Det hela började i 2006 då jag fick tips om den här bilen. Ringde ägaren och visst fick man köpa den.
Bilen hade stått i en lada i många år, i väntan på bättre tider, den hade körts in dit men om den skulle gå att starta vistte han inte. Vi for dit och tog med dragstången för säkerhets skull men vi hoppades att vi inte skulle behöva den, inge rolig att bogsera en bil i 20 mil..
Som tur var så var det en varm sommardag, vi rullade ut bilen ur ladan och började skruva. Först på programmet var en service. Oljebyte, nya filter, och färsk soppa i tanken.
Det var lättare sagt än gjort.. Förr-förra ägaren hade roligt nog varit brottare en gång i tiden, och hade tagit i för kung o fosterland när han drog åt oljefiltret. Det tog oss 1,5 timme att få av det, och vi var nära att ge upp många gånger. Men med mycket våld så lyckades vi till slut. Att byta soppafiltret gick lite smidigare vill jag minnas. Sen var det bara koppla på ett batteri och försöka få igång den. Motorn gick runt, det var då ett bra tecken. Men inte startade den, den var helt stendöd. Problemet visade sig vara att huvudpumpen inte gick. Vi testade att tjuvkoppla pumprelät och då gick den igång! Sen satte vi tillbakse relät och då fungerade den fortfarende

En snabb tvätt för att få bort det värsta dammet och så var vi laddade för hemresan. Helt nöjd att bilen gick att köra!
Vi han ca 150 meter till första korsningen där jag fick för mig att bromsa ordentlig. Inte det smartaste, för nu satt bromsarna fast. Vi pallade upp bilen på sidan av vägen och försökte få loss kolvarna och smorde upp dom. En halv timme senare var vi på väg igen! Hemresan gick bra annars, inget konstigt hände.
Såhär såg bilen ut när jag kom hem

Skitig var den fortfarende