skumbildning...
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Kontakt:
Tack för att du utökade mitt kunnande eller rättare, minskade min okunskap.Cpt Tuttle skrev:Men hjälper det?

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
exakt som på den tiden då man cyklade till skollan hade dämpare fram och dom frös när det blev kalt (cyklade även på vintern) är vatten i dom vare på cykelen iallafal så tror det är dags för stötdämparbyte faktiskt.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
Så hände det med ena dämparen fram på 242an förra vintern. Slog t.om sönder fjäderbenslagingen. Men dämparna (vanliga olja) va så sopslut och full med vatten så vände man den upp och ned sa det bara "tjoff" så flög den ner, inget motstånd alls..
Så är nog dags för dig att byta
Så är nog dags för dig att byta

-
Hade det problemet på en vinterbil. I detta fallet en bmw e30 som dämparna frös på. Men efter en halvtimmes körning så funka de som de skulle.
Bilen studsade värre än något annat jag kört och väghållningen va lika med noll... Då var det iaf dämparna som hade fått i sig vatten.
Byt för de är verkligen inget trafiksäkert att åka omkring så
Bilen studsade värre än något annat jag kört och väghållningen va lika med noll... Då var det iaf dämparna som hade fått i sig vatten.
Byt för de är verkligen inget trafiksäkert att åka omkring så

-
har bytt ut dämparna fram för nån vecka sen å det vart en jäkla skillnad må ja säga