Trycka in bromskolvar i ok, ojämt slitage och skrikdämpning

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Skriv svar
Dextre

Trycka in bromskolvar i ok, ojämt slitage och skrikdämpning

Inlägg av Dextre »

Vad har ni för verktyg och knep för att trycka in kolvarna för att få plats med de nya beläggen? Jag får inget vettig tag kring dem med fingrarna. Nya belägg är ju oftast påtagligt tjockare.

Sedan undrar jag om det är normalt att innerbeläggen slits fortare. Det är dags att byta på båda framhjulen men yttre beläggen ser båda nästan oberörda ut. Bromsfunktionen var jämn och bra på besiktningen senast.

Och så en sista fråga... de här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... sal-59201/

Skall de helt enkelt klistras på beläggen och bara ha mellan kolv och belägg? Till original finns en skrikdämparplatta i flexibel metall som man för in mellan kolv och belägg men inte här.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Re: Trycka in bromskolvar i ok, ojämt slitage och skrikdämpn

Inlägg av Posse »

Dextre skrev:Vad har ni för verktyg och knep för att trycka in kolvarna för att få plats med de nya beläggen? Jag får inget vettig tag kring dem med fingrarna. Nya belägg är ju oftast påtagligt tjockare.
- - -
Det finns särskilda bromskolvsverktyg, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ktyg-19287

Och ibland kan väl en vanlig skruvting vara till hjälp, typ http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvs ... ing-16310/
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Posse skrev:
Dextre skrev:Vad har ni för verktyg och knep för att trycka in kolvarna för att få plats med de nya beläggen? Jag får inget vettig tag kring dem med fingrarna. Nya belägg är ju oftast påtagligt tjockare.
- - -
Det finns särskilda bromskolvsverktyg, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ktyg-19287
Ett sådant verktyg har jag, första gången jag använde det så kantrade ena plattan och grävde sig in i den kromade stången och gjorde verktyget obrukbart :evil: det kanske fungerar på bilar med nya ok eller renoverade men jag skulle aldrig köpa ett till sådant...

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Jag kanske är lite naiv nu, men för mig har det alltid fungerat med en vanlig polygrip. Å andra sidan är min bil helt fri från rost och beläggningar överallt.
Vive la revolution pacifique!
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

och ja inre klossar nöts mer PÅ BILAR MED bromskolv\kolvar på ena sidan (kolven sitter ju på ena sidan)

att dina klossar blir nötta oljämnt så kan bero på att nån kolv kärvar.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
Dextre

Inlägg av Dextre »

Ja, nej varken polygrip eller tving går på mina ok. Man får inte in dem på någon ledd runt kolven när de är uttryckta. Och trycka in är ju det jag vill göra. Jag försökte bända förra gången med träbit etc men det blev liksom inget rakt tryck in.
Dextre

Inlägg av Dextre »

240_kalle skrev:och ja inre klossar nöts mer PÅ BILAR MED bromskolv\kolvar på ena sidan (kolven sitter ju på ena sidan)

Jag är ledsen men det där begrep jag inte. Det ett par belägg hjul. Ett av dem klämmer skivan från insidan (från under bilen) och ett från utsidan (från fälgen). Det är inte det att de är ojämt slitna, de är mer slitna än de yttre.
volvohansen

Inlägg av volvohansen »

jeg bruger et koben, til at trykke dem ind med og det har jeg gjort i mange år nu
mvh
volvohansen
www.123hjemmeside.dk/tommysgarage
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

Dextre skrev:
240_kalle skrev:och ja inre klossar nöts mer PÅ BILAR MED bromskolv\kolvar på ena sidan (kolven sitter ju på ena sidan)

Jag är ledsen men det där begrep jag inte. Det ett par belägg hjul. Ett av dem klämmer skivan från insidan (från under bilen) och ett från utsidan (från fälgen). Det är inte det att de är ojämt slitna, de är mer slitna än de yttre.

ja inre och yttre är inte lika jämnt slitna, alltså ojämnt.

men om du inte får in nån kolv så är det att ta till mer drastiska metoder. går att ta en nödlösning också med att skruva fast oket och sätta dit en bromskloss med tappar och allt, för att sedan lägga ett fint långt rör mot bromsklossen och sedan ta och slå på med hammaren. (detta är inte att rekomendera)

ok renovering? det är antagligen kolvarna som rostat fast
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
Djo

Inlägg av Djo »

låt någon pumpa ut dom max utan att trycka ur kolvarna ur oket spruta på rost lösare och gör rent från skit sen trycker du ihopp dom med en stor polygripp och gör om tils kolvarna går enkelt men är kolvarna helt jävla fast finns det nya på biltema kostar inte så fasligt mycket 600kr styck fram för helt nya ok.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Dextre

Inlägg av Dextre »

Djo skrev:låt någon pumpa ut dom max utan att trycka ur kolvarna ur oket spruta på rost lösare och gör rent från skit sen trycker du ihopp dom med en stor polygripp och gör om tils kolvarna går enkelt men är kolvarna helt jävla fast finns det nya på biltema kostar inte så fasligt mycket 600kr styck fram för helt nya ok.
Tack men det misstaget har jag gjort och kommer jag aldrig göra om. Vi pumpade ut dem och då var det ännu svårare att få in något mellan kolven och oket. En verkstad tog hand om det och de har väl erfarenhet och verktyg. En polygrip är helt enkelt inte möjligt att få in Den är för tjock och dess "gap" når inte så långt in som det behövs. Man har ju bara en cm max när de är lite uttryckta.

Det kan hända att jag är för rädd att ta i och kanske bara behöver bända hårdare. Det är inte alla kolvar som är tröga vissa går lätt och då behöver man inte så bra tag. Alla har gått att få in.

Kofot kan ju vara intressant. Ger bra kraft.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Inlägg av Posse »

Dextre skrev:- - -
Kofot kan ju vara intressant. Ger bra kraft.
En gång i forntiden när jag bände hårt mellan en kärvande bromskolv och -skivan blev skivan tydligen något vind, vilket visade sig så att jag därefter kände hur pedalen "pumpade" något när jag bromsade. Men det var förstås inte en Volvo...
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Amarace

Inlägg av Amarace »

Ber om ursäkt på en gång at jag är lite burdus nu ;)

Men en polygrip går utmärkt att använda, fungerar för mig och säkerligen hur många som helst till, du behöver inte få in hela käften emellan för att kunna pressa in kolven. Går kolven så tungt att det inte går så behöver du ändå fixa till det hela, att bara pressa in och sätta dit nya klossar leder till att dom kommer att ligga på samt eventuellt nöta olika på in/utsida (som det redan gjort).

En kofot går att använda, se till att ha gamla belägget i på den sida du inte pressa in kolven på bara, och samma här, sitter kolven så hårt att den inte rörs, ja då ska du renovera.

En verkstad har inge dunderverktyg, dom använder också polygrip, rörtång, kofot, ja det som går helt enkelt. Även en portopower med käft som viker ut sig går ibland. Polygripen du använder ska inte va en "vanlig" 250mm, utan modellen större som är 300mm lång (en Bahco eller Knipex är enda jag tycker duger).
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
robin_moppe

Inlägg av robin_moppe »

polygrip är det bästa funkar oftast, har även använt en 2-armad avdragare att pressa in kolvar med :)
volvo 240 -88 http://www.garaget.org/robinmoppe
saab 96 -76
Per Nilsson

Inlägg av Per Nilsson »

Om du lossar på oket så du får bort skivan mellan kolvarna så kommer du mellan, med bättre
/ grövre verktyg. Antingen så jobbar du försiktigt med oket "löst" (Tänk på att inte bromsröret gillar
om det böjs för mycket, extra försiktighet bak)
Eller så tar du bort skivan och skruvar tillbaka oket.
Har pressat tilbaka riktigt tjuriga kolvar med rörtång, bahco143.
60 cm långa skaft ger fantastisk presskraft.

Detta är dock ingen långsiktig reparation utan bara ett sätt att få ihop bilen
så man hinner att skaffa nya ok utan panik.
Och det kan inte vara värt så lite i vissa samanhang.
Kärvande bromsok sjunger alltid på sista versen.
Renovera eller byt är det enda som är hyfsat långsiktigt.
K.A.I

Inlägg av K.A.I »

Ett bra sätt är att ta en skiftnyckel av den äldre typen (utan gummi på skaftet 10" eller 12" funkar fint) skjut in skaftet mellan kolv och bromsskiva och ta en annan skiftnyckels käftar över skaftet sen vrider man bara. Detta funkar nästan jämt och du slinter inte och förstör bromsdamasken.
Skriv svar