Hej och godkväll,
När jag skulle flytta mitt nya skötebarn, en 240 automat -90, så verkar bromsarna sitta fast. Den har stått länge så det var egentligen inte helt oväntat. Men frågan är hur jag på bästa sätt får loss dem. I nuläget startar inte bilen, och att gunga den för hand hjälpte inte. Ej heller att försöka bogsera loss den. Hur gör jag?
Bromsar har fastnat
-
Bromsar har fastnat
Vive la revolution pacifique!
-
Re: Bromsar har fastnat
Testa att bogsera igen men gunga/ryck lite försiktigt med dragbilen.
Annars kan du ju lossa hjulen och slå lite på skivorna med en träklubba eller lossa även skruvarna till oken lite och banka på oken så släpper det nog.
//Andreas
Annars kan du ju lossa hjulen och slå lite på skivorna med en träklubba eller lossa även skruvarna till oken lite och banka på oken så släpper det nog.
//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
-
Sen är det nya belägg som gäller förstås, men hur vanligt är det att man måste byta skivorna och oken också?DandanRacing skrev:Testa att bogsera igen men gunga/ryck lite försiktigt med dragbilen.
//Andreas
- Posse
- Donator
Modspojken skrev:Sen är det nya belägg som gäller förstås, men hur vanligt är det att man måste byta skivorna och oken också?DandanRacing skrev:Testa att bogsera igen men gunga/ryck lite försiktigt med dragbilen.
//Andreas
Jag tycker frågeställningarna påminner något om de i "Trycka in bromskolvar i ok, ojämt slitage och skrikdämpning".
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
-
Det där beror ju helt på hur grejerna ser ut/fungerar.. men oken behöver troligen minst motioneras och smörjas + byte av bromsvätskan(2års intervall). Belläg och skivor skulle jag bara byta om de var trasiga då ytrost snabbt slitsbort.Modspojken skrev:Sen är det nya belägg som gäller förstås, men hur vanligt är det att man måste byta skivorna och oken också?DandanRacing skrev:Testa att bogsera igen men gunga/ryck lite försiktigt med dragbilen.
//Andreas
Annvänd hällst bromsfett då vanligt fett och olja kan få tätningar att svälla..
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... tt-361826/
//Andreas
-------------------------------------------------------------------
-
- Kontakt:
Har du kollat om alla fyra hjulen låser eller om det kanske bara är bakhjulen? Min tanke är att det kanske är handbroms-backarna som fastnat.
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
Nu är bilen loss. 5-56 och lätta slag med hammare funkade utmärkt. Jag lyckades t o m starta den gamle farbrorn efter lite pill med bränslepumpsreläet.
Jag kommer att dra igång en projekttråd inom kort. Innan dess: era tips på lämplig klädseltvätt och tillvägagångsätt skulle uppskattas mycket. Och har någon ett kartfack till förardörren i beige så vill jag köpa det.
Jag kommer att dra igång en projekttråd inom kort. Innan dess: era tips på lämplig klädseltvätt och tillvägagångsätt skulle uppskattas mycket. Och har någon ett kartfack till förardörren i beige så vill jag köpa det.