Upphöjning golv

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Skriv svar
Jim

Upphöjning golv

Inlägg av Jim »

Håller ju på att fixa upp min -84 244. och då är de ju som en upphöjning på golvet där stolarna sitter. och rosten som finns är ju självklart under den. så undrar de går att ta lös upphöjningen, typ att den är punktad så de bara är att slipa bort punkterna sen bara lyfta upp den sen punkta tillbaka sen då man är klar. har kollat men har som inte sett att den är svetsad nånstans.

Är de nån som vet?

Håller som sagt på att fixa upp bilen nu så ni kanske får nå dumma frågor ibland.
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
Lazze S

Re: Upphöjning golv

Inlägg av Lazze S »

Hela sitsresaren är i 1 stycke och punktad lite varstans. Bara borra ur punksvetsarna och hugg loss den. Finns nog inte längre som ny, då dom senare hade ett hål under förarstolen för air-bag boxen.
Jim

Inlägg av Jim »

Okey. men om jag borrar och bryter försiktigt så kanske man kan få lös den hel och sätta tillbaka sen?
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Inlägg av Posse »

Jim skrev:Okey. men om jag borrar och bryter försiktigt så kanske man kan få lös den hel och sätta tillbaka sen?
Bild

I reservdelskatalogen ser ju sitsresaren (21) enkel ut att plocka ur, men jag förmodar att det i verkligheten är mycket slit.

Är det ytrosten inuti och under sitsresaren du vill åtgärda?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Jim

Inlägg av Jim »

Bilen har ju stått i flera år med täta dreneringar, så då har ju vattnet kommit på golvet och åkt under sittresaren på båda sidor. och de kommer man ju inte riktigt åt. sen är de en gammal lagning under den som jag ska göra om men är inte så taggad på att ligga i snön och svetsa. därför skulle jag vilja få bort den så man kan svetsa inifrån
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Inlägg av Posse »

Jim skrev:Bilen har ju stått i flera år med täta dreneringar, så då har ju vattnet kommit på golvet och åkt under sittresaren på båda sidor. och de kommer man ju inte riktigt åt. sen är de en gammal lagning under den som jag ska göra om men är inte så taggad på att ligga i snön och svetsa. därför skulle jag vilja få bort den så man kan svetsa inifrån
Tills forumkraschen fanns visst en tråd där jag skrev något om mina bekymmer om rosten under min stolresare. Ett uppslag var visst att försöka med t.ex. "Smedens rostborttagare" men jag har inte testat, och f.ö. inte färdigställt än på annat sätt heller.

Ang "ligga i snön och svetsa" måste du väl iallafall in under bilen för att rostskyddsbehandla det du svetsat...?
Jim

Inlägg av Jim »

Ja men de går lite fortare att bara smeta nå klegg på de jag svetsat än att man ska ligga under och jävlas med stor rondellen och sen försöka få den nya biten att sitta kvar med hjälp av nå svetstråd...

Ska likas underredsbehandla hela bilen så fort jag fått ihop den igen
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Inlägg av Posse »

Jim skrev:Ja men de går lite fortare att bara smeta nå klegg på de jag svetsat än att man ska ligga under och jävlas med stor rondellen och sen försöka få den nya biten att sitta kvar med hjälp av nå svetstråd...

Jag föreställer mig att det knappast kommer att gå fort att demontera och återmontera sitsresaren. Dessutom finns det ju bränsle- och bromsledningar tätt under golvet som noga måste aktas vid ev borrning och svetsning.

Har du möjlighet att visa bilder av skadorna här...?

Har du lust att lite förtydliga "...sen försöka få den nya biten att sitta kvar med hjälp av nå svetstråd..."...?
volvohansen

Inlägg av volvohansen »

Man kan i biltema købe et bor til at bore svejspunkterne ud med, jeg har selv en
vh
volvohansen
www.123hjemmeside.dk/tommysgarage
volvohansen

Inlägg av volvohansen »

Jim

Inlägg av Jim »

Posse skrev:
Jim skrev:Ja men de går lite fortare att bara smeta nå klegg på de jag svetsat än att man ska ligga under och jävlas med stor rondellen och sen försöka få den nya biten att sitta kvar med hjälp av nå svetstråd...

Jag föreställer mig att det knappast kommer att gå fort att demontera och återmontera sitsresaren. Dessutom finns det ju bränsle- och bromsledningar tätt under golvet som noga måste aktas vid ev borrning och svetsning.

Har du lust att lite förtydliga "...sen försöka få den nya biten att sitta kvar med hjälp av nå svetstråd..."...?
Har inte påstått att de går fort. men jag sa att de går fortare att bara ligga under och kleta dit nå klegg än att ligga under och försöka svetsa. och vill ju likas få bort sittresaren för att dels de är lättare att svetsa, de är rost under som måste slipas, och lite av sittresaren är skadad. alltså tar de extra tid att ta bort den men jobbet blir mycket bättre gjort än att försöka få dit nån "rostätare" och sen försöka behandla sen svetsa hålet underifrån och försöka få nå som täcker skarven under sittresaren.

Så antingen så tar jag och lägger mig i snön och kapar lös plåten, fixar en ny bit, försöker svetsa de. sen pillra in nå rostätare under sittresaren och vänta på att de ska ta sig sen försöka få in nått att behandla med. sen kapa i sittresaren och byta ut den dåliga biten och sen måla upp hela golvet

Eller så lägger jag en extra timme på att ta bort punkterna, kapar och svetsar inifrån, slipar ytrosten, tar in sittresaren i garaget och lagar den, målar upp allting, lägger mig i snön och täcker svetsskarven och målar på nånting på den 5*10cm stora biten, sen punkta dit sittresaren igen och måla hela golvet

Tar som sagt extra tid men de skiter jag i för då kan jag hålla på inifrån bilen så jag slipper ligga i snön och sen kan jag bara stänga igen dörrarna om de börjar blåsa men jag kan fortsätta med de jag gör.

Volvohansen: tack för länken, blir att köpa en sån :)
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Inlägg av Posse »

Jim skrev:
Posse skrev:

Har inte påstått att de går fort. men jag sa att de går fortare att bara ligga under och kleta dit nå klegg än att ligga under och försöka svetsa. och vill ju likas få bort sittresaren för att dels de är lättare att svetsa, de är rost under som måste slipas, och lite av sittresaren är skadad. alltså tar de extra tid att ta bort den men jobbet blir mycket bättre gjort än att försöka få dit nån "rostätare" och sen försöka behandla sen svetsa hålet underifrån och försöka få nå som täcker skarven under sittresaren.

Så antingen så tar jag och lägger mig i snön och kapar lös plåten, fixar en ny bit, försöker svetsa de. sen pillra in nå rostätare under sittresaren och vänta på att de ska ta sig sen försöka få in nått att behandla med. sen kapa i sittresaren och byta ut den dåliga biten och sen måla upp hela golvet

Eller så lägger jag en extra timme på att ta bort punkterna, kapar och svetsar inifrån, slipar ytrosten, tar in sittresaren i garaget och lagar den, målar upp allting, lägger mig i snön och täcker svetsskarven och målar på nånting på den 5*10cm stora biten, sen punkta dit sittresaren igen och måla hela golvet

Tar som sagt extra tid men de skiter jag i för då kan jag hålla på inifrån bilen så jag slipper ligga i snön och sen kan jag bara stänga igen dörrarna om de börjar blåsa men jag kan fortsätta med de jag gör.

Volvohansen: tack för länken, blir att köpa en sån :)
Bild

Tack för förtydligandet!
Jag bifogar en inscanning av ett gammalt pappersfoto från när jag höll på utomhus en vinter för ett antal år sedan..

Kanske borde jag ha gjort som du funderar på - avlägsnat hela sitsresaren - men jag kan inte minnas att något så radikalt någonsin föresvävade mig. Hursomhelst hade det nog varit riskabelt göra så i det sönderskurna och trasiga läget bilden visar, ty jag skulle tro att sitsresaren har en viktig uppstagande, kanske i viss mening bärande funktion.
Istället lappade och lagade jag stycke för stycke, bit för bit.

Naturligtvis har du rätt i att jobbet bör bli mycket bättre gjort under sitsresaren om du tillfälligt avlägsnar den, och jag önskar dig lycka till!
Om du har möjlighet fotografera och sedan visa processen här, är det förmodligen långt fler än jag som skulle tycka det vore mycket intressant att få följa en vad jag tror såpass ovanlig operation!

Apropå punktsvetsborr har jag bara i något enstaka fall använt sådan och då en annan, mer typ fräs http://www.verktygsboden.se/punktsvetsb ... tsvetsborr För bägge typerna gäller väl att man verkligen kommer åt skapligt vinkelrätt, för att det ska funka som tänkt.
volvohansen

Inlägg av volvohansen »

Den fra værktøjboden, er også den jeg har købt i Biltema engang i tiderne morgen og det var den jeg søgte efter, men som jeg ikke kunne finde.
mvh
volvohansen
www.123hjemmeside.dk/tommysgarage
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Inlägg av Posse »

volvohansen skrev:Den fra værktøjboden, er også den jeg har købt i Biltema engang i tiderne morgen og det var den jeg søgte efter, men som jeg ikke kunne finde.
mvh
volvohansen
http://www.123hjemmeside.dk/tommysgarage
Med hjälp av deras papperskatalog fann jag nu artikelnumret... och sedan: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... ter-19149/
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Posse skrev:Tack för förtydligandet!
Jag bifogar en inscanning av ett gammalt pappersfoto från när jag höll på utomhus en vinter för ett antal år sedan..

Kanske borde jag ha gjort som du funderar på - avlägsnat hela sitsresaren - men jag kan inte minnas att något så radikalt någonsin föresvävade mig. Hursomhelst hade det nog varit riskabelt göra så i det sönderskurna och trasiga läget bilden visar, ty jag skulle tro att sitsresaren har en viktig uppstagande, kanske i viss mening bärande funktion.
Istället lappade och lagade jag stycke för stycke, bit för bit.

Naturligtvis har du rätt i att jobbet bör bli mycket bättre gjort under sitsresaren om du tillfälligt avlägsnar den, och jag önskar dig lycka till!
Om du har möjlighet fotografera och sedan visa processen här, är det förmodligen långt fler än jag som skulle tycka det vore mycket intressant att få följa en vad jag tror såpass ovanlig operation!

Apropå punktsvetsborr har jag bara i något enstaka fall använt sådan och då en annan, mer typ fräs http://www.verktygsboden.se/punktsvetsb ... tsvetsborr För bägge typerna gäller väl att man verkligen kommer åt skapligt vinkelrätt, för att det ska funka som tänkt.
Ett välskrivet och trevligt formulerat inlägg. Heder åt dig och ditt i bilkretsar ovanliga språkbruk!
Vive la revolution pacifique!
Skriv svar