Tankarmatur/Nivågivare 245 -89 Gl
-
Tankarmatur/Nivågivare 245 -89 Gl
Hejsan!
Tankarmaturen/nivågivaren, det sitter tre stycken rör , som är rostiga varav ett är det ett litet hål, så när man startar bil så läcker det där, ev vid högt tryck kanske det också läcker, det vet jag ej.
Och den gjutna plastdelen är det glapp i så tankpumpen fungerar inte. Men tvångsmatar man den direkt på stift så går den. Och det kommer kräm fram till palstdelen, men däri någonstans så är det nog kabelbrott.
Vad gör jag åt detta? De tankarmaturer som finns på bildelsbasen/skrotar är i samma skick som de jag har.
Finns de på ebay för under tusingen, eller går de att svetsa till något eget? Vart finner man då rör som är lämpliga?
Tankarmaturen/nivågivaren, det sitter tre stycken rör , som är rostiga varav ett är det ett litet hål, så när man startar bil så läcker det där, ev vid högt tryck kanske det också läcker, det vet jag ej.
Och den gjutna plastdelen är det glapp i så tankpumpen fungerar inte. Men tvångsmatar man den direkt på stift så går den. Och det kommer kräm fram till palstdelen, men däri någonstans så är det nog kabelbrott.
Vad gör jag åt detta? De tankarmaturer som finns på bildelsbasen/skrotar är i samma skick som de jag har.
Finns de på ebay för under tusingen, eller går de att svetsa till något eget? Vart finner man då rör som är lämpliga?
- Posse
- Donator
Re: Tankarmatur/Nivågivare 245 -89 Gl
Är det typ en sådan här du också har?Bim skrev:Hejsan!

På det ursprungliga forumet här fanns visst en tråd med bilder där en kille lött dit nya rör, om jag minns rätt...
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
- Jon-Erik
- Donator
- Kontakt:
De enda beg som är något att ha är de från USA. Arizona tex....
Men de är inte så lätta att hitta.
Finns nytillverkade till rimliga priser.
Knappast värt mödan att försöka laga en gammal rostig...
http://www.ebay.com/itm/Fuel-level-gaug ... 53ec407957
Men de är inte så lätta att hitta.
Finns nytillverkade till rimliga priser.
Knappast värt mödan att försöka laga en gammal rostig...
http://www.ebay.com/itm/Fuel-level-gaug ... 53ec407957
-
Beställde en sådan , blev ca 800kr inkl frakt. Vet inte om den skickas från USA eller England? Så kanske blir skatt på?
Så det löser läckande rören , men såg imorse när jag tankade att det var en pöl utav bensin under bilen, jag tankade ca 20L var kanske 5-15L i tanken.
Så den är knappast överfull. Läckte från påfyllningsrör , mer än så vet jag inte. Finns det någon O-ring liknande sak där som blir gammal och torr?
Hur demonterar man röret lättast för att kolla efter?
Så det löser läckande rören , men såg imorse när jag tankade att det var en pöl utav bensin under bilen, jag tankade ca 20L var kanske 5-15L i tanken.
Så den är knappast överfull. Läckte från påfyllningsrör , mer än så vet jag inte. Finns det någon O-ring liknande sak där som blir gammal och torr?
-
Har du kollat avluftningsrören till tanken ? På båda mina 88or var dom avrostade och läckte inne i bagaget.
-
England är med i EU så där slipper du skatt. Skickas grejerna från USA är det bara att hålla tummarna för att du slipper tull - det är lite hasardspel det där.
Vive la revolution pacifique!
-
Hej bytte klamman till påfyllningsröret men fick ej upp röret från tanken så kunde ej byta o ringen. Läcker mycket. Tankar jag så pissar de ut bensin. Roligt som fan när bensinen kostar över femton spänn.
kan de vara hål i röret? Hur får man loss det?
kan de vara hål i röret? Hur får man loss det?
-
röret TROR jag man gör så här. Ha en stjärnmejsel(philips) till en början. Första 8stegen = tankarmaturen oxå.
1/Öppna dörrarna bak.
2/skjut fram stolarna fram så lång framåt det går.
3/Fäll ner sittdynan bak(framkant, under sätet, väldigt nära dörrarna har du två saker som sprintar som ser ut som L med en svart plopp på varje ''spets'', tryck på en av ''spetsarna'' och lyft i bakkant på sätet (mellan ryggstödet och sittdynan) så kommer sittdynan).
4/fäll ner ryggstödet (mitt på ryggstödet, sett ifrån bagaget, så finns det en ''knapp'' på ryggstödet, dra den uppåt och lirka ryggstödet framåt).
5/Plattan som ligger i bagaget, det som utgör ''golvet''. Följ denna till där ryggstödet slutar. Där skall du då återfinna en metall list som löper längs med bredden av golvet, som är skruvad med minst 6-7st stjärnskruvar. ta bort dessa.
6/Mitt på detta golv finns två stycken stjärnskruvar, ta bort dessa.
7/Lyft nu upp golvet och dra det bakåt.
8/nu ser du lådan som man lägger sakerna i, mitt i bagaget. bortanför denna till vänster om man står i bagageluckan, finns en fyrkantig lucka som skall vara skruvad med fyra stycken stjärnskruvar. ta bort dessa och lyft luckan. Nu har du tankarmaturen framme.
--------
9/står du i bagageluckan nu, så har du en avlång lucka, en del av ''golvet''. lyft denna lucka i läder öglan som återfinns borta vid högra hjulhuset.
10/nu ser du tankröret.
11/klädsen/väggen åvan för denna lucka sitter enbart med plast clips. var JÄTTE försiktig och försök pilla loss väggen med en platmejsel.
12/när denna vägg är bort borde du se nästan hela tankröret.
delen som sitter i tanken kommer man åt under ifrån med tror jag!
Mvh Anders
1/Öppna dörrarna bak.
2/skjut fram stolarna fram så lång framåt det går.
3/Fäll ner sittdynan bak(framkant, under sätet, väldigt nära dörrarna har du två saker som sprintar som ser ut som L med en svart plopp på varje ''spets'', tryck på en av ''spetsarna'' och lyft i bakkant på sätet (mellan ryggstödet och sittdynan) så kommer sittdynan).
4/fäll ner ryggstödet (mitt på ryggstödet, sett ifrån bagaget, så finns det en ''knapp'' på ryggstödet, dra den uppåt och lirka ryggstödet framåt).
5/Plattan som ligger i bagaget, det som utgör ''golvet''. Följ denna till där ryggstödet slutar. Där skall du då återfinna en metall list som löper längs med bredden av golvet, som är skruvad med minst 6-7st stjärnskruvar. ta bort dessa.
6/Mitt på detta golv finns två stycken stjärnskruvar, ta bort dessa.
7/Lyft nu upp golvet och dra det bakåt.
8/nu ser du lådan som man lägger sakerna i, mitt i bagaget. bortanför denna till vänster om man står i bagageluckan, finns en fyrkantig lucka som skall vara skruvad med fyra stycken stjärnskruvar. ta bort dessa och lyft luckan. Nu har du tankarmaturen framme.
--------
9/står du i bagageluckan nu, så har du en avlång lucka, en del av ''golvet''. lyft denna lucka i läder öglan som återfinns borta vid högra hjulhuset.
10/nu ser du tankröret.
11/klädsen/väggen åvan för denna lucka sitter enbart med plast clips. var JÄTTE försiktig och försök pilla loss väggen med en platmejsel.
12/när denna vägg är bort borde du se nästan hela tankröret.
delen som sitter i tanken kommer man åt under ifrån med tror jag!
Mvh Anders
-
Har du fått hem den? och i så fall hur var kvaliten på den?Bim skrev:Beställde en sådan , blev ca 800kr inkl frakt. Vet inte om den skickas från USA eller England? Så kanske blir skatt på?
//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.